اجتماعی

ماجرای خروج ۷۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور به کانادا

کد خبر : 50178

میزان سرمایه‌ای که به واسطه جمعیت بزرگ ایرانی مقیم کانادا از ایران خارج می‌شود، چنان است که صفرهایش در ماشین حساب جا نمی‌شود.

یکی از خبرهایی که طی روزهای اخیر فضای مجازی را تکان داد، بحث خروج ۷۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور به کانادا بود. رقمی اعجاب‌انگیز که واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت.

روزنامه «اطلاعات» در این‌باره نوشت: مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران وکانادا گفت: «براساس برآوردها در۵/۱سال اخیر فعالان بخش صنعت وتجارت ایران تا ۷۰ میلیارد دلار سرمایه به شکل کارخانه وملک از ایران خارج کرده و به کانادا برده‌اند.»

همزمان با افزایش خزنده نرخ ارز درکشور، روند خروج سرمایه از کشور هم افزایش یافته است. هرچند به دلیل تنوع زیاد شیوه های خروج سرمایه از کشور وجریان مالی مداوم آن، میزان دقیق خروج سرمایه از ایران هیچ‌گاه مشخص نمی‌شود، اما ارزیابی‌های بخش خصوصی فعال ایرانی در کشورهایی چون کانادا که از مدت‌ها قبل مقصد سرمایه‌های ایرانی بوده است، نشان می‌دهد مقدار واقعی خروج سرمایه از ایران بسیار بیشتر ازآن چیزی است که درداده‌های رسمی و از جمله ردیف «خالص حساب سرمایه» بانک مرکزی قید شده است.

کانادا به دلایل مختلف در سال‌های اخیر یکی از مقاصد اصلی مهاجرت و سرمایه‌های ایرانیان بوده و اکنون این روند تشدید هم شده است. مهندس محمد وحیدی راد مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران وکانادا در این‌باره گفت: «افزایش نرخ ارز با رشد میزان مهاجرت ایرانیان به کانادا و ورود سرمایه به این کشور رابطه مستقیم دارد و اکنون که نرخ ارز افزایش یافته، ورود سرمایه های ایرانی وافراد هم بسیار بیشتر شده است؛ زمانی هم که روند کلی نرخ ارز کاهشی است، شاهد کمترشدن مهاجرت هستیم.»

وی ادامه داد: «طبق آماردیگری که کانادا براساس زبانی که مهاجران مختلف باآن صحبت می کنند، منتشر کرده، تا سال جاری میلادی ۴۳۰ هزار فارسی زبان که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها ایرانی هستند در کانادا زندگی می‌کنند. در این میان فرزندان مهاجرانی که درکانادا به دنیا آمده اند چون کانادایی محسوب می‌شوند، در این آمار لحاظ نشده اند وگرنه رقم واقعی بسیار بیشتر از این عدد است.» مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران وکانادا گفت: «حالا تصور کنید این جمعیت زیاد به طور مداوم و بابت مسائل گوناگون از ایران پول دریافت می‌کنند. یکی کمک هزینه زندگی شخصی یا دانشجویی دریافت می کند، دیگری ملکی درایران دارد و اجاره‌اش را به دلاربرایش می فرستند، کسی شرکت یا کسب وکاری در ایران دارد که سودش دلار می شود وبه کانادا می‌رود.

درنتیجه میزان سرمایه‌ای که به واسطه این جمعیت زیاد ایرانی مقیم کانادا از ایران خارج می‌شود، چنان است که صفرهایش درماشین حساب جا نمی‌شود». وی افزود: البته آمار ورودی مهاجر از ایران به کانادا همچنان روبه رشد است وطبیعتا میزان خروج سرمایه ناشی از آن هم افزایش می‌یابد. براساس آمار کانادا، در ۲ سال اخیر به طور میانگین ۴۰ هزارنفر از ایران به کانادا مهاجرت کرده‌اند که اگر هریک از این افراد به جز هزینه‌های وکیل،۶۰ هزاردلاربا خودشان به همراه داشته باشند، حداقل ۲ میلیارد و۴۰۰میلیون دلارپول از کشور خارج کرده‌اند که بااحتساب هزینه‌های اقامت، خورد وخوراک و…، این رقم چند برابر افزایش می‌یابد. مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران وکانادا گفت: «براساس برآوردها در۵/۱سال اخیرفعالان بخش صنعت وتجارت ایران تا ۷۰ میلیارددلارسرمایه به شکل کارخانه وملک از ایران خارج کرده وبه کانادا برده اند. برآوردها نشان می دهد این افراد اکنون دربخش صنعت و به ویژه ساخت وساز کانادا فعال هستند. همچنین داغ ترین تجارت ایرانیان درکانادا مشاور املاک است.»

اما این خبر واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت. کاربری نوشت: «کاش منم اون قدر پول داشتم که می‌رفتم کانادا پولامو اون‌جا خرج می‌کردم. ولی الان اون قدر پول دارم که سوار اتوبوس بشم برم یه دوری تو شهر بزنم و پولم تموم بشه!»

کاربر دیگری نوشت: «این سرمایه را چه کسی برده؟ آیا ما مردم عادی که آه نداریم با ناله سودا کنیم؟ یا آقازاده‌ها؟»

کاربر دیگری هم نوشت: این آدم ها تو ایران درس خوندن و رشد کردن اون وقت چه راحت پول شون رو از کشور خارج می کنن!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن