اجتماعی

چرا باید کتاب بخوانیم؟

کد خبر : 34757

کتاب خواندن فقط یک سرگرمی برای بالا بردن معلومات ما نیست و می‌تواند تاثیر عمیقی روی زندگی و موفقیت‌های ما داشته باشد

نویسنده : سید محمد محمدی

صبح مشهد– مشغله‌های زیاد ذهنی که این‌روزها بیش از هر زمانی شده و با تلاقی کرونا و تورم امان همه را بریده ، باعث شده مطالعه اولویت زندگی‌مان نباشد، در حالی که کتاب‌خوانی نه تنها نقطه مقابل تلاش و تکاپوی ما برای حل مشکلات نیست بلکه ابزار مهمی در بهبود فکر، روحیه و ارتقای سطح کیفی زندگی شغلی و خانوادگی ماست و ما با بهانه‌های واهی از آن دور شده‌ایم. ۲۴ آبان در تقویم روز کتاب و کتاب خوانی نام گذاری شده و به همین بهانه در ادامه به چند فایده مهم کتاب خوانی اشاره می‌کنیم.

ویژگی مشترک افراد موفق| ما مدام دنبال این هستیم که بدانیم آدم‌های موفق چه‌کار کردند، در حالی‌که موفقیت فرمول ثابتی ندارد و باید از خودمان بپرسیم ما باید چه‌کنیم؟ یکی از کارهایی که باید انجام دهیم مطالعه زیاد در زمینه کاری، بهبود رفتار و عادت‌ها و رفع موانع داشتن زندگی خانوادگی با نشاط است. جالب است که مطالعه، ویژگی مشترک افراد موفق است و لازم نیست از نوع مدیریت یا جملات انگیزشی آن‌ها تقلید کنیم؛ کافی‌است بنا به ذوق و هدف و استعداد، عادت مطالعه آن‌ها را به‌کار ببندیم تا موفق شویم.

تفریح بی‌استرس| سرگرمی‌های مختلف گاهی پرهزینه هستند، گاهی هم ما را دچار وسواس فکری یا وادار به عادت‌های بد می‌کنند. فرض کنید بیکار هستید و از سر بی‌حوصلگی مدام گوشی خود را چک می‌کنید. این رفتار باعث می‌شود در بمبارانی از اخبار بد قرار بگیرید که در بیشتر اوقات دانستن و ندانستن‌شان فرقی برای شما ندارد. خیلی وقت‌ها هم بالا و پایین کردن شبکه‌های اجتماعی و تماشای زندگی لوکس اینفلوئنسرها باعث می‌شود حس بدی به زندگی داشته باشیم و فکر کنیم تلاش‌مان به‌قدر کافی برای تغییر زندگی فایده ندارد. در حالی‌که کتاب خواندن ما را سرگرم و مدام به ما القا می‌کند که باید تکاپو و تلاش داشته باشیم تا دنیا را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.

درک بهتر دیگران| مطالعه کتاب‌های بیوگرافی و به‌خصوص رمان‌ها باعث می‌شود ما تجربه‌های عمیق انسانی را درک کنیم، دیگران برای ما قابل پیش‌بینی باشند، دایره واژگان‌ ما بیشتر شود و در نهایت با همذات‌پنداری با شخصیت‌ها انگار زمان‌ها و بحران‌های مختلف را تجربه کرده‌ایم بنابراین در لحظه می‌توانیم با عمیق شدن تجربیات‌مان تصمیم‌های بهتری بگیریم.

کاهش استرس| غرق شدن در دنیای کتاب فواید زیادی دارد؛ کاهش استرس، آرام شدن ذهن، ترک‌ عادت های بد و از همه مهم‌تر فعال شدن ذهن و پیشگیری از آلزایمر و موارد مشابه. با کتاب ذهن ما مدام در حال ورزش است. برخلاف گوشی که با امکان جست وجو باعث می‌شود ذهن تکاپویی برای یادآوری اسم‌ها و مکان‌ها نداشته باشد، کتاب ذهن را تقویت می‌کند.

خواب راحت| تمام مواردی که در پاراگراف قبلی ذکر شد باعث می‌شود آرامش داشته باشیم و بهتر بخوابیم تا یک روز خوب را شروع کنیم. اطلاعات خوبی که کتاب‌ها قبل از خواب به ذهن ما منتقل می‌کنند باعث می‌شود خواب‌های آشفته هم نداشته باشیم.

همدلی با جامعه| کتاب‌ها به خصوص وقایع‌نگاری‌ها و رمان‌ها براساس تحقیقات محققان هلندی همدلی را افزایش می‌دهد و به نگاه جامعه که برایند آدم‌های کتاب خوان است، عمقی می‌دهد که درک کنند زندگی اجتماعی منفک از دیگران نیست و مشکلات یک نفر مشکل تمام جامعه است.

کار عمیق| ابزارهای جدید مثل شبکه‌های اجتماعی روابط را سرعت بخشیدند اما ما را از عمق به‌خصوص در حوزه فکر خارج کردند ، به همین دلیل هم مدام آشفتگی دارند. مطالعه یک کار عمیق است که کمک می‌کند ذهن ما باز شود، خلاقیت که لازمه‌اش آرامش و طمانینه است را به ما برمی‌گرداند و اگر کتابی که می‌خوانیم مفید باشد موجب توسعه فردی و خودیاری و خودشناسی می‌شود و در نتیجه زندگی فردی و خانوادگی و شغلی بهتری خواهیم داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن