استانی

پایان حفاظت و تثبیت تزئینات کتیبه‌های آجری ایوان‌های مسجد ملک زوزن خراسان رضوی

کد خبر : 55946

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف از پایان حفاظت و تثبیت تزئینات و کتیبه‌های آجری ایوان‌های مسجد ملک زوزن خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمود باعقیده با اعلام این خبر گفت: مسجد ملک زوزن یکی از زیباترین آثار به‌جای مانده از معماری خوارزمشاهیان است که آندره گدار با استناد به تاریخ ۶۱۶ هـجری قمری در کتیبه پشت ایوان قبله، بنا را به دوران حکومت زوزن نسبت داده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان خواف ادامه داد: آندره‌ گدار ارزش بنا را در استفاده کاشی دو رنگ برای اولین بار دانسته است.

باعقیده تصریح کرد: ایوان‌های مسجد ملک زوزن با تزئینات آجر کاری متشکل از نقوش هندسی، گیاهی و کتیبه‌های بسیار زیبا شامل آیات قرآنی، عبارت تاریخی و بخشی از نام یکی از استادکاران مزین شده است که زیبایی و جلوه خاصی به مسجد داده است.

او گفت: امسال از محل اعتبارات حقوق دولتی معادن مبلغ ۳۰ میلیارد ریال توسط فرمانداری شهرستان برای مرمت و حفاظت از ۱۴ بنای تاریخی از جمله مسجد ملک زوزن تخصیص یافت که از محل همین اعتبارات تثبیت و حفاظت از تزیئنات آجری مسجد ملک زوزن از ابتدای مهر ماه آغاز و اکنون به پایان رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن