استانیدانش و فناوریزندگی

مدیر دبستان دخترانه کاوش در گفتگو با صبح مشهد مطرح کرد؛ شادی و نشاط در کنار آموزش/ نیمی از خروجی های کاوش در تیزهوشان درس می خوانند

کد خبر : 17002

نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست. انبیا هم معلم بشر هستند.نقش بسیار حساس و مهمی است؛ و مسئولیت بسیار زیاد دارد. در همین راستا به گفتگو با سرکار خانم معصومه دوراندیش، موسس و مدیر دبستان غیردولتی دخترانه کاوش- مشهد مقدس می پردازیم تا با این شغل کلیدی بیشتر آشنا شوید.

سرکار خانم دور اندیش، ضمن تشکر از شما قدری درباره خودتان و مدارج تحصیلی تان برایمان بگوئید?

به نام خدا، اینجانب دارای لیسانس علوم تربیتی با ۲۸ سال سابقه کار هستم، یکی از افتخارات بنده این است که کار خود را از مهدکودک شروع کردم و اولین سال کاری بنده در مقطع پیش دبستانی بود و پس از آن معاون ابتدایی بودم و پس از آن مدیر مقطع متوسطه دوم و بعد از آن دبستان دخترانه کاوش را تاسیس کردم و از سال ۹۱ شروع به کار کردم.

به نظر شما ویژگی مثبت دبستان دخترانه کاوش در چه عواملی خلاصه می شود؟
در دبستان دخترانه کاوش یکی از ویژگی های بارز ما ضمن آموزش قوی دروس، پرورش، شادی و آرامش دانش آموزان را ملاک عمل داریم و ما توجهمان به رقابت بین بچه ها است ولی حسادت نداریم و بچه ها باهم همکاری و همراهی میکنند و دوست یکدیگرند، از سیستم نوین آموزشی استفاده میشود و اگر ضعفی در برخی از دروس داشته باشند خود دانش آموزان به یکدیگر کمک میکنند.

شما علاقه خاصی به سیستم پرورشی و تربیتی در کنار آموزش دارید. این علاقه از کجا ناشی می شود؟
ما هرسال به این رویه هستیم که معلمانی که زحمت میکشند و قشر جوان هستند به کار بگیریم.
انسان سازی ملاک کار بنده است و در این کار از معلمان جوان استفاده کرده ام که سابقه اون ها ۱۰ سال به بالا هست. همچنین در مدرسه کاوش آموزش همراه با عشق است نه اجبار، معلمان با جان و دل زحمت میکشند و بچه ها هم برای کلاس تیزهوشان اون هایی که دوست دارند، ثبت نام میکنند که البته نتیجه آن، قبولی یک سوم شرکت کنندگان کلاس تیزهوشان می باشد.

 بدون تعارف مدرسه شما از لحاظ پرورشی جزو مدارس کم نظیری است که به شخصه به مسایل پرورشی اهمیت خاصی می دهید. منشاء این تاکید بیشتر از کجا ناشی می شود؟

اهمیت به مسائل پرورشی برای من از اهمیت ویژه ای برخوردار است و درواقع معتقدم دختران نیز همسران و مادران آینده و ستون خانواده هستند که محکم خانواده را نگه میدارند از این جهت ما باید مادران را برای آینده تربیت کنیم که درک و فهم بالایی داشته باشند و باید همسران و مادران تحصیلکرده ای را به جامعه تحویل دهیم.

خاطرات خوش و شیرین در طول مدیریت خود مطمئنا زیادی داشته اید. به یکی دو مورد از آنها اشاره می کنید؟
بعد از ۲۴ سال سابقه بعد از یک سفر زیارتی که به کربلا داشتم و پس از بازگشت به مدرسه با دیدن من با بچه ها به سمت من آمدند و از فرط شلوغی و هیجان، زمین خوردم که این یکی از شیرین ترین خاطراتم بوده اما صحنه سخت هم خداحافظی دانش آموزن در پایان سال است.

تشویق در مدرسه شما یک اصل بنیادی است. فکر می کنید این موضوع چقدر در روحیه دانش آموزان مثمر ثمر واقع می شود؟
ملاک تشویق است و والدین و مدرسه با هم هدایایی میدهد مثلا میتواند تشویق حتی یک خودکار باشد که تشویق روحیه جمعی و گروهی را افزایش میدهد.

چه تعریفی از مدیریت در حال حاضر به ذهن شما می رسد؟
مدیریت یعنی تفکر، مدیر باید خلاق، متفکر، جامع شناس و مشکل شناس باشد تا بتواند مدیریت درستی را انجام دهد، مدیریت و معلمی باید در خون یک فرد باشد.

آیا از خروجی دبستان در ورود به مدارس تیزهوشان رضایت خاطر دارید؟ آماری می فرمائید

وقتی دانش آموزان از مقطعی به مقطع دیگر فارغ التحصیل میشوند یا بنا به دلایلی می خواهند از مدرسه بروند اگر مدرسه ای که می خواهند در آن ثبت نام کنند و آزمون ورودی داشته باشد متوجه شوند که دانش آموز از مدرسه کاوش فارغ التحصیل شده است آزمون ورودی را نمیگیرند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن