آمار دبیر انجمن قطعه سازان نشان می دهد قرعه کشی هم جلوی خرید خودرو به قصد سوداگری را نگرفت.
صبح مشهد– دبیر انجمن قطعه سازان با انتقاد از فرایند قیمت گذاری دستوری خودروها، آمار جالب توجهی ارائه کرده و گفته است: ۶۰ درصد خودروهای فروش رفته در طرح قرعه کشیها پیمایش نداشته و از گارانتی آنها استفاده نشده است.
به عبارت دیگر این خودروها برای حفظ ارزش پول و نه برای مصرف واقعی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است!به گزارش خراسان، بهار سال گذشته پس از کش و قوس های بسیار، فرایند عرضه خودروهای خودروسازان به شیوه کنونی یعنی قرعه کشی تغییر پیدا کرد. شیوه ای که اگر چه انتقادات بسیاری در خصوص آن از منظر اتکای متقاضیان به بخت و اقبال مطرح می شود اما با توجه به فیلترهای مختلف اعم از نداشتن پلاک جاری یا نخریدن خودرو از خودروسازان طی دوسال قبل و همچنین «در رهن بودن سند خودرو» این امیدواری ایجاد شد که خودروهای تولیدی خودروسازان مستقیماً به مصرف کننده واقعی رسیده است.
با این حال، هم اینک آماری توسط دبیر انجمن قطعه سازان مطرح شده که نشان می دهد بخش عمده خودروهای عرضه شده به مصرف نرسیده اند. به گزارش فارس، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان اظهار کرد: با بررسیهای انجام شده ۶۰ درصد خودروهای فروش رفته در طرح قرعه کشیها پیمایش نداشته و از گارانتی آنها استفاده نشده است، یعنی حدود ۶۰ درصد از این خودروها برای حفظ ارزش پول و نه برای مصرف واقعی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است!
دبیر انجمن قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری را بزرگ ترین مانع در صنعت قطعهسازی و به تبع آن در صنعت خودروسازی می داند و می گوید: مزایای قیمتگذاری دستوری به جیب عده قلیلی میرود و آن هم اعداد بسیار بزرگی است که نصیب دلالان و سوداگران میشود. وی میانگین توزیع رانت در بازار خودرو را به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد که با در نظر گرفتن آمار تولید یک میلیون خودرو در سال، این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد. جالب این که این رقم چیزی در حدود زیان دو خودروساز و قطعه سازان است.