زندگی

۵ عادت‌ مهرآفرین

کد خبر : 53696

از حمایت و تشویق تا مذاکره درباره اختلاف‌ها؛ آشنایی با رفتارهایی که به شکوفایی عشق بین زن ‌و شوهرها منجر خواهد شد

نویسنده: زهرا متقی‌شکیب| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

صبح مشهد- عشق نیاز به مراقبت دارد و مانند گلی است که اگر به آن رسیدگی نشود، پژمرده خواهد شد. برخی عادت‌های کارامد و مهرآفرین وجود دارد که اگر زن و شوهرها به آن‌ها پایبند باشند، شاهد شکوفایی عشق در زندگی مشترک‌شان خواهند بود و زیر سایه همین شکوفایی عشق است که طعم آرامش و لذت‌بردن از زندگی را خواهند چشید. در ادامه، به اصلی‌ترین عادت‌های مهرآفرین اشاره خواهیم کرد.

۱- حمایت

حمایت از همسر فقط مربوط به زمانی نیست که در یک شرایط سخت قرار گرفتید تا همسرتان مرتکب خطا شده است. حمایت برای پیشرفت، یکی از عادت‌هایی است که باعث افزایش علاقه زوج ها به یکدیگر می‌شود. از آن طرف هم وقتی شما از همسرتان بعد از تصمیم یا رفتار اشتباه حمایت ‌می‌کنید، در واقع به او می‌گویید: «عزیزم زیاد به خودت سخت نگیر، تو اشتباهی مرتکب شده‌ای اما این پایان زندگی نیست. بیا دوشادوش هم بایستیم و برای آن راه‌حلی پیدا کنیم. باشه؟» زوج هایی که در شرایط دشوار از یکدیگر حمایت می‌کنند، روابط محکم و پایداری را پدید می‌آورند. همیشه به خاطر داشته باشید که شما پشت‌وپناه یکدیگرید.

۲- تشویق

وقتی از همسرتان جملاتی همچون: «کار بسیار مهمی انجام داده‌ای» را می‌شنوید، احساس می‌کنید، تشویق شده‌اید. آن گاه هرکدام از شما باعث خوشحالی دیگری می‌شود. شما طوری عمل می‌کنید که همسرتان بداند در هر گامی که او برمی‌دارد، از حمایت شما برخوردار است. زوج هایی که همدیگر را تشویق می‌کنند، از احساس اطمینانی برخوردارند که باعث موفقیت آن‌ها در تمام ابعاد زندگی می‌شود و اعتماد به نفس‌شان هم بالا می‌رود.

۳- اعتماد

اعتماد کردن به دیگری کار آسانی نیست. همه ما ممکن است در زندگی‌مان به کسی اعتماد کنیم و سپس اعتمادمان سلب شود یا طردشده باشیم، به ما خیانت کرده باشند و صدمه‌دیده باشیم. در ازدواج، اعتماد همان تعهد است که قلب و روح عشق محسوب می‌شود. بهترین راه کسب اعتماد آن است که به همسر خود نشان دهید قابل‌اعتمادید و تا جایی که می‌توانید، باهم صادق و روراست باشید. به یکدیگر بگویید که به هم اعتماد دارید زیرا بدون آگاهی از آن هردوی‌تان احساس تنهایی خواهید کرد. اعتماد زوج های عاشق را باهم متحد می‌کند.

۴- احترام‌متقابل

در باره احترام به خویشتن یا حرمت نفس مطالب زیادی نوشته‌شده است ولی ما در این جا از حرمت و منزلتی که در چشم همسر داریم، صحبت می‌کنیم. خصایص قابل‌احترامی را در وجود یکدیگر پیدا و آن‌ها را خاطرنشان کنید. به همسرتان بگویید به چه خصایصی در او احترام می‌گذارید. اگر برای طرف‌تان احترام قائل باشید همواره با او محترمانه رفتار می‌کنید. اگر احترام از دست برود، همه‌چیز از دست می‌رود.

۵- مذاکره درباره تفاوت‌ها

در بهترین ازدواج‌ها هم تفاوت و اختلاف بین زوج ها وجود دارد. وقتی مذاکره می‌کنید درواقع چیزی می‌دهید تا چیزی دریافت کنید. این عادت مهرآمیز، رشوه دادن یا خشنود کردن برای کنترل دیگری نیست. وقتی شما باهم مذاکره می‌کنید، صادقانه با یکدیگر دادوستد می‌کنید. این کار مثل خانه خریدن است، مثلاً فروشنده‌ای، خانه‌اش را ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروشد و شما برای آن، ۱۵۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌کنید. او ۲۵ میلیون پایین می‌آید و شما هم ۲۵ میلیون بالا می‌آیید و در پایان شما خانه را ۱۷۵ میلیون‌تومان می‌خرید. اگر هرکدام از طرف های مذاکره انعطاف‌ناپذیر باشد، مذاکره درباره تفاوت‌ها مؤثر نخواهد بود، آن گاه باید انعطاف‌ناپذیری را هم به فهرست عادت‌های مخرب خود اضافه کنید.

این تمرین را با همسرتان انجام دهید

اگر می‌خواهید از عادت های مهرورزانه استفاده ‌کنید، باید مراقب باشید که چگونه با همسرتان مذاکره می‌کنید. برای مثال، بعد از این که این مطلب را مطالعه کردید، به همسرتان بگویید که به‌نظرم انتقاد کردن زیاد زندگی‌مشترک ما را تخریب می‌کند. به طور منطقی همسرتان با شما موافقت کرده و می‌پرسد: «الان چه‌کار می‌خواهی بکنی؟» و شما به او می‌گویید: «می‌خواهم دیگر این‌قدر زیاد انتقاد نکنم» بعد همسرتان می‌گوید: «من فکر می‌کنم انتظار داری که من هم دیگر انتقاد نکنم.» این گفت‌وگو در ظاهر منصفانه یا حداقل معقول و منطقی به نظر می‌رسد ولی باید در این جا خیلی مراقب باشید. اگر می‌خواهید در مسیر درست حرکت کنید، باید چنین می‌گفتید: «به اعتقاد من مدا م انتقادکردن برای ازدواج مخرب است و من می‌خواهم دیگر انتقاد نکنم. چه تو این کار را بکنی یا نکنی».

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن