استانی

۲ میلیون نفر در خراسان رضوی برای پیشگیری از ابتلا به سه سرطان شایع غربالگری شدند

کد خبر : 44462

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از آغاز طرح غربالگری سرطانهای شایع در مناطق زیر پوشش این دانشگاه، حدود دو میلیون نفر نسبت به سرطانهای “پستان، روده بزرگ و دهانه رحم” به طور رایگان غربالگری شدند.

صبح مشهد– دکتر محمد احمدیان روز شنبه افزود: غربالگری سه سرطان شایع “روده بزرگ، سرطان پستان و دهانه رحم” از سال ۱۳۹۵ برای عموم مردم در مراکز جامع خدمات سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در این مدت حدود ۹۰۰ هزار نفر غربالگری سرطان پستان، کمتر از ۸۰۰ هزار نفر غربالگری سرطان دهانه رحم و بیش از ۲۰۰ هزار نفر غربالگری سرطان روده بزرگ شده اند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری سرطان روده بزرگ در گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال هر ۲ سال یک بار برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام این سرطان انجام می شود.

احمدیان افزود: در این برنامه سوابق فردی ، خانوادگی و مشکلات گوارشی فرد مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت وجود علایم یا مشکل ضمن آموزش اصول خودمراقبتی شامل راههای پیشگیری ازسرطان، علایم هشداردهنده سرطان و عوامل خطر، فرد به پزشک ارجاع می شود و تحت مراقبت قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که تشخیص زودهنگام سرطان پستان در گروه سنی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال توسط ماما در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود ادامه داد: در این خدمت با بررسی سوابق فردی وخانوادگی ابتلا به سرطان پستان، معاینه دقیق و کامل پستان انجام می شود و در صورت داشتن علایم، شکایت و یا سوابق فردی یا خانوادگی مرتبط با سرطان پستان، پس از آموزش اصول خود مراقبتی و خودآزمایی پستان، فرد به پزشک ارجاع می شود و به صورت مستمر تحت مراقبتهای ویژه قرار می گیرد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در گروه سنی زنان ۳۰ تا ۵۹ سال برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام این سرطان توسط ماما در مراکز خدمات جامع سلامت هر سه سال یک بار انجام می شود.

احمدیان افزود: برای دریافت خدمات غربالگری سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم با مراجعه به تمامی پایگاهها و خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و تشکیل پرونده بهداشتی، می توان از این خدمات بهره مند شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو، حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و قریب به ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف پزشکی اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور شناخته شده است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن