شهری

زنان محله نوغان مشهد برای شهادت امام رضا(ع) سوگواری کردند

کد خبر : 33702

زنان محله نوغان مشهد همزمان با ۲۹ صفر سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) بنا به رسمی دیرینه برای شهادت آن امام همام سوگواری کردند.

ایرنا نوشت: همزمان با سالروز شهادت مظلومانه خورشید هشتم(ع) مدرسه خیرات‌خان حرم مطهر امام رضا(ع) میزبان آیین سوگواری زنان نوغان شد.

بنا بر مستندات تاریخی، زنان نوغان هزار و ۲۰۰ سال قبل نخستین عزاداران شهادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) بودند که بر پیکر پاکش حاضر شده و بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

پس از گذر صدها سال هم اینک نیز همه ساله در دهه آخر ماه صفر زنان ساکن محله نوغان مشهد به پاس سنت دیرین مقدمات عزاداری را فراهم می‌کنند که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم محدودتر برگزار شد.

آیین سوگواری زنان نوغان امسال با حضور ۳۰۰ نفر از زنان ولایی محله نوغان مشهد در فضای باز مدرسه خیرات‌خان حرم مطهر امام رضا(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در این آیین بانوان مشهدی در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند، بعد از ورود به حرم مطهر رضوی و عرض ارادت به ساحت امام مهربانی‌ها وارد مدرسه خیرات‌خان شدند و در این مکان به عزاداری و نوحه‌خوانی در سوگ این امام رئوف پرداختند.

این آیین معنوی با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و با قرائت زیارت امین‌الله، روضه‌خوانی و شعرخوانی در رثای امام هشتم(ع) ادامه یافت.

یک سخنران مذهبی در این مراسم به بیان نقش زنان فعال فرهنگی و تبلیغی از صدر اسلام تا به امروز پرداخت و گفت: زنان در تاریخ اسلام، اساسی‌ترین نقش‌ها را در راستای زنده نگهداشتن دین ایفا کرده‌اند.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان افزود: زن می‌تواند در مدیریت جامعه بشری، در تدبیر اندیشه عالی الهی و تربیت و تعالی رشد انسان بسیار تأثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که امت پیامبر اسلام (ص) در برابر دین خدا ایستادند حضرت زهرا(س) با مجاهدت و حضور به موقع در میدان و ایفای نقش بی‌بدیل در خانه و جامعه، دین مبین اسلام را حفظ کردند.

او ادامه داد: حضرت زهرا (س) در حساس‌ترین نقطه تاریخی حکومت اسلامی اصلی‌ترین نقش را ایفا کردند و حرکت زنان محله نوغان نیز نشات ‌گرفته از الگوهای بی‌نظیر دینی بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن