پایتخت فرهنگ اسلامی

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان:

همه مساجد می‌توانند مراسم شب‌های قدر را برگزار کنند

کد خبر : 40377

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با اشاره به تغییر نحوه فعالیت مساجد در شهرهای قرمز، گفت: بر اساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونا هر مسجد و هیأتی می‌تواند مراسم شب‌های قدر را در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کند.

صبح مشهد– حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت برگزاری مراسم شب‌های قدر در شهرهای قرمز، اظهار کرد: پیش از این بنا بود که ۵۰ نقطه از شهر توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد و هیئات مذهبی معرفی شود و با حمایت شهرداری در این ۵۰ نقطه با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مراسم شب‌های قدر برگزار شود و برگزاری این مراسم در دیگر اماکن ممنوع باشد.

وی ادامه داد: با این حال بر اساس مصوبه جدید ستاد کرونا، هر مسجد و هیأتی می‌تواند مراسم شب‌های قدر را برگزار کند، اما برگزاری مراسم مشروط بر این است که مراسم در فضای باز صورت گیرد و مدت زمان برگزاری مراسم نیز بیشتر از دو ساعت نباشد. همچنین در این مجالس باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شده و حتماً مجوز اداره بهداشت منطقه خود را دریافت کنند.

از سرگیری برگزاری نماز جماعت در مساجد

اسماعیلی در خصوص برگزاری نمازهای یومیه در مساجد شهرهای قرمز، گفت: بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا، مقرر شد که نماز جماعت یومیه که پیش از این برگزاری آن در شهرهای قرمز ممنوع اعلام شده بود، مشروط بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه و با شدیدترین نظارت‌ها برگزار شود.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه هیأت امنا، ائمه مساجد و دست‌اندرکاران مساجد قرار گیرد این است که برگزاری مجالس ترحیم و این‌گونه مجالس در مساجد شهرهای قرمز صد درصد ممنوع بوده و اجازه برگزاری چنین مراسمی وجود ندارد.

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان خاطرنشان کرد: این موضوع هماهنگ شده است و ادارات بهداشت مناطق، موظف شدند پس از ملاحظات لازم، مجوزها را صادر کنند. برگزاری مجالس در فضای مسقف با هر ارتفاع و شرایطی ممنوع است، لذا لازم است مساجد و هیئات مذهبی این نکات و پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: کمیته پایش و نظارت، یکی از کمیته‌های زیرمجموعه ستاد کرونا شهرستان مشهد، است و مرکز رسیدگی به امور مساجد یکی از اعضاء این کمیته، محسوب می‌شود که به صورت روزانه و مستمر و با حضور نماینده مساجد و اداره بهداشت، از مساجد نظارت می‌کند، لذا مساجد باید دقت لازم را داشته باشند تا در نظارت‌هایی که انجام می‌شود، مسائل بهداشتی رعایت شود.

اسماعیلی بیان کرد: همچنین ائمه جماعات نیز بر اساس حکم شرع و عقل موظف هستند که برای حفظ جان مردم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت دستورات ستاد ملی کرونا، نظارت لازم و کافی بر مساجد را داشته باشند و امیدواریم مساجد نیز پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کنند.

تذکر به مساجد متخلف، توسط مرکز امور مساجد انجام می‌شود

وی گفت: اگر تخلفی در مسجدی رخ دهد، در ابتدا باید به اداره بهداشت اطلاع داده شود و سپس اداره بهداشت پس از بررسی، گزارش را به اداره امور مساجد ارائه می‌دهد و مرکز امور مساجد نیز در مرحله اول با آن‌ها برخورد لازم را خواهد داشت. در صورتی که تذکر مورد توجه مسجد قرار نگیرد، قطعاً قوه قهریه نیز وارد عمل خواهد شد.

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان اضافه کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرجع نظارت، رسیدگی و تذکر به مساجد متخلف است. به این معنی که طبق تفاهم‌نامه منعقد شده با اداره علوم پزشکی، اداره بهداشت، نیروی انتظامی و سایر ناظران نمی‌توانند به صورت مستقیم به مسجد مراجعه کرده و تذکر دهند. به این ترتیب باید به مرکز امور مساجد اعلام کنند، به طوری که اداره رسیدگی به امور مساجد از جایگاه قانونی خود استفاده خواهد کرد و موارد لازم را به مسئولین مساجد تذکر خواهد داد.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن