اسلاید شو

ثبت درخواست ۲۵۰ نامزد معترض به رد صلاحیت ها در خراسان رضوی

کد خبر : 27386

سرویها: هیئت اجرایی با وجود نتیجه منفی استعلام ها، برخی داوطلبان را تایید صلاحیت کرده بود
صبح مشهد– بنا بر اذعان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان حدود ۲۵۰ نفر از داوطلبان رد صلاحیت شده برای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در استان به رد صلاحیت خود اعتراض کرده اند و شورای نگهبان در مهلت ۱۰ روزه، نظر نهایی خود را درباره نتیجه این اعتراض ها اعلام خواهد کرد. به گزارش خراسان رضوی، در استان ۱۱۱۴ نفر برای حضور در ماراتن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در مرحله اول که ۲۰ روز طول کشید، ۱۰۳۲ نفر معادل ۹۶ درصد توسط هیئت اجرایی استان تایید صلاحیت شدند تا در راند دوم این ماراتن، هیئت نظارت بر انتخابات استان که زیرنظر دفتر نمایندگی شورای نگهبان استان فعالیت می کند به صلاحیت آن‌ها رسیدگی کند.

در این مرحله، هیئت نظارت بر انتخابات استان نیز در یک فرصت ۲۰ روزه، از مجموع داوطلبان باقی‌مانده، ۲۷۳ نفر معادل ۲۶ درصد رد صلاحیت، ۲۸۴ نفر معادل ۲۷ درصد عدم احراز صلاحیت و ۴۹۷ نفر معادل ۴۷ درصد را تایید صلاحیت کرد. بعد از اتمام این مرحله، داوطلبان پنج روز فرصت داشتند تا مراتب اعتراض خود را به‌صورت کتبی تقدیم هیئت نظارت بر انتخابات استان کنند؛ اما این که در این مدت چه تعداد از داوطلبان به رد صلاحیت خود معترض شده‌اند سؤالی است که رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان در گفت وگو با خراسان رضوی در پاسخ به آن اظهار کرد: تعدادی از افرادی که عدم احراز و رد صلاحیت شده‌اند فرم اعتراض تکمیل کردند که تا پایان وقت اداری روز پنج شنبه (۲۶دی‌ماه) هیئت نظارت بر انتخابات استان این اعتراض‌ها را به دفتر مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان ارسال کرده است.
حدود ۲۵۰ نفر اعتراض کردند
محمد کمال سرویها افزود: حدود ۲۵۰ نفر به وضعیت عدم احراز یا رد صلاحیت خود اعتراض کردند که دفتر مرکزی هیئت نظارت بر انتخابات در تهران در یک بازه زمانی ۱۰ روزه به آن‌ها رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد که ان شاءا… نتیجه مطلوبشان را هم بگیرند.
بین خود و خدایمان برایمان مهم نیست فرد از کدام مشرب سیاسی است
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان در واکنش به برخی اظهارات مطرح‌شده توسط برخی جریان‌های سیاسی درباره رد صلاحیت‌ها نیز اظهار کرد: این ابهام در سراسر کشور به وجود آمده است که آیا شورای نگهبان سیاسی عمل می‌کند و از یک جریان سیاسی بیشتر رد صلاحیت می‌کند؟ این را بنده به‌صورت قطعی اعلام می‌کنم که این‌گونه نیست و بین خود و خدایمان برایمان مهم نیست بزرگوارانی که داوطلب هستند به کدام مشرب سیاسی ربط دارند و بر اساس محتوای پرونده افراد عمل می‌کنیم. یک سری گزارش‌ها و استعلاماتی رسیده است که با کنار هم گذاشتن آن‌ها نظر می‌دهیم و ان شاءا… مستنداتی که این عزیزان ارائه می‌کنند به ما کمک خواهد کرد که رفع اثر شود یا این که مستندات موثق نباشد و نظر قبلی شورای نگهبان تایید ‌شود.

برخی با وجود استعلام ها تایید صلاحیت شده بودند
این که میزان عدم احراز صلاحیت ها در هیئت نظارت با آن چه در هیئت اجرایی صورت گرفته بود تفاوت چشمگیری دارد، سوالی است که در ذهن برخی ایجاد شده است. هیئت اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها، باید در مهلت قانونی از چهار مرجع قانونی استعلام کرده باشد. در صورت اجرای قانون، این بررسی ها در استان به تایید صلاحیت حدود ۹۶ درصد داوطلبان منجر شده است اما در بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان (هیئت نظارت بر انتخابات) بخش قابل‌توجهی از داوطلبان احراز صلاحیت نشده‌اند که رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان در این باره اظهار کرد: خود هیئت اجرایی اعلام کرده است که ما بررسی نکردیم و گفتند در واقع ما ساز و کار بررسی را نداریم، حتی افرادی را داریم که در استعلام‌ها رد شده‌اند اما هیئت اجرایی آن‌ها را تایید کرده بود، اصلاً هیئت اجرایی فرصت بررسی نداشتند.وی افزود: امیدواریم در انتخابات بعدی زمان بیشتری در اختیار هیئت اجرایی قرار بگیرد که بتوانند بررسی کنند زیرا در انتخابات باید بار اصلی بر دوش هیئت‌های اجرایی باشد و همه رد صلاحیت‌ها و تایید صلاحیت‌ها را هیئت‌های اجرایی انجام بدهند و هیئت نظارت وظیفه نظارتی خود را انجام بدهد.
به نتایج بررسی‌ها خوش‌بین هستم
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان در پاسخ به این سؤال که آیا به نتایج بررسی صلاحیت‌ها خوش‌بین است؟ گفت: قطعاً همین‌طور است و ان شاءا… انسان‌های کارآمد وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند. سرویها همچنین درباره وضعیت نمایندگان فعلی استان که بر اساس اعلام خود او، هشت نفر از آن ها رد صلاحیت شده اند گفت : آن ها هم مثل دیگر نامزدها پیگیر کارهای خود هستند.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن