زندگی

معتادان چند مصرفی و تهدید نهاد خانواده و جامعه

کد خبر : 57200

امروزه درمانگران حوزه اعتیاد و خانواده تاکید کردند که افزایش قیمت هروئین و تریاک در ماه‌های اخیر عامل مهمی بوده که تعداد زیادی از معتادان، قرص و شربت متادون را به عنوان ماده مصرفی اصلی، جایگزین هروئین و تریاک کنند.

درمانگران تمام استان‌ها گفتند که معتادان چندمصرفی دارند و همزمان، مواد مخدر و روانگردان مصرف می‌کنند.

فرزانه پیرو احمدی لنگرودی- کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- مواد مخدر و ماهیت و ساز کار اثرگذار چیست؟

غالبا این پرسش مطرح میشود که مواد مخدر چیست و چطور قادر است تا آثار خاص خود ،اعم از اضطراب زدایی ،تسکین ،توهم زایی،و جز آن را پدید اورد؟

آنچیزی که در غرب به عنوان دارو نامیده می‌شود در کشور ما با عناوینی نظیر مواد با پسوند مخدر شناخته می‌شود. که در بر گیرنده انواع متنوعی از ترکیبات شیمیاییست که می‌تواند اثر گذار باشد در تمام سطوح مختلف شناختی ،عواطف و رفتار ها.که تاثیرات متفاوتی بر مغز دارند .

بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر در موقعیت‌های اجتماعی به عنوان تفریح و تجربه کردن از مواد مخدر استفاده می‌کنند.ولی مروری بر شرایط اجتماعی بیانگر این نکته است که برخی عوامل اجتماعی _روانی قادرند تا بعنوان عوامل زیر بنایی در ظهور و افزایش میزان اعتیاد نقش مهمی ایفا کنند ..که به طور خلاصه می‌توان اشاره کرد :

۱:فقدان شغل‌های مناسب و گسترش بیکاری که سبب احساس درماندگی در جوانان می‌شود

۲:طولانی شدن دوره انتقال از مدرسه به کار

۳:افزایش وابستگی پس از دوران جوانی است که با تغییراتی در ارتباطات خانوادگی ،استرس‌ها را زیاد کرده و توانایی مهار و مقابله با مشکلات را کاهش می‌دهد.

علائم اعتیاد به مواد مخدر :

درک پدید آمدن اعتیاد و تحول وابستگی به مواد مخدر بدون در نظر گرفتن ابعاد آن امکان پذیر نیست .که به چند مورد اشاره می‌کنم.

۱:فرد احساس میکنه که باید به طور منظم از دارو استفاده کنه .که با گذشت زمان نیاز بیشتری به ماده مخدر پیدا میکنه تا اثر تجربه اول را به دست آورد.

۲:سبب عدم مسئولیت های کاری یا کاهش فعالیت‌های اجتماعی او می‌شود.

۳:دست به کارهای غیر قانونی که قبلا مرتکب نمیشد برای تهیه مواد خود انجام می‌دهد.

و موارد دیگر .همچنین تلاش برای قطع مصرف دارو که با شکست مواجه می‌شود و هنگام قطع مصرف دارو علائم ترک را تجربه می‌کند.

اینکه مصرف مواد مخدر امروزه به صورت چند مصرفی شده .باید بگویم که امروزه مواد مخدر در انواع مختلفی تهیه شده و هر کدام اثرات و عوارض متفاوتی دارند .و با ایجاد وابستگی روانی و جسمی شخص را گرفتار کرده و ترک را نیز مشکل می‌کند.

اثرات مواد مخدر:

مصرف مواد مخدر می‌تواند اثرات کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد .اگر برخی مواد در دوز بالایی مصرف شود یا با مواد دیگر به عنوان مکمل برای رسیدن به سرخوشی زودتر یا همان (نشئگی) ترکیب و استفاده شود خطرات آن بیشتر است .

عوارض مواد مخدر بر زندگی :

وابستگی به مواد مخدر عوارض خطرناک و مخربی بر زندگی ایجاد می‌کند. به طور مثال :

بیماریهای واگیر دار که بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود

خودکشی..

مشکلات خانوادگی .که تغییرات رفتاری ممکن باعث درگیری‌های زناشویی یا خانوادگی شود

مشکلات مالی و موارد دیگر

اما باز تاکید می‌کنم که اعتیاد یک بیماریست و خانواده با درک و حمایت خود نسبت به فرد بیمار و با کمک گرفتن از مشاورین حوزه اعتیاد می‌توانند در سلامت و بهبود عزیز خود سهم داشته باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن