اسلاید شوشهری

بیابان هم فرصت هم تهدید

کد خبر : 49787

اولین نشست تخصصی بیابان در محل سالن اجتماعات اندیشه مرکز موسسه تحقیقات اموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش صبح مشهد، این نشست تخصصی که به منظور هماهنگی بین بخش آموزش ، تحقیق و اجرا در ۵ محور مقابله با بیابان زایی چالش ها و مشکلات ، راهکارهای مقابله با یابان زایی و ریزگردو گردوغبار ،معرفی گونه های بومی مناسب جهت انجام عملیات بیابان زدایی ، اقتصادی نمودن طرحهای بیابان زدایی ، چگونگی کمی نمودن داده های مربوط به پدیده های بیابان زدایی برگزار شد.

محمود زنگنه رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته گفت بطور کلی بیابان هم فرصت هست وهم تهدید به همین جهت اولین ایستگاه تثبیت شن و بیابان زدایی در سطح کشور در سال ۱۳۴۴ در منطقه حارث آباد شهرستان سبزوار احداث شده است.

وی افزود خراسان رضوی یک استان بیابانی است و این اداره کل از شیوه های مختلف بیولوژیک مانند نهالکاری همراه آبیاری و با بذرکاری ، مدیریت هرزآب همراه با بذر کاری، عملیات مکانیکی مانند مالچ پاشی ، احداث تله رسوب گیر، ایجاد بادشکن غیر زنده و عملیات مدیریتی مانند قرق وکنترل چرای دام جهت بیابان زدایی و تثبیت شن های روان استفاده می کنند .

زنگنه گفت: خراسان رضوی با مساحت ۳۱۶ هزار هکتار جنگلهای دست کاشت بیابانی مقام اول کشور را داراست و این استان حدود ۲۷۰ هزار هکتار نیزجنگل طبیعی بیابانی دارد .

وی ادامه داد حدود ۲۸ طرح مشارکتی بیابان زدایی به مساحت بیش از ۱۵ هزار هکتار در سطح استان اجرا شده است زنگنه مسئله بیابان زایی را یک تهدید بالقوه دانست که معضل اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی داشته و تبعات آن ، مهاجرت مردم از مناطق بیابانی به سایر نقاط کشور است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی مسائل فرهنگی و آموزشی وارتقای سطح آگاهی بهره برداران را بسیار با اهمیت شمرد و توجه به جوامع محلی و اقتصادی کردن طرح های بیابان زدایی را یکی از الویت های این اداره کل دانست .

وی تاکید کرد که بیابان علاوه بر محدودیت ، قابلیت و پتانسل های زیادی از جمله گردشگری ، تولید انرژی های پاک از جمله بادی و خورشیدی و… دارد که از آن به عنوان یک فرصت می توان نام برد و با برنامه ریزی صحیح ودر نظر گرفتن مسائل فنی و اجتماعی می توان به نتایج خوبی دست یافت.

زنگنه افزود: برای مقابله با بیابان زدایی وریزگرد در استان نیاز به عزم جدی و ملی دارد لذا از مسئولین و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کلیه دستگاههای دولتی و غیر دولتی خواست که همکاری نمایند و همچنین همکاری مردم و بهره برداران منابع ملی ضرورت دارد.

لازم به ذکراست در این نشست محققانی از موسسه تحقیقات و اموزش کشاورزی ، محیط زیست ، سازمان مدیریت برنامه ریزی و اداره کل منابع طبیعی حضور داشتند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن