استانیاسلاید شو

شهرستان بینالود به اسم سابق خود طرقبه – شاندیز تغییر نام داد

کد خبر : 46986

مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بعد از طرح و پیگیری موضوع تغییر نام شهرستان بینالود توسط وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت، کمیسیون‌های تخصصی، در جلسه دیروز دولت نام طرقبه – شاندیز را احیا و جایگزین بینالود کردند.

به گزارش صبح مشهد، سید جواد موسوی روز سه‌شنبه در گفت و گوی خبری افزود: در سفر فروردین ماه امسال رییس جمهوری به خراسان رضوی و در پی آن سفر وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به شهرستان طرقبه و شاندیز، احیای نام این شهرستان یکی از مهمترین مطالبات و خواسته‌های طرح شده از سوی مردم بود که با پیگیری مستمر محقق شد.

وی ادامه داد: احیای نام شهرستان بینالود به طرقبه و شاندیز که با پیگیری وزیر گردشگری محقق شد در حقیقت پاسخ مثبتی به مهمترین مطالبه مردم این شهرستان در سفر اخیر هیات دولت به این استان است.

شهرستان طرقبه – شاندیز در شمال شرق ایران و در غرب و شمال غربی مشهد به مساحت ۱۸۶ هزار هکتار با جمعیت تقریبی ۶۹ هزار و ۶۴۰ نفر واقع شده است. این شهرستان در حال حاضر شامل ۲ بخش طرقبه و شاندیز بوده که از اواخر سال ۱۳۸۷ در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شده است .

عنوان طرقبه – شاندیز حاصل امتزاج دو شهر همجوار طرقبه و شاندیز است. شهر طرقبه که ریشه آن “تزغبذ” از ترق و بز به معنی آبادی بزرگ آمده که در طول سالیان دراز تطور لفظی پیدا کرده و به ترغبذ، ترغبه و طرقبه تغییر نام داده است. امین احمد رازی در کتاب هفت اقلیم گوید: مشهد مقدس منقسم به ۱۲ بلوک است که یکی از آن جاغرق است و ارغوان‌دره که جای بدان لطافت و شگرفی در تمام خراسان نیست.

تاریخ شهر شاندیز که یکی از اسناد افتخار آن قلعه باستانی شاهان دژ بوده ، به قبل از اسلام برمی گردد و عظمت آن دژ به حدی بوده که نام شاهان دژ را برایش برگزیده‌اند و شاندیز در اصل شاهان دژ یعنی قلعه منسوب به شاهان است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن