شهری

قائم مقام وزرات آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق مطرح کرد:

ارتقای تبادل فرهنگی و علمی و پژوهشی دو کشور ایران و عراق

کد خبر : 54985

قائم مقام وزرات آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق از ارتقای تبادل فرهنگی و علمی و پژوهشی دو کشور ایران و عراق در این اجلاسیه خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، حیدر عبد ضهد در نخستین اجلاس روسای دانشگاههای برتر و منتخب دو کشور ایران و عراق که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاسه و هفته علمی که بین دو کشور در حال برگزاری است در راستای تفاهم دو وزرات خانه علوم این دو کشور است، برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این رویداد بزرگ ۲۵ دانشگاه عراق حضور دارند و این نشان علاقه به همکاری و ارتباط علمی بین دو کشور است
ضهد بیان کرد: تلاش داریم در این اجلاسیه تبادل فرهنگی و علمی و پژوهشی دو کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم برون داد خوبی بین دو کشور باشد و تفاهم نامه مختلفی در زمینه علمی امضا کنیم.

وی به مشکلات مربوط انرژی آب هوا و آب اشاره کرد و گفت: عراق پژوهش خوبی انجام شده است که امیدوارم بتوانیم مشکلات مشترک دو کشور را حل کنند.

این اجلاسیه این یک فرصت تاریخی است که ممکن است دیگر تکرار نشود

همچنین رایزن فرهنگی عراق در ایران گفت: این اجلاسیه این یک فرصت تاریخی است که ممکن است دیگر تکرار نشود.

یاسر عبدالزهره عثمان در نخستین اجلاس روسای دانشگاههای برتر و منتخب دو کشور ایران و عراق که در هتل پردیسان برگزار شد اظهار کرد: این اجلاس نشانه ها و پیامدهای مهمی در پی خواهد داشت و فصل جدیدی از تاریخ دو کشور است.

وی بیان کرد: اراده برای تقویت همکاری فرهنگی و دوجانبه با رویکرد علمی و فرهنگی بین دو کشور بسیار زیاد است.
رایزن فرهنگی عراق در ایران بیان کرد: از ابتدا پذیرش مسئولیت از دو ماه قبل دیدارهای مختلفی از افراد مختلف داشتم ما احساس کردیم اهتمام، تقویت و گسترش همکاری‌های ایران و عراق وجود داد، به خصوص در زمینه تبادلات دانشگاهی، این یک فرصت تاریخی است که ممکن است دیگر تکرار نشود.
عبدالزهره عثمان تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم این روابط به دو کشور را به مرحله خوبی برسیم تمرکز کنیم تبادل دانشجوی همکاری دو جانبه افزایش بدهیم اقامت در پیش رو داشته باشیم.
رایزن فرهنگی عراق در ایران بابیان اینکه مرکز جغرافیایی بین دو کشور دیگر وجود ندارد، ادامه داد: این جای برای کم کاری و تحکیم نمی‌گذارد نباید این همکاری در حد جذب دانشجویی تنزل پیدا کند.

همچنین خانم دکتر ناظم بکائی رییس دانشگاه الزهرا تهران تاکید این دانشگاه را بر تربیت زن مسلمان فرهیخته است و در اهداف کلان خواستار دستیابی به دیپلماسی علمی فعال است وی ادامه داد: در راستای دستیابی به این هدف کلان همکاری‌هایی با سایر کشورها انجام شده است و خواهان همکاری با دانشگاه‌های عراق هم در این زمینه هستیم.

دکتر ناظم بکائی در رابطه با شاخص‌های پیشرفت زنان دانشمند اشاره کرد: باید شاخص‌های ویژه‌ای برای پیشرفت زنان در نطر گرفته شود و به موقعیت ویژه زنان توجه شود.

وی در پایان افزود: فتح قله‌های علم و تشکیل تمدن اسلامی نیازمند همکاری‌های علمی و فرهنگی است.

در خبری دیگر، خانم دکتر علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در رابطه با نسبت علم با ارزش توضیحاتی ارائه داد: بحث علم و ارزش‌های دینی از مباحث پررونق است.امروزه ارزش‌های اقتصادی از ارزش‌های تاثیرگذار در علم است و علم با منفعت‌گرایی پیوند خورده است.

وی به قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: قرآن از ارزش مطلق حقیقت صحبت می‌کند و دعوای امروز میان ارزش مطلق حقیقت و ارزش مطلق میل است.

دکتر علم الهدی به نمونه‌های قرآنی از نطق همه اشیا در جهان صحبت کرد که نشان دهنده این نکته است که واقعیت جهان در گفت و گو مشخص می‌شود‌.
وی با توجه به سیطره رویکرد اقتصادی و رویکرد اقتصاد صنعتی افزود: این رویکردها به الهیات کمکی نخواهد کرد و تسلط این رویکرد نخواهد توانست جلوی نابودی زیست محیطی را بگیرد.

با توجه به تقدم ارزش‌ بر علم در دیدگاه قران تاکید کرد: باید به ارزش‌های اخلاقی بازگشت تا بتوان در مقابل نابودی ایستاد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن