شهری

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست خبری هفته میراث فرهنگی:

طرح تفصیلی ویژه توس سختگیرانه تهیه شده است / ۷۲ جلد دفتر یادبود آرامگاه فردوسی از سال ۱۳۴۸ تاکنون رونمایی می‌شود

کد خبر : 52533

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: طرح تفصیلی ویژه منطقه تاریخی توس سختگیرانه تهیه شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سیدجواد موسوی امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: محدوده طرح راهبردی توس ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار بود که به یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده است قرار شد برای پهنه طرح ویژه خدمات تهیه شود تا شش ماه آینده باید طرح ویژه پهنه تاریخی و فرهنگی توس در ۳۶۰ هکتار تهیه شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این‌که این طرح ویژه توس باید تحقق پذیر باشد، ادامه داد: در این طرح تمام دستگاه‌های ذی ربط باید به هم‌افزایی برسند از سال ۹۲ به دنبال این طرح بودیم که محقق شد.

او درباره اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی توس اظهار کرد: موانعی در طی این سال‌ها وجود داشت از جمله معادن غیرمجاز که خوشبختانه تعطیل شد، هم‌چنین از تردد وسایل نقلیه سنگین در عرصه تاریخی جلوگیری شد و طرح راهبردی و ویژه نیز از ساخت‌و‌سازها غیر مجاز جلوگیری می‌‌کند.

موسوی افزود: داشته های شهر مشهد و آثار ناملموس با همکاری دستگاه‌های مختلف با نگاه میراث‌فرهنگی به مردم معرفی می‌شود. با فرمانداران نشست‌های مختلفی در سطح شهرستان‌های استان برگزار کردیم و برنامه‌های مختلفی برای احیا و حفظ میراث‌فرهنگی داریم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره پرونده‌های ثبت جهانی استان گفت: پرونده مهم ما رباط‌ها و آسبادها ست که برای ثبت جهانی آماده شده است و در اولویت ثبت قرار دارد.

موسوی افزود: در حوزه موزه‌ها قصد داریم در سال‌جاری نوآوری شود و تعدادی از موزه‌ها به سمت هوشمندسازی برود و با استفاده از ظرفیت‌های حوزه هوشمندسازی مدل محتوایی موزه ها تغییر کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی درباره افزایش موزه‌های حصوصی اظهار کرد: از راه‌اندازی موزه‌های خصوصی استقبال می‌کنیم.

موسوی درباره فعالیت معدن در عرصه سنگ نگاره‌های دیزدر گفت: پرونده این اثر تاریخی به شورای عالی میراث‌فرهنگی رفته است و ما پیگیری‌های قانونی خود را انجام می‌دهیم.

او درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات توسعه در محدوده بافت‌های تاریخی اظهار کرد: مشکلات بافت‌های تاریخی از جمله بافت شهر بجستان پیگیری و به سرانجام رسید.

موسوی درباره طرح باغ خونی گفت: طرح سامان‌دهی باغ خونی آماده شده و به وزارت میراث‌فرهنگی برای تایید ارسال شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های روز ملی بزرگداشت فردوسی گفت: از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خرداد که با عنوان دهه حماسه برنامه‌های فرهنگی در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آثار تاریخی استان اختصاص یافته که این بودجه به نسبت آثار تاریخی و نیاز بسیار کم است و باید از کمک خیران استفاده کنیم.

مرمت ۲۹۸ قلم شی و ۱۰۳ بنای تاریخی

هم‌چنین احسان زهره‌وندی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۱ در حوزه ثبت آثار تاریخی تعداد ۴۵ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در بخش مرمت ۲۹۸ قلم شی تاریخی و ۱۰۳ بنا مرمت شد شش بنا و محوطه نیز تعیین حریم شد و ۴ هزار قلم شی در سامانه جام سامان‌دهی و ثبت شده است.

او ادامه داد: تا کنون ۲هزار و ۱۷ اثر از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد یک هزار و ۶۲۶ اثر جزو آثار غیرمنقول، ۱۰۱ اثر در فهرست آثار منقول، ۱۹۶ اثر در فهرست آثار ناملموس، ۶۴ اثر در فهرست آثار طبیعی، یک اثر در فهرست یونسکو، یک اثر در فهرست آثار جهان اسلام (آیسسکو) و ۲۸ مورد در فهرست مکان رویداد به ثبت رسیده است.

او با بیان این‌که امسال شعار روز جهانی موزه با عنوان «موزه‌ها پایداری و حال خوب» نامگذاری شده است، افزود: ۵۱ موزه تحت پوشش اداره‌کل میراث‌فرهنگی قرار دارند و ۴۲ موزه از ما مجوز گرفتند.

زهره‌وندی تصریح کرد: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ بزرگداشت فردوسی برگزار می‌شود و ۲۸ اردیبهشت نیز ۱۲۵ برنامه‌ متنوع در سطح استان برگزار می‌شود و ۲۹ اردیبهشت نیز روز خیام در نیشابور برگزار می‌شود.

او ادامه داد: در هفته میراث‌فرهنگی از۷۲ جلد دفتر یادبود فردوسی که از سال ۴۸ تا کنون که توسط مردم نوشته شده رونمایی می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در هفته میراث‌فرهنگی نمایشگاه «حس همسایگی» آثار بانوان افغانستانی در حوزه صنایع‌دستی در موزه بزرگ خراسان برگزار می‌شود.

زهره‌وندی گفت: تعداد ۶۵ پروژه مرمت و بهسازی بناهای تاریخی و ۲ پروژه گمانی زنی تعیین حریم در هفته میراث‌فرهنگی آغاز می‌شود.

اجرای برنامه‌های بزرگداشت فردوسی در روز ۲۴ اردیبهشت

همچنین سید هاشیم حسینی مدیر مجموعه آرامگاه فردوسی در این نشست خبری درباره برنامه‌های روز فردوسی اظهار کرد: مراسم این روز از ساعت ۱۶ با حضور مقامات عالی رتبه و میهمانان داخلی و نمایندگان کنسولگریهای مختلف با گلباران آرامگاه حماسه سرای ایران زمین روز ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز می شود.

او ادامه داد: قرائت پیام رییس جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت جداگانه ، سخنرانی مقامات و شخصیتهای حاضر در مراسم و اهدای نشان عالی فردوسی به فردوسی پژوهان از دیگر برنامه های این روز است.

حسینی تصریح کرد: اجرای سرود ملی توسط ۱۵۰ نوجوان که لباس اقوام مختلف ایرانی را به نشان وحدت ملی بر تن کرده اند و اجرای شاهنامه خوانی از دیگر برنامه های آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

او اظهار کرد:برگزاری همایش علمی فردوسی نیز در صبح روز یکشنبه در محل دانشگاه فردوسی با حضور استادان و پژوهشگران این عرصه به میزبانی دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود.

حسینی گفت: از ۲۴ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد، روز فتح خرمشهر، که تحت عنوان هفته حماسه از پارسال نامگذاری شده است ، مجموعه آرامگاه فردوسی تا ساعت ۲۲ شب باز است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن