زندگی

۱۷ کلید طلایی برای بهره‌وری و موفقیت

کد خبر : 35911

کاسب هستید یا خانه‌دار؟ محصل و دانشجو یا کارمند؟ در هر شرایطی نیاز دارید با کار کمتر نتیجه بیشتری بگیرید

نویسنده : سید سورنا ساداتی | روزنامه‌نگار موفقیت

صبح مشهد– کاسب هستید یا خانه‌دار، کارمند یا محصل؟ دانشجو هستید و کار ذهنی انجام می‌دهید یا درگیر کارهای جسمی و طاقت‌فرسا هستید؟ فرقی نمی‌کند چه‌کاره هستید، می‌توانید با کار کمتر نتیجه بیشتر بگیرید و انرژی ذهنی و جسمی‌تان را برای خلاقیت و کارهای بیشتر و بهتر ذخیره کنید اگر با فوت و فن بهره‌وری فردی آشنا باشید. در این مطلب به‌ صورت نکته‌ به نکته با راه‌های تحقق بهره‌وری آشنا می‌شوید.

۱- شروع پرانرژی| ذهن ما باید برای انجام درست کارها شرطی باشد و باور کند از عهده کارها با بهترین بهره‌وری برمی‌آید بنابراین هر روز صبح زود و سر یک ساعت مشخص بیدار شوید. اگر طبق زمان‌بندی منظمی بیدار شوید اولین موفقیت روزانه را تجربه کردید و ذهن شما باور می‌کند از عهده بقیه کارها برمی‌آید. یک نوشیدنی داغ و خوب و صبحانه کامل میل کنید تا انرژی جسمی را هم به انرژی روحی برای افزایش بهره‌وری اضافه کرده باشید.

۲- دنبال الگوی خودتان باشید | گام بعدی این ‌است که کارها و برنامه‌های روزانه را به کارهای کوچک تقسیم و از اولویت‌های اصلی شروع کنید. فراموش نکنید شیوه انجام کارها از آدمی تا آدم دیگر متفاوت است. ما مغزهای متفاوتی داریم، روش‌های مختلفی هم برای انجام کارها خواهیم داشت. لازم نیست برای انجام کارها از الگوی رفتاری آدم‌های موفق استفاده کنید.

۳- خلاق باشید| همیشه انجام کارها بدون عیب و نقص منجر به نتایج دقیق نمی‌شود. گاهی لازم است شیوه‌های تازه‌ای داشته باشیم. کار بیشتر نتیجه بیشتر ندارد و گاهی برعکس هم هست چون کار بیشتر و شتاب‌زده باعث خطای بیشتر می‌شود. بهره‌وری الگوی خطی ندارد. اگر خلاق باشید و روش‌های متنوع برای انجام کارها داشته باشید چالش‌های احتمالی را دور می‌زنید و این اصل مهمی در بهره‌وری است.

۴- دنبال کار مفید باشید| تصمیمات اشتباه، کارهای غلط، نتیجه نگرفتن از شیوه‌های قدیمی و… همه نتیجه کار چشم‌بسته و بهره‌وری پایین است. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وسوسه اینترنت و نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه، پیامک‌های تبلیغاتی، برنامه‌های تلویزیونی، تماس تلفنی و… هر کدام به ‌نوعی عامل بازدارنده مقابل کار عمیق و مفید ما هستند. ما تصور می‌کنیم در حال انجام کار هستیم در حالی‌ که تمرکزی روی انجامش نداریم و نتیجه لازم را هم نمی‌گیریم. بنابراین برای بالا بردن بهره‌وری لازم است عوامل بازدارنده کار مفید راکه باعث می‌شود تمرکز ما از انجام درست کار پراکنده شود حذف کنیم. زمان مشخصی برای پاسخ به ایمیل و پیام‌ها بگذارید و خارج از این زمان داده تلفن ‌همراه را خاموش کنید. فراموش نکنید کار بد و اشتباه فقط بد نیست، غیر از اتلاف وقت در لحظه، ما باید زمانی را هم صرف اصلاح کار کنیم یعنی کار بد، دوبرابر انجام ندادن یک کار از ما وقت می‌گیرد. اگر کاری را انجام ندهیم فقط باید انجامش دهیم اما اگر کاری را اشتباه انجام دهیم باید اشتباهات قبل را هم جبران کنیم که مسیر انجام کار طولانی تر می شود.

۵- اهرم‌هایی برای بهره‌وری| گاهی ما اصرار داریم به‌ صورت وسواس‌ گونه‌ای در هرکاری نظارت جزئی داشته باشیم. ما به یک اهرم خوب برای برداشتن هر سنگ نیاز داریم. باید ببینیم چه‌ چیزی حکم اهرم کار ما را دارد تا با بهترین بهره‌وری آن را انجام دهیم. گاهی اهرم می‌تواند واگذاری کارها باشد، گاهی می‌تواند کمک فکری دیگران باشد، گاهی یادگیری و مطالعه خودمان، گاهی تغییر دکور مغازه و… یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید اگر ۱۰ ساعت فرصت برای قطع درخت داری ۹ ساعتش را صرف تیز کردن اره کن.

۶- استراحت به ‌موقع| ذهن ‌ما برای این‌ که درست تصمیم بگیرد به مرخصی نیاز دارد. استراحت مثل یک دورخیز مناسب برای پرش است. تفریح، استراحت، پرداختن به کارهای مورد علاقه مثل باغبانی، موزیک، نجاری و… نه‌ تنها منافاتی با بهره‌وری ندارد بلکه بازوی مهمی در بهره‌وری ماست.

۷- مخاطب هرکاری| اشتباه بزرگی که باعث می‌شود ما بهره‌وری کمی داشته باشیم بحث راضی نگه‌داشتن همه آدم‌هاست. باید مخاطب مستقیم کارمان را بشناسیم. قرار نیست در هرکاری همه را راضی کنیم. ما یک هدف مشخص را در هرکاری دنبال می‌کنیم و باید برای رسیدن به آن هدف یک حس هنرمندانه و عاشقانه به کارمان تزریق کنیم که امضای ماست و تفاوت کار ما با بقیه است. اما اگر قرار باشد همه از کار راضی باشند دیگر آن کار اختصاصی ما نیست.

۸- متوقف شدن در برنامه‌ریزی| اشتباه بزرگ خیلی از ما این ‌است که به‌ جای شروع هر کاری، در برنامه‌ریزی و بررسی جوانب کار متوقف می‌شویم و می‌خواهیم زوایای هرکاری را قبل از شروعش بررسی کنیم. هر اتفاق خوبی از دل عملگرایی برمی‌آید. نه در دام برنامه‌ریزی افراطی بیفتید، نه از شروع کار و شکست در کارها بترسید. هدف را شفاف و قابل دسترس تعیین کنید، موانع و چالش‌ها را پیش‌بینی و با توکل به‌ خدا شروع کنید. ترس از شروع باعث می‌شود شکست نخورید اما در یک نقطه متوقف بمانید.

۹– همزمان دنبال چند هدف رفتن| درباره اهمیت تمرکز برای تحقق بهره‌وری گفتیم. خب فرض کنید یک روباه دنبال چند خرگوش باشد کدام را شکار می‌کند؟ هیچ‌کدام! چند هدف داشتن چیز بدی نیست اما تا یکی را تمام نکردید سراغ بعدی نروید.

۱۰- دور و برتان را خلوت کنید| روی میز، داخل اتاق، صفحه دسکتاپ، گوشی و… را خلوت کنید. فقط کتاب‌هایی را که می‌خواهید بخوانید دم دست بگذارید. فقط پروژه‌های در حال انجام را روی دسکتاپ بگذارید. فقط اپلیکیشن‌های ضروری را روی گوشی نگه‌ دارید تا تمرکزتان حفظ شود.

۱۱- قانون ۲ دقیقه | در هر شرایطی که هستید اگر انجام یک کار فقط ۲ دقیقه وقت می‌خواهد آن را به زمان دیگری موکول نکنید چون تلنبار شدن حجم زیادی از کارها که به راحتی لابه‌لای کارهای اصلی قابل انجام بود و انجامشان ندادید باعث کاهش بهره‌وری شما می‌شود. کارها که زیاد شود همیشه منتظر یک فرصت خاص برای انجام‌شان هستید؛ فرصتی که فراهم نمی‌شود.

۱۲- راحت نه بگویید| آدم‌هایی که شما را برای کارهای غیرضروری از برنامه‌ روزانه و اولویت‌ها دور می‌کنند با احترام کنار بگذارید و راحت به‌آن‌ها نه بگویید. در عوض دنبال آدم‌های پایه‌ای باشید که باعث می‌شوند برنامه شما روی غلتک بیفتد. طبیعی است دیدار خانواده و وقت گذاشتن با فرزند یک اولویت مهم برای زندگی ما و منبع الهام و انرژی برای افزایش بهره‌وری است و هیچ وقت مانع پیشرفت ما نیست.

۱۳- شروع کن تمام کن| اگر کاری را شروع کردید تمامش کنید. اما فاصله‌گذاری بین کارها، پروژه‌ها و جلسات را رعایت کنید. اگر تداخل بین کارها زیاد باشد همیشه بخشی از موضوع قبلی حین انجام کار بعدی یا جلسه بعدی در ذهن شما ته‌نشین می شود و اجازه نمی‌دهد کارها را درست انجام دهید.

۱۴- امان از حاشیه| حاشیه‌های خانوادگی و شغلی انرژی و تمرکز شما را از کار معطوف به پاسخ به دیگران می‌کند. آن‌ وقت است که به ‌جای انجام کار درست مدام در حال رقابت و چالش با دیگران هستید.

۱۵- تنبلی را تبدیل به فرصت کنید| آدم‌های تنبل خلاق‌تر هستند. اگر از تنبلی به ‌عنوان اهرمی برای پیدا کردن میان‌بُرها استفاده کنید،توانسته اید این مشکل را به یک فرصت برای پیشرفت تبدیل کنید.

۱۶- فهرست کارها| اگر ندانید چه کارهایی قرار است انجام دهید استرس و تکاپویی برای تمام کردنشان ندارید و مدیریت زمان را نادیده می‌گیرید. بنابراین همیشه فهرستی از کارهای‌تان داشته باشید و برای انجام هرکدام یک ضرب‌الاجل یا ددلاین تعیین کنید.

۱۷- مطالعه و یادگیری| مدام دنبال یادگیری و افزایش مهارت‌ها باشید. مطالعه حتی اگر نتیجه مستقیمی در کار شما نداشته باشد با حال خوبی که در شما ایجاد می‌کند باعث افزایش انرژی روحی شما در مواجهه با کارها می‌شود. در نهایت شکارچی نظرات دیگران باشید تا مسیرهای قبلی که مسدود بودن‌شان قطعی است وقت شما را در جاده موفقیت نگیرد.
نمایشگاه کتاب

منبع: سلام زندگی- خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن