اسلاید شواقتصادی

واحد دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی در مشهد افتتاح شد

کد خبر : 49329

رئیس جمهور واحد دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی در مشهد را روز پنجشنبه همزمان با پنج واحد نیروگاه حرارتی دیگر کشور به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، ۶ واحد نیروگاه حرارتی امروز در برنامه ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس‌جمهور به شبکه سراسری برق اضافه شد که ظرفیت تولید برق کشور را ‌هزار و ۲۶ مگاوات افزایش داد.

این ۶ واحد عبارتند از ۲ واحد گازی نیروگاه آریان در زنجان، واحد بخار نیروگاه‌های فردوسی در مشهد، هریس آذربایجان‌ شرقی، جهرم فارس و ارومیه آذربایجان‌ غربی که به‌صورت ارتباط تصویری بهره برداری شدند و برای ساخت واحدهای نیروگاهی جدید ۶۵۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و در مدت زمان ساخت آنها برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۶ هزار و ۸۰۰ نفر هم به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

مدیر عامل نیروگاه فردوسی در مشهد در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیروگاه هزار و ۴۳۴ مگاواتی فردوسی دارای ۶ واحد گاز و سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است که عملیات ساخت واحدهای بخار این نیروگاه در قالب طرح‌های بیع متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

فریبرز مؤتمنی افزود: هزینه سرمایه گذار در این واحد بخار ۱۳۴ میلیون یورو است و این طرح در راستای افزایش تولید برق و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه ، افزایش راندمان نیروگاه های گازی با تبدیل آن به سیکل ترکیبی اجرا شده است.

وی ادامه داد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال شرق کشور به میزان ۴۸۰ مگاوات، بالابردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به ۵۰ درصد و همچنین کاهش آلایندگی زیست‌محیطی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مدیر عامل نیروگاه فردوسی در مشهد گفت: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدررفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۲ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

موتمنی افزود: در مدت‌زمان ساخت واحدهای این طرح هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم، ۶۰۰ نفر به شکل مستقیم و در دوران بهره‌برداری ۱۲۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

نیروگاه گازی توس (فردوسی) مشتمل بر ۶ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی در کیلومتر ۱۵ جاده مشهد – قوچان و در مجاورت نیروگاه قدیم توس جای گرفته است. این نیروگاه بر مبنای قرارداد تبدیل انرژی است و به روش ساخت، بهره‌برداری، تملیک (BOO) ساخته شده است.

در این طرح، همچنین مهندسی، تامین و ساخت پست ۴۰۰ کیلوولت نیز در محدوده کاری پیمانکار بوده است. سوخت مورد نیاز نیروگاه فردوسی شامل گاز و گازوئیل است که گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل نقش جایگزین را دارد.

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه فردوسی پنجم اسفند سال ۱۳۸۳ آغاز شد و تمامی واحدهای این نیروگاه تا سال ۱۳۸۷ وارد مدار و تا سال ۱۳۸۸ به طور کامل تحویل دائم شد.

به منظور اجرای طرح نیروگاه گازی توس (فردوسی)، شرکت‌های سرمایه‌گذار نیروگاه در دی ماه ۱۳۸۲ شرکتی با نام شرکت تولید برق توس – مپنا (سهامی خاص) را تاسیس کردند.

ماموریت این شرکت، انعقاد قرارداد تبدیل انرژی به عنوان نماینده شرکت مپنا، همراه با دیگر قراردادهای لازم، تامین مالی، نظارت بر ساخت نیروگاه، بهره برداری، نگهداری و تحویل انرژی به خریدار برق تعریف شده است.

تامین سوخت اصلی و سوخت جایگزین (گازوییل) این نیروگاه بر عهده شرکت توانیر بوده و شرکت تولید برق توس مپنا موظف است برق تولید شده را به طور انحصاری به شرکت توانیر بفروشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن