دانش و فناوری

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم: خیرین را لوکوموتیوهای توسعه کسب کار و اشتغال کشور میدانیم

کد خبر : 50060

مصطفی زمانیان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تمرکز ستاد خیرین دانشگاهی به سمت اشتغال و حوزه فناوری و پژوهش است.

به گزارش صبح مشهد، وی با بیان اینکه قبلا تمرکز روی ساختمان و زیرساخت های فیزیکی بوده ادامه داد: با توجه رویکردی که ستاد خیرین در دوره جدید داشته و تلاش کرده تمرکزی را از موضوع فوق به سمت حوزه های اشتغالزایی، خیرین حوزه علم فناوری پژوهش سوق دهد

وی ادامه داد: در طول چند ماه گذشته اقداماتی را برای استفاده از ظرفیت خیرین در توسعه زیر ساخت فناوری و تأسیس چند برج فناوری از طریق سرمایه گذاری توسط چند تا از خیرین در دانشگاه صنعتی امیر کبیر انجام شده است که امیدواریم نتیجه برسیم.

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم ادامه داد: یک موضوع دیگر در حال پیگیری هستیم و در شرف نهای شدن است، موضوع تدوین سندملی توسعه وقف علم فناوری که به عنوان یک سند راهبردی در راهبری بخش وقف علم فناوری می تواند مورد تاکید قرار بگیرد.

زمانیان بیان کرد: در آن سند علاوه بر این که رویکرد و اولویتهای اساسی وقف علم فناوری مشخص کردیم تکالیف دستگاه‌های مربوطه هم در این موضوع مشخص شده که بنا داریم این سند را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم.

وی تصریح کرد: توانمندسازی بنیادهای حامیان دانشگاهی عنوان رده عملیاتی ستاد خیرین در سطح دانشگاه‌ها است،که در این مسیر دوره ای طراحی شد که هم اکنون در مشهد مقدس در حال برگزاری آن هستیم.

وی گفت: این دوره تحت عنوان اولین دوره مدیریت اجرایی در سازمانها مردم نهاد با تاکید بر بنیاد مردم نهاد دانشگاهی که با رویکرد توانمند سازی حرفه‌ای‌سازی و آموزش و تبادل تجربیات حوزه بنیاد حامیان دانشگاه ی در سطح دانشگاه های کشور طی یه روز برگزار می شود.

وی افزود: یکی اتفاقات در مدت اتفاق افتاده موضوع تسهیل ثبت بنیاد حامیان دانشگاهی است که با هماهنگی که با وزرات کشور به وجود آمده در عقد تفاهم‌نامه ای هستیم که بین وزرات علوم ستاد خیرین وزرات علوم و اداره کل مشارکت اجتماعی وزرات کشور که تسهیل کنیم موضوع ثبت بنیادهای حامیان دانشگاهی را در سطح ملی و سطح استان ها که تفاهم نامه همکاری آن نوشته شده است.

وی گفت: یکی موضوعات مورد تاکید ما بوده بحث نگاه به ظرفیت خیرین صرفا از زاویه تامین منابع مالی نباشد ما خیرین را عموم شأن را لوکوموتیو های توسعه کسب کار و اشتغال کشور میدانیم.

وی با بیان اینکه یکی از طرح های ما استفاده از ظرفیت خیرین در فضای هیئت امنا پارکها علم و فن آوری است گفت: حضور خیرین در راس مدیریتی پارکهای علم و فناوری وزارت علوم می تواند خودش کمک کند و فرصت خوبی در فضای اشتغال، کار آفرینی برای فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این موضوع با مساعده و موافقت معاونت فن آوری وزارت علوم مواجهه شده و در حال اجرای شدن هستیم بیان کرد: در این راستا در بعضی از دانشگاه ها پیشنهاداتی در این زمینه شده برای اینکه چه کسی جزو هیئت امنا باشند فعلا در حال تکمیل کارهای تشریفاتی است.

وی بیان کرد:کاری که در مجموعه ستاد خیرین انجام می دهیم تسهیل و تببین و آگاهی بخشی کنیم برای اینکه جهت‌گیری ها در معاونت‌های وزارت علوم به وجود بیاید.

وی اظهار کرد: اتفاقی در حال حاضر روی آن تمرکز داریم این موضوع باید در ساختار وزارت علوم از مسیر تخصصی خودش جلو برود.

،وی افزود: در حاضر تفاهم نامه‌ای بین کمیته امداد و بنیاد ملی نخبگان منعقد شده که طبق این تفاهم‌نامه بنا شده بنیادملی نخبگان از استعداد برتر برجسته که در خانواده کمته امداد شناسایی حمایت کنند ما هم از طریق خیرین کمک کنیم که خیرین پای حمایت تسهیلی از این دانش آموزان کم بضاعت قرار بگیرند. البته این موضوع را بنیاد ملی نخبگان پیگیری می‌کند.

وی سه موضوع را از جمله اولویت جدی و پیش رو ستاد خیرین عنوان کرد و گفت:
اول بحث آموزش توانمند سازی و خود باوری در مجموعه بنیاد حامیان خیرین برای اینکه بتوانند نقش آفرینی بهتری داشته باشند.

موی اضافه کرد: متاسفانه بنیاد حامیان دانشگاهی در سطح دانشگاه های مدیران و کارشناسان شأن از ظرفیت دانشی لازم کمتر بهره‌مند برای این که بتوانند آن نقش و ماموریت جدی خودشان را ایفا کنند معمولا روی تبادل تجارب بین این بنیاد ها کمتر کار شده تلاش داریم از طریق مسیرهای آموزشی مشکلات برطرف کنیم.

وی بیان کرد: سوم فرهنگ سازی به جد با دنبال این مهم باشیم اکثر خیرین ما به صورت سنتی و همسرانشان را به سمت زیر ساخت های ساختمانی و فیزیکی می رود.

موسسات مردم نهاد هم نیاز به آموزش دارند

همچنین مدیر مدرسه اجتماعی گراف گفت: موسسات مردم نهاد نیز نیاز به آموزش اجتماعی دارند تا بتواند در جذب خیرین و مدیریت موسسه دارند.

محمد مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما تعداد زیاد تشکل مردم نهاد در کشور داریم که این تشکل‌ها فکر میکنند همین قدر هستند ولی اگر شما یک شرکت را بخواهید اداره کنید باید تخصص لازم آن را هم داشته باشید.

وی ادامه داد: وقتی یک تشکل مردمی میزنید باید به صورت الا باید رفتار کنید، به دلیل اینکه موسسات مردم نهاد تخصصی عمل نمی‌کنند بسیاری از خیریه ها برچسب پول شویی و مرکز فساد به آنها میزنند چرا؟ چون تخصص لازم را ندارند.

مدیر مدرسه اجتماعی گراف بیان کرد: همان طور که دوره MBA حوزه شرکتهای ومدیرعامل داریم ما در مدرسه گراف تلاش هستیم دوره های آموزشی برای مدیران تشکل‌های مردم نهاد این تشکل‌ها باید آموزش‌های لازم ببیند تا بتوانند حرفه ای رفتار کنند.

جعفری با بیان اینکه همان طور که برای کسب کار برندینگ و مارکتینگ داریم برای تشکل‌های مردمی داریم، گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که شاید حقله مفقوده کشور ما است جریانهای مردمی آن طور که باید شاید پای حل مشکل کشور نیستند.

وی ادامه داد: تلاش داریم ما و جریان های مردمی خوب و بهتر از قبل بتواند مسائل کشور را بشناسند و پای کار حل مسائل کشور بیایند.

مدیر مدرسه اجتماعی گراف تصریح کرد: امروزه در دنیا همان قدر که کسب و کارهای نیاز به دانش و مهارت حرفه‌ای دارند برای اینکه بتواند به عنوان بخش خصوصی فعالیت کنند مجموعه مردم نهاد هم نیاز به دانش و مهارت لازم برای اینکه بتواند کنشگر اجتماعی فعال دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن