شهری

۸۰ سر کروکودیل برای پرورش به مشهد انتقال می‌یابد

کد خبر : 42178

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تعداد ۸۰ سر کروکودیل در قالب نخستین محموله از کشور مالزی تا هفته آینده برای پرورش و تکثیر به تنها مزرعه پرورش کروکودیل در مشهد انتقال می‌یابد.

به گزارش صبح مشهد، ناصرشهرکی روز چهارشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار ما افزود:پرورش کروکودیل با توجه به وجود قابلیت صادرات پوست و گوشت این گونه، دارای درآمد و ارزش فراوانی است.

وی با اشاره فعالیت تنها واحد پرورش کروکودیل استان در منطقه مُلک آباد در حد فاصل مشهد – نیشابور ادامه داد: این واحد با ظرفیت تولید ۳۰۰ تخته پوست کروکودیل ظرفیت سازی و مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که تولیدات پوست و گوشت این گونه صرفا برای مصرف خارجی و صادرات خواهد بود گفت: خراسان رضوی به دلیل وجود مزرعه پرورش کروکودیل در کشور رتبه خوبی در پرورش این گونه حیوانی دارد.

شهرکی با اشاره به ارزش بالای صادراتی پوست این گونه حیوانی افزود: پرورش هر کروکودیل ۲.۵ تا سه سال طول می کشد که پس از آن پوست این گونه آماده دباغی و صادرات می‌شود.

وی ادامه داد: کروکودیل پوزه کوتاه ایران ارزش اقتصادی برای صادرات ندارد و از مجموع ۲۴ گونه موجود در دنیا فقط پنج گونه ارزش اقتصادی برای پرورش دارند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از میان این پنج گونه، پرورش گونه کروکودیل آسیای جنوب شرقی(تایلندی) در ایران انجام می شود که طول آن به هفت متر می رسد.

پس از اینکه رهبر معظم انقلاب فتوای بلامانع بودن پرورش کروکودیل را در سال ۸۵ صادر کردند پرورش این خزنده دو زیست در برخی نقاط ایران آغاز شد تا فعالان تجارت کروکودیل بتوانند سهم خود را در این عرصه تجارت و گردشگری جهان بگیرند با این حال مجموعه‌های پرورش کروکودیل در کشور همچون قشم، خراسان رضوی، هرمزگان و ملایر انگشت‌شمارند.

هیچ‌یک از اجزای کروکودیل دور ریزی ندارد و خون کروکودیل به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی کاربردهای بسیاری دارد و روی ویروس و قارچ هم اثرگذار است و امروزه خون آن لیتری به فروش می‌رسد.

از گوشت کروکودیل برای درمان روماتیسم، آسم و دردهای عضلانی و از پودر استخوان آن به صورت فرآوری شده برای سرطان پوست استفاده می‌شود، هر کروکودیل سالانه ۶۸ دندان می‌ریزد و همین تعداد نیز دندان جدید در می‌آورد که از دندان‌های این جانور هم برای تزئینات استفاده می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن