اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

برنامه‌های بنیاد شهید خراسان رضوی جهت تشییع پیکر ۱۲ شهید گمنام در سالروز شهادت حضرت زهرا(س)

کد خبر : 56302

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: این استان تاکنون در ۱۲۹ نقطه میزبان پیکر مطهر ۳۵۰ شهید گمنام بوده و امسال نیز در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر ۱۲ شهید گمنام در ۱۲ نقطه دیگر از استان تشییع و تدفین خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی‌زاده صبح امروز ۲۱ آذر در نشست خبری مراسم وداع و تشییع باشکوه پیکرهای مطهر ۱۲ شهید والامقام گمنام دوران دفاع مقدس که در معراج الشهدای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در فرهنگ شیعه توسل به اولیای دین از جایگاه بسیار عظیم و تاثیرگذاری برخوردار است. در دوران دفاع مقدس زمزمه لب رزمندگان نام اولیای دین بود و از آن‌ها یاد می‌کردند و به اهل‌بیت(ع) توسل می‌جستند.

وی با اشاره به جایگاه شهدای گمنام، افزود: این شهدا در قول و عمل به حضرت صدیقه طاهره(س) تاسی کردند و در گمنامی همچون مادر پهلوشکسته بودند. بر همین اساس سالروز شهادت ایشان روز شهدای گمنام نامگذاری شده و طی سه سال اخیر برنامه تشییع شهدای گمنام در سراسر کشور در این روز برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: این استان تاکنون در ۱۲۹ نقطه میزبان پیکر مطهر ۳۵۰ شهید گمنام بوده و امسال نیز در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر ۱۲ شهید گمنام در ۱۲ نقطه دیگر از استان تشییع و تدفین خواهد شد. تا روز ۲۵ آذر معراج الشهداء مشهد و معراج الشهداء خراسان، واقع در میدان معراج، میزبان عاشقان و دلدادگان شهداست و مردم شهیدپرور مشهدالرضا می‌توانند با حضور در این دو نقطه پیکر مطهر شش شهید گمنام دفاع مقدس را زیارت کنند. همچنین پیکر مطهر شش شهید گمنام دیگر در شش محور در جای‌جای استان حضور پیدا خواهند کرد و با برگزاری برنامه‌های استقبال، تشییع و شب وداع عطر روح‌انگیز شهادت در سراسر استان منتشر می‌شود.

یوسفعلی‌زاده عنوان کرد: مراسم وداع با پیکر ۱۲ شهید گمنام دفاع مقدس روز شنبه ۲۵ آذر بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به صورت متمرکز با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد و بعد از این مراسم، پیکر مطهر این شهدای والامقام در حرم امام مهربانی‌ها طواف داده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، وی بیان کرد: اجتماع فاطمیون یکشنبه ۲۶ آذر مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا ساعت ۹ در مشهد برگزار می‌شود و پیکر مطهر ۱۲ شهید گمنام توسط عزارادان فاطمی از عرصه میدان شهدا تا حرم رضوی تشییع و در ادامه پیکرها به نقاطی که قرار است میزبان شهدای گمنام باشند، منتقل می‌گردد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اظهار کرد: پیکر مطهر چهار شهید گمنام مربوط به تک‌ایذایی والفجر هشت، کربلای یک، مسلم‌ابن عقیل و والفجر سه که سن تقریبی آن‌ها بین ۲۱ تا ۲۴ سال است و در جزیره بوارین، مهران، سومار و مهران تفحص شده‌اند، روزهای ۲۹ آذر، ۱۰ دی، ۲۸ آذر و ۲۷ آذر به ترتیب در زائرشهر رضوی، مجتمع فرهنگی آموزشی شهدای امدادگر جمعیت هلال احمر استان، شهر بینالود و پارک علم و فناوری خراسان تشییع و تدفین خواهند شد.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: پیکر مطهر شهدای گمنام عملیات‌های خیبر، والفجر ۱۰، عاشورای ۲ و تک دشمن در سال ۱۳۶۷ که سن تقریبی آن‌ها در زمان شهادت بین ۱۹ تا ۴۲ سال تخمین زده شده و توسط کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مناطق جزیره مجنون، بانی‌بنوک، چنگوله و زبیدات تفحص شده‌اند، در شهرهای شامکان از توابع شهرستان ششتمد، سده از توابع شهرستان خواف، جنت‌آباد از توابع شهرستان صالح‌آباد و روشناوند از توابع شهرستان گناباد به ترتیب چهارم دی، ۲۹ آذر، ۲۷ آذر و ۳۰ آذر تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.

وی افزود: شهدای گمنام عملیات‌های مطلع‌الفجر، تک‌ایذایی والفجر هشت، خیبر و تک دشمن در سال ۶۷ با سن تقریبی ۱۸ تا ۲۵ سال که در مناطق گیلانغرب، جزایر بوارین و مجنون و همچنین شلمچه تفحص شده‌اند، در شهر جنگل از توابع شهرستان رشتخوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشکده کشاورزی نیشابور و شهر فرهادگرد از توابع شهرستان فریمان به ترتیب در روزهای ۲۸ آذر، ۲۷ آذر، ۲۶ آذر و ۳۰ آذر تشییع و تدفین خواهند شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: به دلیل بدعهدهایی که برخی نقاط در ساخت یادمان شهدای گمنام داشته‌اند، امسال مقرر شد نقاطی که به دنبال میزبانی از شهدای گمنام هستند باید در احداث بنای یادمان شهید گمنام ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند تا این توفیق نصیب آن‌ها شود. بحمدالله اکثر این نقاط گام‌های موثری برای تحقق این مهم برداشته‌اند که ارزشمند و قابل تقدیر است.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) و تشییع شهدای گمنام دو پویش «مادر» و «خوش‌آمدی قهرمان» پیش‌بینی شده، عنوان کرد: دلدادگان جهاد، مقاومت و شهادت می‌توانند با حضور خود در این پویش به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده با محوریت این دو مناسبت اسلامی و انقلابی غنا ببخشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن