اسلاید شواقتصادی

قطعی برق بیش از ۱۷ درصد تولید روزانه صنایع را کاهش می‌دهد

کد خبر : 54020

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هر روز قطع برق برای صاحبان صنایع ۱۷ و نیم درصد از تولید روزانه آنها را کاهش می‌دهد.

به گزارش صبح مشهد، محمد سهامیان مقدم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون به دلیل مشکلات انرژی برق در کل کشور و گرمای بیش از حد هوا، مدیریت مصرف برای صاحبان صنایع از ۱۲ ساعت معادل یک روز در هفته، به ۱۸ ساعت معادل ۲ دو روز در هفته افزایش یافته است که اگر فشارهای اعمال مدیریت مصرف بیشتر از این بر صنایع وارد شود، یا واحدهای صنعتی کار را تعطیل خواهند کرد یا اقدام به خرید ژنراتور می کنند.

وی مشکلات محدودیت انرژی در کشور را از سه منظر قابل بررسی دانست و گفت: الگوی مصرف برق در کشور اشتباه و قیمت انرژی بسیار پایین است و طی ۳۰ سال گذشته به حد نیاز کشور نیروگاه ساخته نشده است.

رییس هیات مدیره شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوریهای برتر مشهد بیان کرد: سازمان نظام مهندسی وظیفه دارد که روی نحوه ساختمان سازی و بهینه سازی آن از منظر مصرف انرژی نظارت بیشتری داشته باشد که در این راستا پیشنهاد می شود یکی از شروط صدور پایان کار برای ساختمانها اندازه گیری رده انرژی، عایق بندی و استفاده از پنجره های دوجداره و رعایت همه مواردی باشد که به مدیریت مصرف انرژی در ساختمان کمک می کند.

وی اظهار داشت: رده انرژی لوازم برقی تولید شده در داخل کشور و لوازم خانگی وارداتی، هیچ کدام به درستی محاسبه نشده و روی لوازم قرار نگرفته است که این موضوع باید از سوی مسوولان اصلاح شود.

سهامیان به تنظیم مناسب وسایل سرمایشی در منزل اشاره و اظهار کرد: درجه استاندارد دمای کولر گازی در منازل باید روی ۲۶ درجه باشد اما اغلب در خانه ها آن را روی ۱۸ تا ۲۲ درجه تنظیم می کنند، استفاده از پنکه به جای کولر گازی نیز می تواند به نحو قابل توجهی مصرف برق را کاهش دهد، انجام این موارد از سوی مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در شرایط مدیریت مصرف لازم است ساعات کاری اصناف نیز کاهش یابد، به نحوی که در روزهای گرم، صنوف به جز واحدهای صنفی فروشنده اقلام ضروری مانند سوپرمارکتها و نانوایی ها را فعالیت کنند و باقی واحدها ساعات فعالیت خود را به ۱۷ تا ۲۳ شب اختصاص دهند.

وی افزایش قیمت انرژی اعم از آب و برق و گاز را متناسب با بهبود وضعیت درآمدی مردم ضروری دانست و افزود: زمانی که میزان درآمد خانوار مناسب باشد و به تناسب آن قیمت انرژی نیز افزایش یابد، افراد تلاش می کنند لوازم خانگی و برقی با رده انرژی مناسب خریداری کنند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود، تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز به همان نسبت تلاش می کنند لوازم برقی با رده انرژی مناسب در بازار عرضه نمایند.

سهامیان بیان داشت: در مجموع دولتها در طول ۳۰ سال گذشته می بایست ساخت نیروگاه بیشتری را در کشور در دستور کار قرار داده و به نحو گسترده ای برای مصرف مناسب انرژی در بین مردم فرهنگ سازی می کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن