یادداشت روز

بیانیه دبیر کل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام به مناسبت روز جهانی کارگر

کد خبر : 52396

کارگران ایران چشم انتظار تحول درنظام های اقتصادی و اجتماعی هستند. آنها منتظرند تا دولت سیزدهم هم و غم خود را ابتدا معطوف به کنترل تورم و سپس جان بخشیدن دوباره به عرصه تولید کند.

متن کامل این بیانیه که به قلم علی کهنمویی، پدر حقوق بشر جهان اسلام تنظیم و در پایگاه خبری شبکه جهانی الحرا منتشر شده، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تغییر ماهیت روابط اقتصادی دریک سده گذشته روابط کارگروکارفرما نیز دچار دگرگونی های زیربنایی شد. اشکال مختلف استثمار و بهره کشی و بی توجهی به جامعه کارگری از سوی کارفرماها و حکومت های وابسته به نظام سرمایه داری سال هاست که دچار دگردیسی شده است. امروز نیروی کاراهرم و شاکله اصلی روند وفرآیندتوسعه محسوب می شود. منافع طبقه کارگر به گونه ای شگفت آور با منافع کارفرمایان و حکومت ها گره خورده است چرا که درقرن بیستم مبنای قدرت از نظامی یا قدرت سخت به قدرت اقتصادی و دانش فنی یا قدرت نرم تغییر ماهیت داد.

از سوی دیگرکارگران قرن بیستم و به طریق اولی فعالان جامعه کارگری درقرن جاری به خوبی دریافته اند که کارفرمایان نیز در اندیشه بقای سرمایه انباشته ونیز افزایش ارزش افزوده خویش اند بنابراین تشکل ها، کنفدراسیون ها و احزاب کارگری دست تعامل به سوی کارفرمایان دراز می‌کنند و پشت یک میز به سنجش و تضمین منافع جمعی می نشینند.

این همه درحالی است که متاسفانه در کشور ما به رغم آنکه جامعه کارگری درطول دوران پیروزی انقلاب وپس ازآن درزمان دفاع مقدس ودوران سازندگی همواره یار و یاور نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند وازآرمان ها وبرنامه های توسعه ای حمایت کرده اند اما اکنون با توجه به اجرای برنامه های تعدیل اقتصادی در زمره آسیب پذیرترین طبقه اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. خوب به یاد داریم که جامعه کارگری وکارگران انقلابی ایران در ماه های پایانی رژیم پهلوی با اعتصابات بزرگ درصنعت نفت چه ضربه مهلکی به پیکره رژیم گذشته زدند وهمان کارگران دردوران جنگ تحمیلی با حضور در میادین جنگی و سازندگی و اداره موسسات نفتی که تحت شدیدترین بمباران های رژیم بعثی بود سهم بسزایی دراداره کردن جامعه داشتند.

جامعه کارگری کارگر در دوران سازندگی و پس از آن نیز با نهایت اقتدار و ازجان گذشتگی خودبه آبادانی ایران همت گمارد اما متاسفانه امروز اندک موقعیت ناچیز اقتصادی واجتماعی خود را درسایه نابرابری های اجتماعی ازدست می دهد. درسال های اخیر و به خصوص درسایه اجرای نادرست و نابسامان هدفمندی یارانه ها کارگران شریف و زحمتکش ایران چشم به سبدکالا و یارانه نقدی دوخته اند. در برخی خانوارهای کارگری ایران دریافت سبد کالا و یارانه نقدی به شاهرگ معیشت آنها تبدیل شده است. کسانی که باید جامعه انسانی را به زعم معمارکبیرانقلاب حضرت امام خمینی(ره) مدیریت کنند امروز نگران موقعیت خود هستندوحتی ازمدیریت واداره خانواده خود هم عاجز وناتوان شده اند. این درحالی است که هرروز و شاید هرلحظه برتعداد خانوارهای کارگری ناتوان از جبران افزایش قیمت ها و افزایش تورم افزوده می شود.

دراین سال های اخیر بسیاری از فرزندان رشید این مرز و بوم و جامعه کارگری به دلیل فشارسنگین اقتصادی وتورم ناشی از عملکرد ضعیف متولیان امور ازادامه تحصیل باز مانده اند. برخی ازآنان درنیمه راه تحصیل به دلیل عدم توان سرپرست خانواردرتامین نیازهای تحصیلی و هزینه های مترتب برآن، علم اندوزی را رها کرده اند و راه به سوی مشاغل کاذب و گوشه نشینی برده اند.

از سوی دیگر افزایش هزینه های درمان و سیستم ناتوان درمانی کشور اندوه خانواده های جامعه کارگری را دو چندان کرده است. پرداخت هزینه های بستری و جراحی ازیک سو و ازکار افتادگی و یا اخراج پس از عمل های سنگین جراحی و ناتوانی درتامین هزینه های دارویی وبهداشتی از سوی دیگر عرصه را برجامعه کارگری تنگ کرده است. اما این، همه آنچه برجامعه کارگری می رود نیست. عدم رعایت موازین بهداشت محیط کاروایمنی درمشاغل، نا امیدی نسبت به تامین نیازهای بازنشستگان.

جامعه کارگری به خوبی می داند تا کارفرما و صاحبان صنایع انگیزه و امکان تحرک و رونق تولید را نداشته باشند منافع آنان نیز قابل تامین نخواهد بود. این درک و از خود گذشتگی و تعامل را در تعیین دستمزدهای سال جاری و نحوه تعامل و هم اندیشی نمایندگان جامعه کارگری با کارفرمایان و دولت شاهد بودیم.

بنابراین ضمن تبریک روز جهانی کارگر، سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام اعلام می دارد که در این مسیر پر فراز و نشیب همراه و همیار کارگران وکارفرمایان خواهد بود.

علی کهنمویی دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام KUNS و رئیس دادگاه جهانی غیر دولتی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام

رونوشت:

جناب پروفسور شفیعی قائم مقام و معاونت امور سران و بزر گان جهان اسلام
۱-ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب حجت الاسلام رئیسی
۲- ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب دکتر قالیباف
۳-ریاست محترم قوه قضائیه جناب حجه الاسلام محسنی اژه ای
۴- دکتر فراهانی معاون دادستان کل (حقوق بشر ) دادگاه غیر دولتی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام
۵-استاد قنواتی معاونت افتخاری سازمان در امور کار و کار گر

۶- خانم دکتر سجده معاونت امور زنان و خانواده سازمان و مشاور سازمان در امور زنان کارگر

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن