اجتماعی

اعتیاد زنان آسیب های جبران ناپذیر بر خانواده و جامعه

زنان معتاد هم ردیف مردان معتاد

کد خبر : 26105

به گزارش صبح مشهد : باتوجه به موج جدیدی که در جامعه ما بین زنان اتفاق افتاده است ، زنان در بسیاری از موارد  از بی دفاعی ،مورد ظلم قرار گرفتن و ندیده شدن ،اما متاسفانه برای نشان دادن قوی بودن خود هم ردیف مردان قرار گرفتند و از ماده مخدر استفاده میکنند که در نهایت باعث آلوده شدن آنها می شود .

روان گردان ها بالاترین امار مصرف در بین زنان معتاد

زنان جز نخستین قربانیان بسیاری از آسیب های اجتماعی هستند که یکی از مهمترین این آسیب ها بدون شک اعتیاد است .بر اساس آماری که وجود دارد بیش از ۱۵۶ هزار زن ، آلوده به مصرف مواد مخدر هستند این در حالی است که عرف جامعه اعتیاد را پدیده ای مردانه می داند که همین تفکر نیز در حال منسوخ شدن است .به عبارتی ، سالها پیش اعتقاد بیشتر افراد درجامعه بر  این بود که زن ها بسیار کمتر از مردها به اعتیاد روی می آورند.

اعتیاد

اعتیاد بیماری مزمن و پیچیده ای است که به عوامل مختلفی بستگی دارد . به دلیل نقش هایی که زنان در زندگی خود دارند و پیچیدگی بیشتر این نقش ها از مردان ،هر غاملی از جمله اعتیاد در این جامعه اهمیت ویژه ای دارد و گرفتاری ها و معظلات این جامعه را بیشتر میکند . بنابراین اگر جامعه پیچیده زنان نیز به این آسیب مبتلا شوند بدون شک معظلات دو چندان می شود.

حال به دلیل اینکه نقش زنان در شبکه خانواده از اهمیت بسیار زیای برخوردار است ،اعتیاد آنها علاوه بر آسیب های فردی که به سلامت خود فرد وارد میکند ، آسیب هایی را به خانواد و جامعه نیز وارد میکند .

گفتنی است که از نطر آماری ،واقعیت موجود اعتیاد زنان بیشتر از آمار هایی است که از مراجع اسلامی اعلام میشود زیرا که اعتیاد زنان معمولا دیده نمیشود و آنان بیشتر سعی در پنهان کردن این بیماری دارند . مگر در شرایط پیشرفته بیماری و وضعیت وخیم که به مراکز کاهش آسیب و شلترها (سرپناه) مراجعه کنند .

همچنین از آنجایی که اعتیاد زنان در جامعه ما یک واقعیت نابخشودنی است، زمانی که خانواده ها می‌فهمند یک زن بیمار شده است او را طرد می‌کنند. از آنجایی که این زنان از درآمد کافی برای بدست آوردن مواد مخدر برخوردار نیستند به راحتی می‌توانند مورد سو استفاده قرار بگیرند.

 

مشکلات اعتیاد در زنان

مژگان علیشاهی مددکار اجتماعی درباره اعتیاد زنان می‌گوید: آلوده شدن زنان به مواد مخدر دلایل مختلفی دارد. ممکن است زنان نیز مانند مردان دوست داشته باشند تجربه کنند یا از سوی شریک جنسی که دارند برای مصرف مواد مخدر تشویق شوند و… دلایل بسیار مشخص نیستند که بخواهیم درباره یک موضوع بحث کنیم.

 

علیشاهی در پاسخ به این سوال که گرایش زنان بیشتر به کدام نوع مواد مواد مخدر اظهار کرد: این اواخر در بین زنان مانند مردان روانگردان ها بازار را در دست دارند. در گذشته زنان مسن مواد سنتی استفاده می‌کردند و به گفته آنها، دلیل استفاده به خاطر دردهایی بود که می‌کشیدند اما هم اکنون با توجه به اینکه بهانه ها برای شروع مصرف ثابت شده است، روانگردان ها بازار بیشتری دارند.

همچنین در صبح مشهد بخوانید : اعتیاد در صدر آسیب‌های اجتماعی خراسان رضوی است

او درباره زنان کارتن خواب مطرح کرد: کارتن خوابی آسیبی است که تعریف آن برای افراد مختلف تغییر می‌کند، گاهی ممکن است یک فردی خود بخواهد که منزوی شود. یعنی یک فرد ممکن است در خانه و یا هتل کارتن خواب باشد. بنابراین در این آسیب ما با اخلاق کارتن خوابی مواجه هستیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود، زندگی یک فرد آلوده به مواد مخدر به کارتن خوابی برسد، ترد شدن از جامعه، خانواده و از خود است.

مژگان علیشاهی در پاسخ به این سوال که آیا اکثریت زنان گرفتار اعتیاد در  ابتدا خود به سراغ اعتیاد رفته اند یا  آنها را آلوده می‌کنند گفت: با توجه به موج جدیدی که در جامعه ما بین زنان اتفاق افتاده است، زنان در بسیاری از موارد از بی دفاعی، مورد ظلم قرار گرفتن و ندیده شدن، برای اینکه نشان دهند، قوی هستند و هم ردیف مردان قرار می‌گیرند در جمع آنها شرکت کرده و برای اینکه فکر می‌کنند این کار نمادی از شجاعت آنهاست و نشان می‌دهد که ریسک پذیر هستند، ماده مخدر را استفاده می‌کنند که در نهایت باعث آلوده شدن آنها می‌شود. البته موارد متعددی نیز وجود دارد که آلوده شدن آنها خود خواسته نبوده است.

منبع :رکنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن