اسلاید شواقتصادیستون اصلی

تاکید بر اجرای اقتصاد دانش بنیان در ساماندهی فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی

کد خبر : 4487

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از هیئت امنای دانشگاه‌های مشهد مقدس، بر اجرای اقتصاد دانش بنیان در ساماندهی فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی تاکید کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در این دیدار که عصر سه شنبه ۱۲ مردادماه، در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، بر توسعه اقتصاد دانش بنیان به عنوان اساس اقتصاد مقاومتی در آستان قدس رضویتاکید و اظهار کرد: ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی بر اساس اقتصاد دانش بنیان خواهد بود، زیرا تنها این نوع اقتصاد است که منافع آن مستقیم به مردم و کشور باز می‌گردد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از پارک‌های علم و فناوری به عنوان مراکزی مهم و تاثیرگذار در تحقق اقتصاد دانش‌ بنیان یاد و اضافه کرد: این مراکز علمی بی‌تردید می‌توانند نقش موثر و چشمگیری در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور ایفا کنند و آستان قدس رضوی نیز در راستای رسالت‌های خود، علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌‌ها و همکاری با این مراکز علمی است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اقتصاد آستان قدس رضوی را بر دو اصل «نذر» و «وقف»، استوار دانست و تصریح کرد: نذورات و وقف‌هایی که در طول تاریخ به بارگاه منور ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) اهدا شده، تجلی و نشان از یک دنیا دلدادگی و عشق مردم به ساحت قدسی این امام رئوف بوده و این نذورات، صرف نظر از مقدار و بهاء ظاهری،‌ مبنای اداره این آستان عظیم قدسی، در طول تاریخ بوده است.
حجت السلام و المسلمین رئیسی، در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین لزوم کاربردی شدن تولیدات علمی دانشگاه‌ها پرداخت و خاطر نشان کرد: تولید علم دانشگاه‌ها نباید در کتابخانه‌ها، مقالات و مجله‌های علمی محدود بماند، این تولیدات علمی باید به عرصه اجرا وارد شود و رابطه میان فرهیختگان و دانشگاه‌ها با عرصه اجرا بیش از پیش نزدیک شود.
وی به کارگیری مبانی علمی در انجام امور اجرایی را ضروری خواند و افزود: همراهی علم و عمل در کنار هم، بر آثار مثبت و برکات امور می‌افزاید و اقداماتی که علمی نیستند، قطعا بی‌اثر یا کم‌اثر خواهند بود.

کلید واژه «انقلابی»، اقتضا امروز کشور و نظام اسلامی
تولیت آستان قدس رضوی، انقلابی بودن را اقتضاء مهم و موجب تعالی کشور برشمرد و با تاکید بر اهمیت حفظ روحیه انقلابی در کشور، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی با مردم، دانشجویان و مسؤولان نظام، تأکید ویژه‌ای بر لزوم صیانت از شور انقلابی، حفظ روحیه انقلابی، انقلابی عمل کردن و انقلابی‌گری داشته‌اند و این کلید واژه «انقلابی» بی‌تردید امروز یکی از اصلی‌ترین اقتضائات کشور و نظام اسلامی است.
وی نخبگان انقلابی حوزه و دانشگاه را صخره‌های ثبات جامعه معرفی و بیان کرد: فرهیختگان انقلابی، همچون صخره‌های با ثباتی هستند که اضطراب‌ها و نوسانات جامعه را به آرامش تبدیل ‌می‌کنند و اگر فراگیری علم و دانش با شور انقلابی در هم آمیزد، ثمرات خوبی را برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت.
نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، در فراز دیگری از سخنان خود به برخی بندهای منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب برای آستان قدس رضوی اشاره کرد و با بیان اینکه زائر محوری یکی از رسالت‌های اصلی این آستان ملکوتی است، از مشارکت و همکاری با ارگان‌های ذی صلاح برای تسهیل تشرف دانشجویان و طلاب استقبال کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، اظهار کرد: بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) جایگاه تعالی و خودسازی است، بنابراین باید شرایط به گونه‌ای تسهیل شود که اقشار مختلف به راحتی بتوانند از این فیض عظیم بهره‌مند شوند؛ به ویژه دانشجویان و طلاب که به سبب ظرفیت‌های پاک جوانی، نورانیت و فضیلت زیارت بیشتر و بهتر بر آن‌ها موثر است.

لزوم کادرسازی دانشگاه‌ها برای انقلاب
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه به موضوع جایگاه و نقش دانشگاه‌ها در تریبت نیروهای متخصص، مؤمن و انقلابی اشاره کرد و با تاکید بر ماموریت دانشگاه‌ها در کادرسازی برای انقلاب اسلامی، گفت: امروز به همت فرهیختگان، کشور ما در علم و فناوری جایگاه خوبی را در منطقه کسب کرده است که باید مراقب بود تا این شتاب علمی نه تنها حفظ شود، بلکه ارتقا نیز بیابد.
وی با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب بر حفظ «اقتدار علمی»، عنوان کرد: امروز دانشگاه‌های سعودی، خیز و تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده اند تا این گونه به جهانیان نشان دهند که در علوم و فنون در جهان اسلام حرف اول را می‌زنند. در حالی که از حیث دانشمندان، فرهیختگان و جایگاه علمی با ایران اسلامی قابل قیاس نیستند. در این موضوع فرهیختگان و دانشگاهیان باید هوشیار باشند تا با هوشیاری، پشتکار و تلاش بیشتر، جایگاه علمی به دست آمده کشور را حفظ کنند.

مرجعیت علمی مشهد
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر علمی مشهد مقدس، تبدیل شدن این شهر به مرجعیت علمی جهان اسلام را به دلیل وجود حوزه کهن، دانشگاه‌ها و فرهیختگان برجسته، در دسترس دانست و گفت: جاذبه معنوی حضور در جوار مضجع شریف رضوی، ‌باعث شده چهره‌های برجسته بسیاری از حوزه و دانشگاه در این خطه گرد هم آیند و این موضوع بر تحقق مرجعیت علمی مشهد، اثر مثبت دارد.
وی با بیان اینکه برای تحقق این مرجعیت علمی، ابتدا باید اقتضائات آن ایجاد شود؛ افزود: خیل عظیم زائرانی که از سراسر جهان به این حرم مطهر می‌آیند، ظرفیت عظیمی است که می‌توان از آن برای مصون سازی در برابر توطئه‌های اعتقادی و تهاجم فرهنگی استفاده کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان از استقبال دانشگاهیان و طلاب از نظریه «تبدیل مشهد به مرجعیت علمی جهان اسلام» و تشکیل کارگروه‌های خودجوش در این راستا، ابراز تشکر و خوشنودی کرد و گفت: خبرهایی که از تشکیل کارگروه‌های خودجوش در میان مجموعه‎‎های طلبگی و دانشجویی برای تحقق این آرمان به گوش می‌رسد؛ مایه خرسندی است. این‌ها نشان از ایمان و ارادت قشر فرهیخته جامعه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد و بدون شک از برکات وجود مقدس حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه السلام است.
در آغاز این دیدار دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارش عملکرد وزارتخانه متبوع خود، بر ماموریت گرایی و ماموریت پذیر بودن دانشگاه‌ها تاکید کرد. همچنین در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی صالحی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی و دکتر محمدعلی خلیل زاده رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن