زندگی

درک متقابل زوج ها، چرا و چگونه؟

کد خبر : 40819

یکی از اصلی‌ترین ستون‌های استحکام زندگی ‌مشترک، درک‌ متقابل زن‌ و ‌شوهر است، مهارتی که کمتر به آن پرداخته می‌شود

نویسنده : نگین اخوین| دانشجوی دکترای روان‌ شناسی تربیتی

صبح مشهد– درک و فهم به معنی بینش و آگاهی است. مهم‌ترین موردی که تاثیر بسیار چشمگیری بر استحکام خانواده دارد و باعث می‌شود که ستون‌های خانواده از استحکام بیشتری برخوردار باشد، درک متقابل زن ‌و ‌شوهر است. هنگامی که زوج ها درباره موضوعی خاص با یکدیگر توافق ندارند، باید در محیطی آرام با یکدیگر صحبت و موضوع را حل کنند. اگر زوج ها درک مناسبی از ازدواج داشته باشند، در درک متقابل هم بهتر عمل می‌کنند. سازگاری یعنی این که زوج ها از حقوق خود دفاع می‌کنند و در عین حال به فکر حقوق همسر خود هم هستند. در همین صفحه خانواده ‌و ‌مشاوره بارها به زوج ها توصیه شده که برای رسیدن به خوشبختی باید درک متقابل داشته باشند اما درباره ترفندهای دستیابی به آن، کمتر صحبت شده است. در ادامه، نکات مهمی در همین باره مطرح خواهد شد.

اهمیت درک‌ متقابل زوج ها
داشتن درک متقابل در زندگی ‌مشترک و روابط بین همسران بسیار مهم است. وقتی ما به عنوان یک شوهر از سرکار به منزل می‌آییم، فکر نکنیم همسرمان بیکار بوده یا ما چون بیرون از منزل کار می‌کنیم، اجازه داریم در خانه هیچ کاری انجام ندهیم. در نظر داشته باشیم همسرمان هم با انجام کارهای خانه خسته است، بنابراین سزاوار برخوردی شایسته از طرف ماست. به همین نسبت زن هم باید توجه داشته باشد که همسرش وقتی به خانه می‌آید نیاز به توجه و همراهی دارد. داشتن چنین نگرشی در تمام روابط، یعنی در نظر گرفتن خواسته‌ها، علایق و نیازهای طرف مقابل به ما کمک خواهد کرد در ارتباط‌مان موفقیت بیشتری داشته باشیم.

اهداف همسرتان از ازدواج را بیابید
همان‌ طوری که زوج ها برای آغاز زندگی‌ مشترک احتیاج به یک سری وسایل اولیه دارند تا رفاه آنان تامین شود، در زمینه رابطه زن ‌و ‌شوهری هم احتیاج به آگاهی دارند تا در این فرایند کامیاب شوند. در این بین، آگاهی و چگونگی از ادراک متقابل زن ‌و‌ شوهر یکی از اساسی‌ترین راهکارهای روان‌شناختی برای تجربه خوشبختی بین زوج هاست. زندگی مشترک از دو زندگی تشکیل می‌شود که زن و شوهر هر کدام از تشکیل خانواده و ازدواج خود، اهداف و نیازهایی داشته‌اند. توجه به همین نکته، شروعی برای درک همسر است.

مطمئن شوید که موضوع را درست متوجه شدید
در زمان حل تعارضات، درباره یک موضوع صحبت کنید و موضوع را شبیه مسئله‌ای قابل حل ببینید. همچنین مطمئن شوید که موضوع را به درستی درک کرده‌اید. با این کار متوجه می‌شوید که صحبت طرف مقابل را فهمیده‌اید و می توانید بحث را به صورت اصولی‌تر ادامه دهید. این دسته از زوج ها در گفت ‌و گوهایشان بخشی از درخواست های همسرشان را که قبول دارند، تصدیق می‌کنند و بعد از آن بخشی را که با آن مخالف هستند به همراه پیشنهادشان مطرح می‌کنند و حتی ممکن است آن‌ها هم نتوانند تعارضات را حل کنند، با وجود این سعی می‌کنند از روابط و تعامل‌شان مراقبت کنند.

از زبان بدن کمک بگیرید
درباره راهکارهای درک متقابل زوج ها در زندگی‌ مشترک، می‌توان به زبان بدن یکدیگر توجه کرد، بین حرف طرف مقابل حرف نزدن و به حرف ‌های طرف‌ مقابل به صورت کامل گوش دادن و سپس پاسخ دادن به آن‌ها و … اشاره کرد. بیان کردن شفاف خواسته‌ها، مورد مهم دیگری است که می‌توان نام برد. شما باید به شکلی خواسته‌های خود را مطرح کنید که شخص مقابل کاملا متوجه شود، زمانی که خواسته شفاف و مستقیم بیان شود امکان بیشتری برای رسیدن به درک ‌متقابل وجود خواهد داشت.

همدلی باعث درک همسر می‌شود
داشتن همدلی در زندگی ‌مشترک اهمیت زیادی دارد و این همدلی زمانی می‌تواند به خوبی انجام شود که زن و شوهر بتوانند بر هیجانات خود، نظیر خشم و عصبانیت کنترل لازم را داشته باشند. همچنین در زمان گفت ‌و‌گو باید مراقب کلمات همیشه و هرگز باشید و از آن‌ها تا حد امکان استفاده نکنید. این کلمه‌ها حقیقت را نشان نمی‌دهند و معمولا باعث واکنش تدافعی در طرف مقابل می‌شوند.

نگرانی‌های همسرتان را کشف کنید
برای درک همسر سعی کنید که از نگرانی‌ها، موضوع و احساسات شخص مقابل مطمئن شوید و بعد نظرات خود را بیان کنید. در چنین مواردی می‌توانید خلاصه‌ای از آن چه را که فهمیده اید بیان کنید، قبل از این که نظری بدهید. همچنین برای بررسی کامل موضوع و رسیدن به نتیجه‌ای کاملا صحیح، سعی کنید خودتان را به جای شخص مقابل بگذارید. در آخر دلایل رایج عصبانی شدن‌های همسرتان را بشناسید و سعی کنید با او همدلی لازم را داشته باشید و به هنگام عصبانیت با یکدیگر صحبت نکنید و حتما از اهداف خود و طرف مقابل‌تان برای ازدواج آگاهی داشته باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن