اسلاید شوشهری

دبیر کل خانه پرستار مطرح کرد:

علت مهاجرت پرستاران جذابیت‌های کشور مقصد است

کد خبر : 56260

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به کمبود شدید شاغلان حرفه پرستاری در کشور گفت: نیازمند به کارگیری و جذب دستکم ۲ برابر پرستاران موجود هستیم.

محمد شریفی مقدم روز یکشنبه در حاشیه نشست و دیدار با اعضای نظام پرستاری مشهد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر پرستاران شاغل در کشور حدود ۲۱۰ هزار نفر هستند که شامل پرستاران، کارشناسان اتاق عمل، هوشبری، فوریت‌های پزشکی و بهیاران هستند.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد از پرستاران شاغل در کشور را زنان تشکیل می دهند و سهم مردان ۲۰ درصد است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: شاخص تعداد پرستار بر اساس ۲ روش شامل “نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستان” و شاخص “نسبت پرستار به ازای جمعیت” محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون شاخص “نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی” در کشور به طور میانگین “حدود یک پرستار به ازای هر تخت” است، در حالیکه طبق استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بایستی تعداد پرستار برای هر تخت بیمارستانی به ۲ برسد و جمعیت پرستاران کشور بایستی ۲ برابر شوند تا مردم بتوانند حداقل خدمات مراقبتی را دریافت کنند.

شریفی مقدم با بیان این که در شاخص “نسبت پرستار به جمعیت”، طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی به ازای هر هزار نفر جمعیت بایستی حداقل سه پرستار موجود باشد تا مردم بتوانند حداقل مراقبت‌های لازم را دریافت کنند افزود: شاخص “نسبت پرستار به جمعیت” در کشور حدود ۱.۷ پرستار است که این میزان نصف میانگین و استاندارد جهانی است.

به گفته وی، در کشورهای اروپایی این شاخص به ۱۰ رسیده است یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۰ پرستار دارند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون کشور با کمبود پرستار مواجه است که این موضوع بر اساس تاکید سازمان بهداشت جهانی آسیب رسانی و خطر سلامت بیماران را به همراه دارد و وزارت بهداشت و سازمان مدیریت بایستی علت جبران این کمبودها را پاسخگو باشد.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه مدیریت وزارت بهداشت، اهمیت کمبود پرستار را درک نکرده است ، افزود: در دنیا مهمترین عامل برای ارائه خدمات به مردم ابتدا پرستار و سپس ساختمان و تجهیزات است، در حالیکه در ایران بیمارستان بزرگی را افتتاح می کنند، بدون اینکه نیروی لازم پرستاری را پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر نیروهای پرستاری که از سوی وزارت بهداشت به کار گرفته می‌شوند به دلیل حقوق و کارانه پایین، ناعادلانه بودن تعرفه‌های پرستاری و عدم اختصاص یافتن فوق العاده خاص پرستاری، ماندگاری ندارند، اضافه کرد: این عدم ماندگاری پرستاران در بیمارستان‌ها به صورت مهاجرت، ترک کار، رو آوردن به شغلی دیگر و یا خانه نشینی آنان و در نهایت مواجه شدن با کمبود پرستار نمایان می‌شود.

شریفی مقدم ادامه داد: ناعادلانه بودن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، کمبود نیرو، عدم تبدیل وضعیت و جذب نیروی پرستاران فعال در دوران کرونا، عدم امنیت شغلی پرستاران از دیگر چالش‌های حوزه پرستاری به شمار می‌رود.

دبیر کل خانه پرستار بدون اشاره به آمار مهاجرت پرستاران اظهار کرد: علت مهاجرت پرستاران جذابیت‌های کشور مقصد است، اگر پرستار بداند حقوق مناسب دریافت می کند و امنیت شغلی دارد قطعا هیچ موقع ترک وطن نخواهد کرد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن