اقتصادی

بازار چرب احتکار روغن!

کد خبر : 38099

رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده در گفت و گو با خراسان: شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ برای روغن خوراکی باعث احتکار آن شده که صحت ندارد

نویسنده: میرجانیان

صبح مشهد– قفسه‌های خالی از روغن جامد و مایع برخی فروشگاه ها چند هفته است که مردم را کلافه کرده. مدتی است که بازار روغن همچون برخی اقلام اساسی دیگر ملتهب شده و این محصول با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد یا اصلا در بازار وجود ندارد. در برخی موارد هم شاهد هستیم که برای خرید روغن، افراد مجبور به خرید کالایی دیگر همراه این کالا می شوند. گشت و گذار در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه‌ها نشان می‌دهد که قفسه‌های برخی مغازه ها خالی از روغن جامد و مایع است و هر کدام از فروشندگان دلایلی برای آن مطرح می‌کنند.

در فضای مجازی هم طی چند هفته اخیر و هر روز اخباری مبنی بر تشکیل صف های طولانی برای خرید روغن منتشر می شود. به گفته برخی فروشندگان و مردم، مشکلات تامین مواد اولیه و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی واردات روغن خام موجب کمبود و گرانی انواع روغن نباتی، به‌ویژه در بازار برندهای مشهور، به‌خصوص حلب روغن جامد ۴، ۵ و ۱۷ کیلوگرمی شده است. این در حالی است که فضای ملتهب بازار روغن قبل از زمزمه های حذف ارز ۴۲۰۰ وجود داشت. طی ماه‌های اخیر موضوعاتی نظیر تغییر نرخ ارز بارها از زبان برخی افراد در جامعه مطرح و همین موضوع به افزایش تقاضا در بازار روغن نباتی منجر شده است.

نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد روغن بیشتری در بازار عرضه شده است
برای بررسی این موضوع به سراغ دکتر عباس تابش، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده رفتیم.عباس تابش به خراسان می گوید: در چند روز گذشته تحلیل هایی مطرح می شود مبنی بر این که ممکن است ارز ۴۲۰۰ روغن تغییر کند و ارز دولتی با ارز نیمایی عوض شود. این باعث شده که در چند هفته گذشته احتکار خانگی روغن داشته باشیم. مثلا مصرف کننده ای در ماه به دو قوطی روغن نیاز دارد اما بسیار بیشتر از نیازش می خرد. در حالی که دولت تا کنون در لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ را گذاشته بود، این لایحه فعلا رد شده و مجلس هم اصراری برای جایگزینی ارز دولتی در موضوع روغن خوراکی نداشته است. تا الان بحث جدی برای حذف ارز ۴۲۰۰ نداشته ایم و در برنامه دولت فعلا چیزی به ما ابلاغ نشده است. پس این که بعضی روغن را احتکار می کنند که در آینده گران می شود کار اشتباهی است. البته هر کالایی که ارز ۴۲۰۰ می گیرد حتما قاچاق می شود و یکی از آفت های کالای با ارز دولتی، قاچاق است اما این دلیل نمی شود که بخواهیم صرفا به دلیل قاچاق، ارز دولتی را حذف کنیم. عزیزان مرزبانی و ناجا باید از این موضوع جلوگیری کنند.

وی ادامه می دهد: بعضی شهروندان می گویند که برخی فروشگاه ها برای فروش روغن شرط و شروط هایی می گذارند و این ماده خوراکی را به همراه کالاهای دیگر می فروشند یا به اصطلاح فروش اجباری انجام می دهند. این صد درصد تخلف است ولی ما هیچ جایی مستندی نداریم که چنین کاری انجام می شود. اگر کسی برای چنین ادعایی، سند دارد حتما گزارش بدهد. مصرف کنندگان گرامی می توانند در چنین مواردی با شماره تلفن ۱۲۴ یا به وزارت صمت اطلاع بدهند که حتما برخورد می شود. تابش می افزاید: روغن خوراکی در بازار به دو شکل است. روغن مایع که در تمام فروشگاه ها وجود دارد. چیزی که ممکن است در بعضی فروشگاه ها کمتر باشد، روغن جامد است که علاوه بر مصرف شخصی، در شیرینی فروشی ها و قنادی ها هم مصرف می شود.

طی چند روز گذشته برای روغن جامد نیز تخصیص روغن خام انجام شده است. امیدواریم به زودی مشکل کمبود روغن جامد هم برطرف شود. طی امسال تاکنون و نسبت به سال قبل ۳۰ درصد روغن بیشتری در بازار عرضه شده است و دلیلی برای کمبود روغن وجود ندارد. با توجه به روند تخلیه روغن در بنادر و… امیدواریم به زودی مشکل این کالا حل شود. خود من در چند روز گذشته به تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای در قزوین رفتم و حتی یک فروشگاه را پیدا نکردم که حداقل دو قفسه پر روغن مایع نداشته باشد یا گران فروشی کند. اتفاقا پرداختن جراید به گران فروشی یا فروش اجباری روغن باعث می شود که بین مردم هم این موارد مطرح شود اما هیچ وقت سندی برای این ادعا به دست ما نرسیده است که روغن را با تن ماهی و رب و… به مردم فروخته باشند. همه در حد ادعا مطرح شده است. البته نمی گوییم که گران فروشی و… وجود ندارد اما این تخلف ها از مبدا نیست.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن