اسلاید شواقتصادی

کام تلخ بورسی ها در آبان پر نوسان

کد خبر : 43308

در ماهی که گذشت، کدام بازار مالی و دلالی بیشترین سود یا زیان را برای سرمایه گذاران خود داشت؟

صبح مشهد– دومین فصل پاییز به سرعت برق و باد گذشت و بعد از کلی نوسان در بازارهای طلا، سکه، بورس، دلار، یورو، خودرو و… حالا می توان گفت که آبان، کام همه بورسی ها را تلخ تر از گذشته کرد. دراین ماه دلار تحت تاثیر بالا رفتن انتظارات ناشی از بلاتکلیفی بر‌جام روند صعودی پیش گرفت و در اغلب روز‌ها نوسان افزایشی داشت. قیمت کالاهای مصرفی و خوراکی خانواده ها افزایش چشمگیری داشت اما بازار مسکن به خواب پاییزی خود ادامه داد و خودرو هم با تصمیمات کارخانه ها برای افزایش قیمت و لغو آن و زمزمه های بررسی مجدد قیمت ها وارد افزایش شد. اما بازارهای مالی در بهترین شرایط ، سود ۵/۸ درصدی را تقدیم سرمایه گذاران خود کردند. می دانید کدام بازار بیشترین ضرر و کدام بازار هم بیشترین سود را پیشکش سرمایه گذاران کرد؟ ادامه این گزارش را بخوانید.

بورس/ زیان ۳٫۴ درصدی
آبان‌ برای بورس تهران، ماه پرنوسانی بود و سهامداران با افت‌وخیز چندباره نماگرهای بورسی مواجه شدند. در نهایت اما پرونده بازار سهام در دومین ماه از فصل پاییز با عقب‌نشینی ۴/ ۳درصدی و ثبت چهارمین افت ماهانه در کارنامه امسال بسته شد. اعتراض سهامداران به تداوم روند اصلاحی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای در این ماه شکلی عمومی‌‌‌تر به خود گرفت و از تجمعات مردمی به بهارستان و دولت کشیده شد تا بورس‌‌‌بازان شاهد جلسات متعدد برای حمایت از بازاری باشند که به نظر می‌رسد بیش از حمایت نیاز به اصلاح برخی زیرساخت‌ها و قوانین محدودکننده‌‌‌ای دارد که در یک بازه زمانی قیمت‌‌‌ سهام را حبابی می‌کند و در دوره‌‌‌ای دیگر اصلاح را طولانی و فرسایشی. با این حال بررسی آماری بازار طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد همچنان سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سهام در قیاس با دو رقیب اصلی خود یعنی دلار و سکه برنده خواهد بود.

دلار/ سود ۳٫۳ درصدی
افت میانگین قیمت سهام طی این ماه در حالی رقم خورد که در میان رقبا، دلار و سکه با رشد قیمت همراه شدند. با این حال آمارها حاکی از آن است که نگاه بلندمدت در بورس برنده خواهد بود. با شروع دومین ماه پاییز، دلار تحت تاثیر بالا رفتن انتظارات ناشی از بلاتکلیفی بر‌جام روند صعودی پیش گرفت و در اغلب روز‌ها نوسان افزایشی داشت. با تداوم این روند قیمت دلار تا پایان آبان ماه ۳/۳درصد افزایش یافت اما برخلاف این ارز، بهای یورو در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۲/۰درصد افت کرد. این در حالی بود که در مهرماه پس از پنج افزایش متوالی در مسیر نزولی قرار گرفته بود. در روز انتهایی آبان ماه اتفاق متفاوتی رخ داد و تقاضا در بازار ارز به یک باره زیاد شد. این موضوع می‌توانست نشان‌دهنده آن باشد که بخشی از معامله‌گران به احیای برجام امیدوار نیستند. با این حال این گروه نیز همچنان برای هجوم سنگین به بازار در تردید هستند.

طلا/ بیشترین سوددهی در میان رقبا
سرمایه گذاران طلا این ماه بیشترین شانس را برای جذب سود داشتند. با افزایش قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ دلار، طلا با رشد ۳/۸ درصدی سود‌آورترین بازار آبان ماه شد و سکه هم با ۷درصد افزایش قیمت، در جایگاه دوم قرار گرفت. به گفته کارشناسان، اونس جهانی تحت تاثیر سیاست‌های پولی آمریکاست که احتمالا به سمت ضد تورمی می‌رود. در این صورت طلا نمی‌تواند سقف تاریخی خود را بزند چرا که دلار تقویت می‌شود. از سوی دیگر بازار رقیب هم ادعا می‌کند که می‌تواند به بازاری امن تبدیل شود. مزیت طلا همیشه در این بوده که بازار امنی محسوب می‌شده است اما اکنون بازار رمزارزها نیز چنین ادعایی دارد. البته برخی معتقدند که طلا در بلندمدت بازار امنی است.

وام ۱۰۰ میلیونی برای متضرران، بورس را نجات می دهد؟
دیروز در خبری اعلام شد که نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ضرر و زیان سهامداران خرد گفت: با توجه به ضرر سهامداران حقیقی خرد در بازار سرمایه، در جلسه با رئیس سازمان بورس پیشنهاد دادم در قبال ارزش تابلو سهامی به‌عنوان وثیقه لحاظ شود تا وام قرض‌الحسنه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به آن ها پرداخت شود. بازار سرمایه روزهای پایداری را سپری نمی‌کند و نوسانات شدید در این بازار سبب ریزش بازار و ضرر سهامداران شده است. البته در این بین بعضی روزهای صعودی نیز وجود داشته اما همچنان سهامداران در ضرر به سر می‌برند. این در حالی است که خبرها برای حمایت از بورسی ها جلوی خروج سرمایه را نگرفت و روز گذشته خروج سرمایه از بازار سرمایه را داشتیم. حال باید منتظر ماند و دید که این طرح چقدر جدی است و آیا جلوی فرار سرمایه گذاران را می گیرد

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن