استانی

مرغوب ترین خاک‌ خراسان رضوی در تربت‌حیدریه و دشت نوغان قرار دارد

کد خبر : 34774

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بهترین خاک‌های استان با حدود هفت درصد ماده آلی در جلگه رخ تربت‌حیدریه و دشت نوغان قرار دارد و کمترین مواد آلی خاک در شهرستان گناباد و اطراف آن با کمتر از ۲ درصد مواد آلی قرار دارد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، غلامحسین ساربان روز شنبه در حاشیه بازدید از مزارع زعفران شهرستان خلیل‌آباد افزود: بر اساس نتایج تعداد زیادی آزمایش خاک، میزان مواد آلی خاک استان به طور متوسط چهار درصد است در صورتی که در خاکهای کشاورزی میزان مواد آلی ۶ تا پنج درصد است.

وی با تاکید بر این که قلب خاک، مواد آلی است ادامه داد: تمامی نیروهای فنی باید درصدد باشند نسبت به افزایش مواد آلی خاک و رصد میزان آب تلاش کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی راهکار افزایش مواد آلی خاک را استفاده از اجرای پروژه‌هایی تحت عنوان کود سبز و کاربرد ترکیباتی همچون اسید هیومیک و کودهای بیولوژیک برشمرد و با اشاره به تولید کمپوست‌های فرآیند کمپوسینک ( Composting ) با استفاده از کودهای حیوانی گفت: انتظار می‌رود در هر باغ یا واحد کشاورزی یک واحد تولید کمپوسینگ وجود داشته باشد.

ساربان افزود: از نظر اقتصادی به جای مصرف ۲۵ کیلوگرم کودهای حیوانی می‌توان از حدود پنج کیلوگرم کود کمپوسیت برای هر درخت، سود بیشتری عاید باغدار کرد.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی بیش از ۴/۲ میلیون تُن کود حیوانی شامل انواع کودهای گوسفندی، گاوی و مرغی تولید و متاسفانه عمده آن به صورت خام وارد خاک می‌ شود که برای اراضی کشاورزی ضرر دارد و مشکلات عدیده‌ای برای گیاهان و بستر کشت از جمله بروز افزایش جمعیت علف‌های هرز و بیماریها و رقابت ناسالم بین گیاهان و میکرو ارگانیسم‌های خاک به‌ وجود می آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی به واژه ردپای اکولوژیک اشاره کرد و گفت: ردپای اکولوژیک، معادل مقدار فضایی از زمین است که می‌تواند غذای یک انسان را تولید کند و این مقدار زمین در سال ۱۹۵۰ برای هر فرد پنج هزار متر مربع بوده که در حال حاضر به دو هزار متر مربع کاهش یافته است.

ساربان با اشاره به این که وسعت اراضی کشاورزی خراسان رضوی کمتر از ۱۰ درصد وسعت این استان است افزود: با مراجعه به آمار فائو وسعت اراضی کشاورزی دنیا هم حدود ۱۱ درصد از وسعت دنیا را تشکیل می‌دهد و بزرگترین عامل محدودکننده بخش کشاورزی در استان پهناور خراسان‌رضوی علاوه بر آب که در چند دهه گذشته رو به کاهش بوده، خاک است.

وی ادامه داد: در نیم قرن حاضر به دلیل حفر چاههای عمیق بیشتر از ظرفیت دشت‌ها، عدم توجه به پروژه تغذیه، آبخیزداری، آبخوان‌داری، بروز پدیده‌هایی نظیر خشکسالی که بیش از دو دهه بر دشت‌های خراسان رضوی حاکم شده میزان آب در اختیار بخش کشاورزی استان پس از نصب کنتورهای حجمی به چهار میلیارد و ۳۳۹ میلیون متر مکعب آب در سال کاهش یافته است لذا توصیه می‌شود تمامی فعالیت‌ها در زیر بخش زراعت و باغبانی بر محور افزایش بهره‌برداری از آب باشد.

مدیرجهاد کشاورزی خلیل آباد نیز در این بازدید گفت: این شهرستان با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می کند.
محمد شبان افزود: انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی نیز دارد.

وی با تاکید برلزوم آموزش کشاورزان و رفتن به سمت کشاورزی مدرن گفت: امروز بخش کشاورزی با روشهای سنتی و بی‌توجهی به روشهای به روز در حوزه کاشت، داشت و برداشت دچار خسران شده است.

شهرستان خلیل آباد با ۲ بخش ششطراز و مرکزی در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن