اجتماعی

دستاوردهای طرح مانا در خراسان رضوی

کد خبر : 53085

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال جدید جلسات و نشست‌های برون سازمانی و درون سازمانی متعددی به‌منظور جلب حمایت شرکای اجتماعی بهزیستی در راستای توسعه طرح مانا در استان خراسان رضوی برگزار گردیده است، گفت: شرکت نوجوانان دارای معلولیت جسمی-حرکتی در این طرح و آموزش تسهیلگران CBR، اجرای طرح مانا برای ۶ گروه از نوجوانان مقیم مراکز شبانه‌روزی بهزیستی و همینطور اجرای این طرح برای فرزندانِ نوجوانِ کارمندان بهزیستی در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از جمله دستاوردهای جدید در اجرای طرح مانا در سال جدید در استان خراسان رضوی است.

به گزارش صبح مشهد، غلامحسین دلبری افزود: طی جلسات برگزار شده با حوزه توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، مقرر گردید که تعدادی از تسهیلگران CBR به‌منظور اجرای طرح مانا آموزش‌های لازم را دریافت نمایند و شرایط برای شرکت نوجوانان دارای معلولیت در این کارگاه‌ها نیز مهیا شود. خوشبختانه تمامی مراکز مثبت زندگی مناسب‌سازی شده‌اند و مشکلی برای حضور افراد دارای معلولیت در این مکان‌ها وجود ندارد. همینطور از طریق رایزنی‌های انجام گرفته با معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی این طرح برای ۶ گروه از نوجوانان مقیم مراکز شبانه‌روزی بهزیستی خراسان رضوی نیز قرار است اجرایی شود. نوجوانان در قالب گروه‌های ۲۰ نفره در این طرح مشارکت داشته و از آموزش‌های لازم بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران در راستای ارتقای سلامت اجتماعی نوجوانان از سال۱۳۹۶ در استان خراسان رضوی در حال اجرا است، گفت: برنامه (مانا) طرحی ویژه است که برای اوقات فراغت نوجوانان ۱۳ تا۱۸ سال در تابستان توسط بهزیستی درنظر گرفته شده است. هدف از اجرای این برنامه، ارتقای توانمندی‌های نوجوانان و افزایش شناخت آنها نسبت به آسیب‌ها و مسائل اجتماعی است. این طرح به‌صورت کارگاهی و در قالب ۱۳ جلسه به‌صورت کاملا رایگان برای عموم نوجوانانی که متقاضی شرکت در این کارگاه‌ها باشند، برگزار می‌شود و مختص گروهی خاص و جامعه هدف بهزیستی نیست.

معاون امورتوسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه طرح مانا فرصتی فوق‌العاده برای فعالیت اجتماعی نوجوانان در محیطی محافظت شده است، گفت: مانا مبتنی بر اقدامات عملیاتی است که نوجوانان در آن شرکت می‌کنند، در این طرح نوجوان به عنوان یک فرد مسئول، ترغیب به بررسی مشکلات دوره نوجوانی می‌شود و به‌صورت گروهی سعی در بررسی مشکل و چاره‌اندیشی در راستای رفع آن را دارند. در این فرآیند، نوجوان یک فرد مشاهده‌گر نیست، او فعال است و برای حل مشکلات مربوط به خود و دوستانش به تفکر می‌نشیند، راه‌حل می‌دهد و آن را به کمک همسالان به اجرا در می‌آورد. نوجوان در این طرح نحوه اندیشیدین و تفکر صریح به دور از جهت‌گیری، مهارت حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی کارگروهی و اجتماعی را در قالب فعالیت عملیاتی و کارگاهی می‌آموزد.

وی افزود: در سال گذشته طرح مانا در ۱۹ شهرستان اجرا گردید و چهارصد و ۴۴ نوجوان به‌صورت حضوری در ۱۳ جلسه به مدت ۲۶ ساعت آموزش دیدند. حتی در زمان همه‌گیری کرونا نیز محتوای طرح به‌صورت مجازی برای متقاضیان ارائه شد. اما از آنجایی که این طرح برمبنای مشارکت اجتماعی است و به‌کارگیری تکنیک‌ها و بازی‌های عملی نقش مهمی در فرآیند یادگیری دارند، در سال گذشته تمامی کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شد. در تلاشیم که امسال این طرح را در شهرستان‌های بیشتری اجرایی کنیم.

دلبری با بیان اینکه در تمام گروه‌های مانا یک پروژه اجرایی می‌شود و نوجوانان در کلیه مراحل حل مسئله مشارکت دارند، گفت: شیوه کار کلاس مشارکتی است و نوجوانان در متن کلاس همراه با تسهیلگر از طریق به‌کارگیری تکنیک‌های خاص، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. افزایش مهارت‌های کارگروهی و مشارکتی، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیت‌های مشارکتی در محله‌ها و موسسات غیردولتی، ایجاد و توسعه شبکه روابط مشارکتی نوجوانان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و… از جمله اهداف طرح مانا است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های حوزه پیشگیری، توسعه طرح مانا برای جامعه هدف و افراد تحت پوشش بهزیستی بود که خوشبختانه محقق شد اما از آنجایی که این طرح عمومیت دارد و آحاد جامعه می‌توانند از این کارگاه‌ها به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند لذا از ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر نیز تقاضا داریم که این طرح را به پرسنل و جامعه هدف خود معرفی کنند تا بلکه نوجوانانِ بیشتری به شرکت در این برنامه ترغیب شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه نوجوانان، آسیب‌پذیرترین قشر در برابر رفتارهای پرخطرند، گفت: طرح «مانا» آموزش نوجوانان و مجهز کردن نوجوان به قدرت تحلیل در برابر آسیب‌های اجتماعی است. هدف طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان، ایجاد فضایی سالم برای تعامل، مشارکت و کارگروهی نوجوانان حول موضوعات اجتماعی سنین نوجوانی است.

وی افزود: در این کارگاه‌ها نوجوان با احساسات خود از قبیل غم، ترس، اندوه و… روبه‌رو شده و متوجه می‌شود که پشت این احساسات چه مسائل و تعارضات حل نشده‌ای وجود دارد و علت آن را درک می‌کند. در مرحله بعدی به او آموزش داده می‌شود که چگونه بتواند از یک راهکار صحیح برای حل مسئله استفاده کند. نحوه حل مسائل از طریق بارش فکری، درخت حل مشکلات و… برای نوجوان توضیح داده می‌شود، آنها مسائل را تحلیل کرده و راهکار بهتر را انتخاب می‌کنند زیرا همه راهکارها قابلیت اجرایی شدن ندارد و در نهایت راهکار منتخب را به عرصه عمل در می‌آورند. در این پروسه توانمندی نوجوانان در حل مسائل به عرصه ظهور می‌رسد، اعتماد به‌نفس و عزتمندی آنها افزایش می‌یابد و با کمک تسهیلگر برای رفع مسئله اقدام می‌نمایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن