اخبار مهمشهری

مشهدی ها شاهد بی آر تی بدون نرده خواهند بود/ مواظب باشید جریمه نشوید!

کد خبر : 22841

«این هفته عملیات اجرایی خطوط ویژه چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال آغاز می شود و بازه زمانی برای اتمام آن حدودا دو ماه پیش بینی شده است».

به گزارش صبح مشهد، این خبری است که معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به «خراسان رضوی» اعلام و تاکید می کند که طرح به لحاظ کارشناسانه بررسی شده و بنا به وجود تمهیدات لازم، نارضایتی مردم و کسبه را در پی نخواهد داشت. این خط ویژه قرار است به جای ادامه خط ۳ بی آرتی که مشکلات و حواشی مختلفی داشت و مدتی اجرای آن به دلیل همین مشکلات متوقف شده بود، از چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال بنشیند. روزنامه خراسان رضوی نیز در گزارش های متعددی مشکلات و ضعف های خط ۳ بی آرتی و گلایه های اهالی و کسبه از نقاط ضعف آن را بررسی و پیگیری کرده بود که همین پیگیری ها منجر به توقف طرح برای انجام کارشناسی بیشتر شد و حالا با تغییرات عمده ای قرار است همین روزها به صورت خط ویژه اجرا شود. پیگیری نبود زیرساخت های اصلی برای اجرای طرح خط ۳ بی آرتی همچون ایستگاه های تخلیه بار، ایستگاه های اتوبوس و امنیت مسافران، محدود کردن عرض خیابان های در مسیر اجرای طرح، سرانجام فضای سبز موجود در آیلند میانی، عاقبت ورقه های فلزی که برای نصب نرده های بی آرتی در کف خیابان جاسازی شده بود، انجام نظر سنجی از مردم و تعیین تکلیف کسبه از جمله مواردی بود که «خراسان رضوی» در گزارش های متعدد به پیگیری و مطالبه آن پرداخت. اما چند روزی است که خبر می رسد کارشناسی ها برای اجرای این خط انجام شده و حالا قرار است خط ویژه به جای خط بی آرتی در این مسیر جا خوش کند. این که تفاوت های این خط ویژه با بی آرتی چیست و آیا مشکلات و نقاط ضعف طرح قبلی در آن اصلاح شده یا خیر؟ سوالاتی است که در گفت و گو با معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد آن را پیگیری می کنیم.
تفاوت های بی آر تی و خط ویژه
خلیل ا… کاظمی با بیان این که در خطوط بی آر تی تابع یک سری ضوابط در اجرا هستیم که به دلیل محدودیت های سطح شهر، در برخی نقاط نمی توانیم آن را اجرا کنیم، به «خراسان رضوی» می گوید: خطوطی که در بیشتر نقاط شهر اجرا شده است، شاید معنا و مفهوم اصلی بی آر تی را نداشته باشد بنابراین یکی از اولویت های اصلی ما در حوزه حمل و نقل مربوط به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز نباید موجب بروز مشکلات برای سایر شهروندان شود.
وی متوسط سرعت اتوبوس های بی آر تی را حدود ۱۴ کیلومتر در ساعت بیان می کند و در این باره توضیح می دهد: به دلیل برآوردی که از خطوط بی آر تی می شود، این عدد کمی است و باید به ۲۴ کیلومتر در ساعت برسد. لذا براساس همین موضوع خط ویژه را مطرح کردیم، در خط ویژه حداکثر عرض مسیر برای اتوبوس، به اندازه عبور یک اتوبوس خواهد بود.معاون شهردار مشهد ادامه می دهد: با استفاده از این طرح، اتوبوس های عمومی قبل از این که به تقاطع برسند و بخواهند پشت ترافیک مربوط به خودروهای شخصی قرار بگیرند، به خطوط مسیر ویژه می روند و خود را سریع تر به تقاطع می رسانند. با این اقدام امکان سامان دهی وضعیت چراغ در تقاطع ها و حرکت سریع تر اتوبوس ها وجود دارد.
وی با ذکر مثالی تصریح می کند: فرض کنید در اتوبوسی از چهارراه شهید فرامرز عباسی به سمت چهارراه بهار در حرکت هستید. بعد از عبور از چهارراه شهید فرامرز عباسی باتوجه به این که کنار آیلند وسط را خط کشی کردیم، اتوبوس به این نقطه راهنمایی می شود. صد متر مانده به چهارراه بهار را نرده می گذاریم و اتوبوس را به آن سمت هدایت می کنیم تا پشت سر بقیه خودروها که به چراغ قرمز چهارراه بهار می رسند، متوقف نشود. همچنین اتوبوس هایی که از میدان جانباز به سمت چهارراه بهار می آیند از سمت مخالف هدایت می شوند. در واقع اتوبوس ها، در دو جهت مخالف از کنار هم می گذرند.
خبری از گاردریل و جدول نیست
کاظمی در پاسخ به این سوال که با توجه به نبود نرده و جدول در خطوط ویژه چه تضمینی وجود دارد که خودروهای شخصی مسیر خط ویژه اتوبوس را اشغال نکنند؟ می گوید: در مسیر خط ویژه از خطوط جدا ساز مانند گاردریل و جدول و همچنین مانند خیابان امام رضا(ع) از نرده برای جداسازی استفاده نمی کنیم؛ جداسازی به صورت موقتی با رنگ و علایم ترافیکی انجام می شود، در همین راستا از شهروندان درخواست می کنیم وارد مسیر تردد اتوبوس ها نشوند، به شعور مردم احترام می گذاریم و مطمئن هستیم همکاری لازم را با ما خواهند داشت. اگر نتایج همکاری مردم با ما مثبت باشد بقیه شهر را هم به همین نحو اجرا می کنیم.

وی اظهار می کند: همه خطوط اتوبوس می توانند در مسیر خط ویژه تردد کنند، ایستگاه ها به سر چهارراه ها می آید و شکل ایستگاه ها عوض نمی شود، اتوبوس ها قبلا کنار خیابان مسافران را سوار و پیاده می کردند و حالا سرچهارراه مسافر را جابه جا می کنند. همچنین در این طرح لاین کنار خیابان پارک ممنوع نمی شود.از کاظمی می پرسیم با این اوصاف برای عبور و مرور خودروهای شخصی مشکلی به وجود نمی آید که در پاسخ بیان می کند: مشکلی جزئی خواهیم داشت. اکنون خودروها در سه لاین در حرکت اند که با اجرای طرح، دو لاین می شود و یک لاین از حرکت خودروها کاسته می شود. به بیان دیگر برای خودروهای شخصی محدودیت ایجاد می شود. ما دنبال حمل و نقل آسان هستیم تا مردم به جای این که از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرند. تعدادی که از خودروی شخصی استفاده می کنند باید بپذیرند مقداری در ترافیک بمانند. ما که نمی توانیم خیابانی را تعریض کنیم، پس از بررسی های تخصصی، تنها راه حل همین بوده است.از وی درباره فضای سبز موجود در این مسیر می پرسیم که پاسخ می دهد: فضای سبز بولوار فردوسی باقی می ماند، اکنون در تقاطع ها فضای سبزی نیست و جدول دوبل قرار دارد و شاید لازم باشد این جدول ها را مقداری ادامه دهیم اما در هر صورت فضای سبز جمع آوری نخواهد شد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص وضعیت کسبه محدوده طرح و رضایتمندی آن ها نیز اظهار می کند: به هر حال این طرح هم محدودیت هایی ایجاد می کند و سعی بر این است محدودیت ها را کم کنیم. البته از چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال کسبه زیادی نداریم و خیابان ها عریض است و مشکلی پیش نمی آید. اگر بحث رضایتمندی شهروندان مطرح نبود که همان بی آر تی را اجرا می کردیم. این که الان موضوعاتی مانند لحاظ کردن عرض یک اتوبوس و پوشاندن جوی های آبی را که در زمان بارندگی برای انتقال آب های سطحی استفاده می شود ،مدنظر قرار داده ایم، به معنای اقداماتی به نفع آسایش و راحتی مردم است.
احداث باند کندرو برای تردد خودروها
وی به دیگر تمهیداتی که برای سهولت رفت و آمد مردم در نظر گرفته شده است، اشاره می کند و می گوید: در برخی مسیرها امکان احداث باند کندرو برای تردد خودروها را در اولویت قرار می دهیم. برای مثال خودرویی که از میدان فردوسی قصد رفتن به خیابان کلاهدوز را دارد، از آن جایی که عرض خیابان زیاد است بعد از پمپ بنزین، از کندرو به سمت راست گرد خیابان کلاهدوز حرکت می کند. همچنین برای تخلیه بار نیز باراندازهایی را در نظر گرفته ایم.
کاظمی درباره ایستگاه های اتوبوس و درنظرگرفتن امنیت مردم نیز می گوید: امنیت و سایبان ایستگاه های اتوبوس را تامین می کنیم، ایستگاه ها را به سر چهارراه ها می آوریم و مردم را با چراغ قرمز هدایت می کنیم تا در چهارراه ها سوار اتوبوس شوند. از وی درباره کاهش تعداد ایستگاه های اتوبوس های عبوری در این مسیر به دلیل انتقال ایستگاه ها به سر چهارراه سوال می کنیم که در پاسخ می گوید: این موضوع را بررسی خواهیم کرد و اعلام می کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن