استانیاسلاید شو

معاون صمت از کشف انبار 350 تن کود شیمیایی قاچاق خبر داد:

قاچاق ۸ میلیارد کود زیر خاک در طرقبه شاندیز

کد خبر : 43219

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان از کشف و ضبط ۳۵۰ تن کود شیمیایی که برای قاچاق به خارج از کشور آماده‌شده بود، خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، ساعدی با اعلام این خبر به خراسان رضوی گفت: بر اساس گزارش رسیده مبنی بر انبارکردن مقادیر زیادی کود شیمیایی در محدوده شهرستان طرقبه شاندیز، بررسی‌های میدانی اولیه برای راستی آزمایی گزارش انجام و مشخص شد، ۳۵۰ تن کود شیمیایی اوره به صورت فله و بسته‌بندی‌شده در کیسه‌هایی غیر از کود شیمیایی آماده ارسال به خارج از کشور است.

وی افزود: بر اساس قانون، کودهای شیمیایی تولید داخل ویژه کشاورزان داخلی تهیه و در شبکه رسمی توزیع، با قیمت مصوب و رسمی استفاده می شود و بر همین اساس جمع‌آوری و دپوی آن‌ها در حکم قاچاق تلقی می شود.وی ادامه داد: در این انبار ۳۵۰ تن کود شیمیایی با بسته‌بندی‌های مشخص داخلی که در شبکه توزیع قرار دارند، جمع‌آوری ، بازگشایی و سپس در بسته بندی‌های دیگری جاسازی می‌شده است. پس از آن، این بسته های کود کوچک در بسته های بزرگ تری که هر کدام ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشته بسته بندی می شده و در لایه روی آن ها کالاهای دیگری قرار می گرفته است.ساعدی اظهار کرد: لایه رویی این کودها خاک صنعتی قرار می‌گرفته که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر این‌که ممنوعیت خروج نداشته، با تعرفه خاک نیز خارج می‌شده که در این رابطه نیز در بهترین حالت بد اظهاری شده است .

معاون نظارت و بازرسی صمت استان تصریح کرد: قطعاً این بسته های بزرگ کود برای قاچاق به خارج از کشور آماده بوده است.وی در پاسخ به این سؤال که کشور مقصد این کودها کشورهای همسایه مثل افغانستان بوده یا خیر گفت: بله به احتمال بسیار زیاد این کودها برای ارسال به این کشور در نظر گرفته شده بود .

ساعدی همچنین تأکید کرد: این موضوع پس از بررسی به عوامل بازرسی این سازمان در نمایندگی صنعت، معدن و تجارت شهرستان طرقبه شاندیز اعلام شد تا با فوریت ضمن هماهنگی با دادستان محترم شهرستان، بازرسی دقیقی از این محل انجام دهند و با هماهنگی اداره کل تعزیرات حکومتی استان، اداره کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان و نیروی انتظامی گزارش تخلف تنظیم و به همراه متهمان پرونده به مرجع محترم قضایی معرفی شود.

وی همچنین تاکید کرد: ارزش این کودهای کشف شده در انبار ۵ میلیارد تومان بوده اما شواهد و کیسه های بازشده کودهای ایرانی نشان می‌دهد که حجم کل کودها ۸ میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن پیش از رسیدن بازرسان از انبار خارج شده است. وی همچنین از همه شهروندان خواست هرگونه تخلف اقتصادی را به سامانه ۱۲۴ این سازمان اطلاع رسانی کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن