اجتماعیاسلاید شو

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: امنیت کامل در مرزهای شرقی کشورمان برقرار است

کد خبر : 42693

نقطه عطف عدم گسترش آتش سوزی چهار دستگاه کامیون ترانزیتی افغانستانی در محوطه اختصاصی گمرک مرزی دوغارون در تاریخ ۱۳ مهرماه سال جاری، آمادگی بالای نیروهای مرزبانی بود.

نشست خبری فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی به مناسبت هفته نیروی انتظامی برگزار شد.  به گزارش صبح مشهد، سردار مجید شجاع با اشاره به این که استان خراسان رضوی دارای ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است افزود: به دلیل عدم وجود جاده مناسب برای رسیدن به برخی از پاسگاه های مرزی تردد به صورت پیاده صورت می‌گیرد تا امکان برقراری امنیت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به احداث جاده بین ۲ پاسگاه باجگیران و دوست محمد به طول ۲۵ کیلومتر گفت: در حال حاضر این فاصله ۲۵ کیلومتری به صورت پیاده طی می‌شود و تردید جاده ای آن نیز بیش از ۱۰۰ کیلومتر است که امیدواریم با بهره برداری جاده بین این ۲ پاسگاه امکان برقرای امنیت در این منطقه نیز مناسب تر شود.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: هیچ زمانی امنیت مرزی را به کشور مقابل واگذار نکرده ایم و نیروهای مرزبانی به صورت شبانه روزی در این مناطق حضور دارند و این در حالی است که بسیاری از پاسگاه های مرزی کشور افغانستان در دولت قبل و حکومت فعلی بدون نیرو است و این وظیفه ما را در کنترل مرز چندین برابر کرده است.

شجاع افزود: کشور افغانستان بیشترین میزان تولید مواد مخدر را دارد اما کمترین میزان ورود مواد مخدر به کشور ما از مرزهای این استان صورت می گیرد که حاکی از نظارت خوب نیروهای مرزبانی این استان دارد.

او به ۷ گذرگاه رسمی در مرزهای استان خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: در طول یک سال گذشته نزدیک به ۳۹ میلیارد ریال کالای قاچاق و ممنوعه در مبادی خروجی و ورودی مرزی استان کشف شد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: تردد خودروهای ترانزیتی نیز در طول یک سال گذشته منتهی به هفته نیروی انتظامی از ۵۹ هزار خودرو به ۱۰۳ هزار دستگاه در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: منطقه مرزی دوغارون نیاز به ایستگاه آتش نشانی همراه با تجهیزات لازم دارد که در بازدیدهای مسوولان کشوری و استانی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

شجاع افزود: از ابتدای امسال تا کنون با مسوولان مرزی کشوهای افغانستان و ترکمنستان برای پیگیری و حل مشکلات موجود ۸۵ ملاقات مرزی داشته ایم اما با روی کار آمدن طالبان در افغانستان از تاریخ ۱۷ مرداد امسال تاکنون ملاقات رسمی بین مسوولان مرزی ایران و طالبان شکل نگرفته است.

وی اضافه کرد: برای تامین امنیت مرزهای خراسان رضوی تلاش بسیاری صورت گرفته است و در حال حاضر استفاده از فناوری دوربین های اپتیکی، پایش هوایی مرزها با استفاده از پهپاد و همچنین به کار گیری ریز پرنده ها در دستور کار قرار دارد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با اشاره به هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: در این ایام افتتاح پروژه های مختلف عمرانی همچون برق رسانی به برجک های نگهبانی، احداث مسیرهای جاده ای بین پاسگاهی، تجهیز برخی پاسگاه ها به دوربین های مجهز اپتیکی به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال صورت گرفت.

شجاع به طرح ابتکاری مرزبانی خراسان رضوی با عنوان از حرم تا حرم اشاره کرد و افزود: پرچم بارگاه رضوی بیش از هشت هزار کیلومتر مرزهای آبی و خاکی کشور را در ۱۶ استان طی نمود و در روز اربعین حسینی در نقطه صفر مرزی مهران به اهتزار درآمد که مرزبانان عراقی نیز آن را زیارت کردند همچنین در این روز پرچم بارگاه حضرت سید الشهدا(ع) نیز توسط مرزبانان کشورمان زیارت و سپس پرچم بارگاه رضوی در روز شهادت امام رضا(ع) تحویل خادمان آن حضرت شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح واکسیناسیون در مقابل بیماری کووید ۱۹ در مناطق حاشیه شهر مشهد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرکز بهداری این فرماندهی صورت گرفت و طبق برنامه ریزی انجام شده تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن به مرز نشینان این استان تزریق شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی اعلام کرد: تاکنون بیش از ۲۴۸ شهید به خاطر حفظ امنیت مرزهای کشور در این استان از جان خود گذشته اند.

وی همچنین از برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه طی هفته نیروی انتظامی در خراسان رضوی خبر داد.

در پایان این نشست از رسانه های فعال که با مرزبانی استان همکاری شایسته ای داشتند، تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن