دانش و فناوریستون اصلی

مشهد مقصد ۳۰ درصد از گردشگران خارجی

کد خبر : 6333

مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری کشور در استان خراسان‌رضوی است و ۳۰ درصد گردشگران خارجی مقصدشان مشهد است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، حسین زارع‌صفت ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی جهانگردی و گرامیداشت هفته گردشگری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم به مقتضیات و قابلیت‌های کشور و جهت‌دهی‌های توسعه کشور، جریان گردشگری مناسبی را بیش از گذشته و متناسب با اهداف بلندی که در نظر گرفته شده طراحی کنیم.

وی افزود: هر سال شعار خاصی برای گردشگری در دنیا مطرح می‌شود و امسال شعار گردشگری برای همه و همه برای گردشگری مطرح است و نشان‌دهنده این موضوع است که باید همه در خدمت و فرآیند آن تاثیرگذار باشیم و این موضوع شامل همه اجزای جامعه خواهد بود.

زارع‌صفت تصریح کرد: گردشگری حرکتی است که برای همه اجزای جامعه بتواند بازار مناسبی فراهم کند، تحولات و تغییراتی در گردشگری جهان در حال رخ دادن است و شیوه‌های سفر متفاوت‌تر و در دسترس‌تر شده و نیازمند برنامه‌ریزی سفر و توزیع سفر هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی عنوان کرد: در جریان فرآیند گردشگری که روند بالا رفتن سن و جمعیت جامعه نیز در آن دخیل است و نیازمندی‌های متفاوتی این اقتضا را ایجاد می‌کند که بخش خصوصی خود را متناسب با ظرفیت بازار و متقاضی آماده کند. مسئله اقشار ناتوان جامعه که معلولیت‌های جسمی، حرکتی، روحی و روانی دارند از دیگر مسائلی است که باید در گردشگری مورد توجه قرار گیرند و باید برای اوقات فراغت این افراد برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: یکی از جلوه‌هایی که در دنیا اوقات فراغت را تعریف می‌کند بحث گردشگری است؛ در همین راستا آماده سازی برای خدمت را در دستور کار قرار داده‌ایم و به دنبال این موضوع هستیم که در برنامه ریزی‌ها شاهد اتفاقات خاص باشیم به عنوان مثال برای حضور معلولان تمهیدات خاصی لحاظ شده و بازدید را برای این افراد رایگان اعلام کرده‌ایم.

زارع صفت خاطرنشان کرد: فرآیند گردشگری نیازمند است که هر ساله توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشیم و این روز فرصتی است که توسط اصحاب رسانه به عنوان پرچمداران اطلاع رسانی جامعه به توسعه جریان گردشگری کشور کمک می‌کند و نیازمند هستیم که موضوعات گردشگری کشور بیش از گذشته مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این مطلب که جریان گردشگری را باید از مبدا شروع کرد و به افراد آگاهی و اطلاع رسانی کرد گفت: آگاه سازی باید در مبدا وجود داشته باشد تا فعالیت‌های حمل و نقل و واحدهای اقامتی به خوبی معرفی و مورد استفاده زائران و گردشگران قرار بگیرند.

وی افزود: باید در جهت فرآیند توسعه استان توجه بیشتری به گردشگری استان صورت گیرد؛ بنابراین یکی از ظرفیت‌هایی که مرود توجه باید قرار گیرد توسعه گردشگری مذهبی است، ظرفیتی بی‌بدیل که سهم بیشتری را در کشور و استان‌ها دارد. در حال حاضر ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری  کشور در استان خراسان‌رضوی است و ۳۰ درصد گردشگران خارجی مقصدشان مشهد است ضمن اینکه در حوزه واحدهای اقامتی سهم قابل توجهی داریم.

زارع صفت اظهار داشت: ظرفیت‌های داخلی استان در حوزه فرهنگ و تاریخ و تمدن و ظرفیت‌های بی‌بدیل استان یکی از جهتگیری‌های اداره‌کل میراث فرهنگی در حوزه گردشگری است که باید در شهر مشهد ارتقاء پیدا کند و بر این اساس هم نقش استانی و ملی را توسعه دهیم در نقش استانی هرچند یکی از فعالیت‌های اصلی استان بحث گردشگری است و سهم قابل توجهی  را برعهده داریم اما نیازمندیم که جمعیت گردشگران استان را نیز گسترش دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم خود را به استانداردهای جهانی برسانیم باید سطح خدمات صنعت گردشگری را ارتقاء بدهیم  هر چند در استان سطح خدمت مناسب است به‌همین منظور ۳۷۸ واحد استانی اقدام به استانداردسازی کرده‌اند که از این تعداد ۱۷۰ هتل، ۱۷۴ مهمانپذیر و ۲۳ واحد پذیرایی بین راهی را شامل می‌شود و ۱۰۹ واحد اقامتی گواهی‌نامه دریافت کرده‌اند که شامل ۱۰۱ هتل و ۸ مهمانپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در اداره‌کل میراث خراسان‌رضوی پیگیری می‌شود ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است  که در روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی شکل گرفته و با اقبال مردم  و سرمایه گذاران روبه رو شده است.

زارع صفت گفت: برای ایجاد واحدهای اقامتی که ۴۴مجموعه تقاضا داده‌اند و برای ۲۸منطقه فعالیت بوم‌گردی صورت گرفته به‌عنوان نمونه نخستین اقامتگاه بوم‌گردی را در استان و در رادکان چناران افتتاح کرده‌ایم و شهرستان‌های گناباد، نیشابور، چناران، بینالود، جوین، بردسکن، خلیل‌آباد، مشهد، فریمان، بجستان  و سبزوار نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی عنوان کرد: گناباد روستاها و بافت تاریخی مانند قنات قصبه دارد و بینالود قطب گردشگری است و چناران منطقه‌ای تاریخی مانند رادکان و اخلمد دارد و در دیگر شهرستان‌ها شاهد عرصه‌های قابل توجهی در حوره گردشگری هستیم که می‌توانند در توسعه بوم‌گردی تاثیرگذار باشند. به‌عنوان نمونه در حال حاضر پیگیری اقامتگاه بوم‌گردی جاده ابریشم واقع در مسیر مشهد نیشابور هستیم.

وی گفت: توسعه گردشگری مذهبی در کشور و مشهد با عنوان گردشگری حلال و گردشگری مذهبی از دیگر مسائلی است که مورد توجه جدی قرار گرفته چراکه در دنیا گردشگری مذهبی رتبه دوم آمار را در اختیار دارد و این نوع گردشگری نه تنها مورد توجه گردشگران مسلمان است بلکه غیرمسلمانان را نیز شامل می‌شود.

زارع‌صفت با بیان اینکه گردشگری حلال، نوعی گردشگری مذهبی است  که در جهت رفع نیازهای گردشگران مسلمانان شکل گرفته است، افزود: در این نوع گردشگری شعائر مذهبی موردنظر است و در کشور و به‌طور ویژه شهر مشهد به‌دنبال استانداردسازی این طرح هستیم و توسعه گردشگری حلال به عنوان یک برند برای ما مطرح بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی تصریح کرد: ۱۸۵ هتل در تابستان سال گذشته در خراسان‌رضوی داشتیم که در سال ۹۵ به ۱۹۷ هتل افزایش پیدا کرد ضمن اینکه ظرفیت اشباع شده واحدهای اقامتی رسمی ۵۲٫۴۳ درصد و امسال  ۵۶٫۵۵ درصد که رشد ۳ درصدی در این زمینه داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۱۰ هتل و امسال ۳۱۳ هتل آپارتمان خدمت‌رسانی می‌کردند که ظرفیت اشباع شده هتل آپارتمان‌ها در سال ۹۴، ۶۳ درصد و در سال ۹۵، ۶۲٫۳۴ درصد بوده است. مهمان‌پذیران نیز تابستان ۹۴، ۳۸۰ واحد و امسال ۳۹۰ واحد خدمت‌رسانی داشتند که ظرفیت اشباع آن در سال ۹۴، ۵۸درصد و در سال ۹۵، ۶۲٫۳۸ درصد بوده است.

زارع صفت گفت: میزان گردشگران ورودی داخل استان در ۶ ماه اول سال ۹۴، ۲۰ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۹۳۸ نفر و در سال ۹۵، ۲۱ میلیون ۸۱۳ هزار و ۸۶۷ نفر است که شاهد رشد ۴ درصدی بوده‌ایم. در حوزه گردشگری خارجی باتوجه به فضای سیاسی منطقه بحث توسعه بازارهای هدف را مدنظر قرار دادیم و در سه ماه اول سال ۹۴، ۲۱۵ هزارو  ۱۸۳ نفر وارد استان شدند و در سال ۹۵، ۱۶۸ هزار و ۳۲۹ نفر که ۲۱ درصد کاهش داشتیم البته در میزان ورودی گردشگران خارجی به شهر مشهد که شامل مبادی مرزی شرق کشور می‌شود کاهش چشمگیری نداشتیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی بیان کرد: میزان گردشگران در سه ماه دوم تابستان در سال ۹۴ از مبادی ورودی شرق کشور به مشهد ۶۲۸هزار و ۷۲۴ نفر و در ۶ ماهه اول سال ۹۵، ۵۳۰ هزار و ۷۶۱ نفر بوده که از این میزان گردشگران، یک سوم ورودی گردشگران به کشور را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه ۵ تا ۷درصد افزایش ورودی گردشگر خارجی به کشور داشتیم  که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: انسجام‌بخشی در حوزه تشکل‌های فعال یکی دیگر از اقدامات میراث‌فرهنگی است که در این راستا صنعت گردشگری و اقتصاد گردشگری را پیگیر هستیم شامل تمام فعالیت‌های امر گردشگری می‌شود و تشکل‌ها تنها نقش تعیین‌کننده دارند البته تشکل‌ها دو دسته هستند تشکل‌های صنفی و تشکل‌های انتفاعی مردم نهاد؛ به‌دنبال این موضوع هستیم که فعالیت‌ها را از سطح اصناف به سمت صنعت گسترش دهیم  چراکه در اقتصاد گردشگری نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

زارع‌صفت بیان کرد: ۶ مهرماه موزه‌ها رایگان هستند و واحدهای اقامتی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند بود و این فرصت خوبی برای پذیرش و جذب گردشگر است ضمن اینکه افتتاح هتل سه ستاره و تقدیر از دست‌اندرکاران ستاد خدمات از سفر استان،  رونمایی از طرح مبداء به مبداء، زنگ گردشگری در مدارس و شهرستان‌ها و شهرهای مسیر گردشگری و روستاهای مقصد گردشگری از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: سهم بخش خدمت در اقتصاد استان ۴۴درصد است اما در حوزه گردشگری آمار منسجم و دقیقی وجود ندارد همچنین گردشگری غذا خواهیم داشت، مجتمع‌های پذیرایی بین‌راهی و رستوران‌های مشهد که در بحث غذا حرف اول را می‌‌زند و در طرقبه، شاندیز و بینالود اقتصاد مبتنی بر بحث غذا مطرح است به‌عنوان مثال شیشلیک شاندیز استانداردسازی و به ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود: به‌دنبال افزایش رویدادهای شهر مشهد هستیم  به‌طوری که محرم و صفر را در پیش داریم و در این بازه زمانی جشنواره سفره ایرانی در خراسان و مشهد برگزار می‌شود، با نگاه به آئین‌های مذهبی و سفره‌های نذری و از این طریق غذاهای استان را خراسان‌رضوی، جنوبی، شمالی و سمنان را معرفی خواهیم کرد.

زارع‌صفت خاطرنشان کرد: در بحث مشهد ۲۰۱۷ توسعه، آموزش و آماده‌سازی کیفیت خدمات را در دستور کار قرار داده‌ایم ضمن اینکه به دنبال برگزاری مناسبت‌های ملی ‌و بین‌المللی در استان با رویکرد ۲۰۱۷ هستیم که گردشگری حلال، گوهر‌سنگ‌ها، سفره ایرانی و آئین‌های مذهبی، ثبت جاده ابریشم از جمله این اقدامات است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن