دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی تاکید دارد که باید با نگاه ملی به موضوع اصلاح طلبی و اصولگرایی نگاه کنیم.
حسین اکبریان محمد آبادی در گفت و گویی تفصیلی با صبح مشهد نقطه نظراتش را درباره فعالیت حزبی، اعتقاد به تحزب در کشور و ضرورت شکل گیری احزاب قوی و فراگیر، ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته، انتخابات و فعالیت سیاسی تشریح کرد.
وی که دارای دکترای حقوق و استاد دانشگاه هم هست، با اشاره به اعتقاد راسخ خود به حکومت حزبی، بر این موضوع تاکید می کند که دولت و مجلس باید حزبی باشند و همچنین معتقد است به جای فعالیت ده ها حزب و تشکل های سیاسی کوچک و کم اثر، چند حزب و تشکل فراگیر و قوی شکل بگیرند و در فضای سیاسی کشور تاثیرگذار باشند.
وی همچنین معتقد است که فقط با تکیه بر نام اصلاح طلبی و اصولگرایی اصلاح اساسی و ساختاری صورت نمی گیرد و باید نگاهی ملی و فراجناحی به این دو موضوع داشت و حتی حزب اللهی ها هم باید به دنبال اصلاح باشند.
اکبریان با تاکید بر اعتقاد راسخ خود به حکومت حزبی، گفت: اعتقاد دارم هم دولت و هم مجلس باید حزبی باشند، کل نظام انتخاباتی ما باید یک نظام حزبی باشد، متاسفانه مسئولان ما پس از اینکه از نردبان حزبی بالا رفتند میگویند ما حزبی نیستیم. سیاست ورزان ما منافع حزب را میخواهند ولی هزینه های حزبی را پرداخت نمیکنند.
**حزب هم منافع دارد هم هزینه
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حزب هم منافع و هم هزینه دارد، گفت: حزب هم باید از شخصیت و نظم برخوردار باشد و هم پاسخگو و برنامه محورعمل کند. مشاهده میکنیم در انتخابات مجلس ۱۲ هزار نفر ثبت نام میکنند و همه به دنبال کسب رای هستند و جالب تر اینکه ۹۰ درصد ثبتنام کنندگان نمیدانند مجلس چه اختیاراتی دارد، این مشکلات درغیبت نظام حزبی پدید میآید.
**در غیبت چند حزب قدرتمند، مردم سالاری دینی تهدید می شود
وی در خصوص عدم توجه به تحزب افزود: درغیبت چند حزب قدرتمند و شناسنامه دار مردم سالاری دینی تهدید می شود. من نگران آینده مردم سالاری دینی هستم و به طور قاطع معتقدم بدون تحزب به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.
وی با تاکید بر اینکه حزب باید چارچوب مند باشد، اظهار داشت: اگر همین احزاب را هم نداشته باشیم واقعا نگران مردم سالاری دینی هستم. در کشور ما ۲۰۰ الی ۲۵۰ حزب از وزارت کشور مجوز گرفتهاند، ۸۰ درصد آنها فقط کاغذی در جیب یک آقا یا خانم است، آن ۲۰ درصد هم در زمان انتخابات ائتلاف انجام می دهند که به یک صندوق رای برسند و از آن خروجی بگیرند، اما حزبی که خودش را مأمور کادرسازی و جمع کردن مطالبات مردم بداند نداریم.
**وحدت ملی موضوعی حیاتی در ایام انتخابات
استاد دانشگاه حقوق در خصوص انتخابات سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی و ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، گفت: زمانی که به انتخاباتی نزدیک میشویم باید وقت و انرژی عمده خود را صرف وحدت داخلی کنیم و این اشکال است. در هر جناحی یک طیف تندرو و یک طیف معتدل وجود دارد. یک جناح اصولگرا و یک جناح اصلاح طلب داریم و به جای احزاب این دو مفهوم با هم رقابت میکنند.
اکبریان محمد آبادی افزود: اینکه شرایط اصولگرایان نسبت به سالهای ۹۲ و ۹۶ بهتر یا بدتر می شود، به نظر من تغییر آنچنانی در احزاب و ائتلاف اصول گرایی رخ نمی دهد، ما در سال ۹۲ به دلیل نداشتن حزب چهار کاندیدای ریاست جمهوری داشتیم، هر کدام بین ۱۲ تا ۱۳ درصد رای آوردند ولی در سال ۹۶ کاندیدای اصولگرا ۴۰ درصد رای آورد، دوستان میگفتند ما شکست خوردیم، ولی من پاسخ دادم شکست نخوردیم و نسبت به سال ۹۲ رو به جلو حرکت کردهایم.
وی ادامه داد: دوستان اصولگرای ما میگویند اگر یک یا حسین بگوییم در سال ۱۴۰۰ رای ما به ۶۰ درصد می رسد، لذا از نظر روحی شرایط خوبی داریم، ولی اینکه درسال ۹۸ و ۱۴۰۰ انقلابی رخ بدهد و پیشرفت آنچنانی بکنیم، این گونه نیست و باید معقول و تحلیل محور عمل کنیم.
**عملکرد جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی به اهداف و کارنامه چهل ساله جمهوری اسلامی در رسیدن به این اهداف پرداخت و افزود: رسیدن به اهداف انقلاب یکی از ایده ها و آرزوهای من است و بسیار خوب است در دهه فجر امسال بتوانیم کارنامه عالمانه و عادلانه ای از عملکرد جمهوری اسلامی ارائه بدهیم و در این زمینه افراط و تفریط نکنیم. نه مسائل را بپوشانیم و نه سیاه نمایی کنیم و بخش های پر و خالی لیوان را ببینیم. ۶۸ درصد جمعیت کشور پس از انقلاب به دنیا آمدند و ۶۰ درصد هم امام (ره) و دفاع مقدس را درک نکرده اند.
وی یادآور شد: این طبیعی است که از ما بپرسند انقلاب برای ما چه کرده است و اگر انقلاب نبود چه می شد؟ باید گفت کارهای زیادی انجام شده و برخی کارها هم انجام نشده است. سوال دیگری که مطرح می کنند این است که می گویند دنیا در حال پیشرفت است و به شکل طبیعی ما پیشرفت می کردیم، چون در این چهل سال همه کشورها با پیشرفت علم و فناوری حرکتی رو به جلو داشته اند. این از جمله پرسش های نسل سوم و چهارم انقلاب از ما است و باید به آن پاسخ های قانع کننده ای بدهیم.
اکبریان گفت: اینکه در این چهل سال ما هم مانند سایر کشورها پیشرفت کرده ایم، باید گفت یک سری از شاخص ها چون تورم، رکود، توسعه انسانی، بهداشت، دانشگاه و آموزش و غیره در دنیا وجود دارد که پیش از انقلاب از آخر پانزدهم بودیم، یعنی رتبه ما ۱۵۰- ۱۷۰ بود، ولی مدعی هستیم امروز در بسیاری از این شاخص ها زیر بیست هستیم. این آمارها توسط مراکز جهانی چون بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول، یونیسف، یونیدو، سازمان ملل و مراکز تحقیقاتی منتشر می شود.
**در شاخص بهداشت و درمان در آسیا رتبه سوم هستیم
وی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تعدادی از پزشکان ما پاکستانی و بنگلادشی بودند، آن زمان آرزو می کردیم از پزشکان خارجی بی نیاز شویم و پزشکان خودمان را تربیت کنیم اما امروز در شاخص بهداشت و درمان در آسیا در رتبه سوم قرار داریم، در قاره ای که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای در حال توسعه در آن قرار دارند، ما رتبه سوم را داریم.
اکبریان اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی همواره از ما درخواست می کند با توجه به اینکه شما امراضی را در کشورتان ریشه کن کرده اید، کمک کنید در کشورهای همسایه هم این امراض ریشه کن شود، ما هم در حد توان این کار را انجام دادهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که دنیا طی این چهل سال در حال توسعه بوده، آیا فکر نمیکنید توسعه امری طبیعی است، گفت: زمانی آرزو داشتیم پزشکان کشور ایرانی باشند و اکنون اینقدر پزشک زیاد هست که کیفیت را پایین آورده است و عدهای از پزشکان ما بیکارند. ممکن است ایراد بگیرند که کیفیت پزشکی ما پایین آمده و کمیت بالا رفته است، ولی باید بگویم تقریباً در تمامی رشته های تخصصی پزشکی در شرایط خوبی قرار داریم، ما در جراحی قلب، چشم، ارتوپدی، سرطان، مغز و اعصاب و تمامی تخصصها در سطح بالا و در رتبههای اول دنیا قرار داریم؛ اگر بپرسند بعد از انقلاب چه کاری انجام دادهاید پاسخ این است که ما این کارها را انجام دادهایم.
وی اضافه کرد: ما در بخشهای تجهیزات نظامی، فناوری های نو، تکنولوژی هستهای، نانو، هوا فضا و امنیت در دنیا کم نظیر هستیم، درعلم سلولهای بنیادی در حد شاخصهای جهانی و رو به جلو هستیم که اگر انقلاب نمیشد این پیشرفتها هم حاصل نمیشد. ما در توسعه انسانی از چین، ژاپن و خیلی از کشورها جلو هستیم.
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی تاکید کرد: وضعیت کشور ما البته خیلی گل و بلبل نیست، یکسری مشکلات اساسی هم داریم، بیکاری و تولید ناخالص ملی ما کاهش دارد، میزان تورم در کشور غیرعادی است و در بعضی از شاخصها خیلی عقب هستیم، در مصرف انرژی در دنیا سوم یا چهارم هستیم، کاش این شدت مصرف انرژی تبدیل به رفاه می شد، ولی اینگونه نیست و در واقع ما اموالمان را آتش میزنیم و شهرها را آلوده میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: از رسانه ها خواهش میکنم وارد مسائل جناحی، گروهی و حزبی نشوند، نباید دنبال مقصر باشیم، همه دولتها در حد خودشان کار کردند، همه مجالس یکسری کارهای دلسوزانه و خوبی داشته اند، اگر بخواهیم به قضایا سیاسی نگاه کنیم هر کس از زاویه دید خود، برخی کارها را خوب و برخی را بد بیان می کند.
اکبریان ادامه داد: عملکرد نظام جمهوری اسلامی نتیجه کار کردن همه مسئولان از دفاع مقدس گرفته تا دولت سازندگی، اصلاحات، دولتهای احمدی نژاد و آقای روحانی است اما به نظرم باید در مورد موفقیتهای جمهوری اسلامی در جامعه جهانی پرونده ویژه ای باز کنیم.
وی افزود: شخص ضد انقلابی در یکی از شبکههای فارسی زبان خارج از کشور اذعان کرد؛ از زمان کوروش هخامنشی تا امروز هیچ زمانی حکومت ایران به دریای مدیترانه نرسیده بود، ولی نظام جمهوری اسلامی بر دریای مدیترانه مسلط است. او میگفت من نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارم ولی اگر این نظام نباشد ایرانی هم نیست، لذا اصلاح بهترین راه حل است.
وی افزود: مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی داشتند، ایشان فرمودند کارهای انجام شده طومارش بلند است و کارهای انجام نشده طومارش بلندتر. علتش این است که خواسته ها و مطالبات مردم انتها ندارد، زمانی روستاهای ما مطالباتشان در حد شن ریزی یک جاده شوسه، برق و آب، تاسیس مدرسه و خانه بهداشت بود، امروز مطالبه روستاهای ما اینترنت پرسرعت است.
**اشکالات رویکردی
اکبریان با اشاره به مشکلات رویکردی مدیریت کشور خاطر نشان کرد: ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی، یک دورهای کنار رفت و حالا با این سن زیادی که دارد دوباره نخست وزیر مالزی شده است، این شخص در دوره قبل مالزی را وارد پروسه اصلاحات اساسی کرد و برنامههایی تدوین کرد که ۴۰ سال به طول می انجامید، الحق و انصاف این برنامه ها را خوب انجام داد. کشورش حسابی رشد کرد، او خاطرات زیبایی نوشته که به فارسی هم ترجمه شده است. در خاطراتش جمله ای دارد که جذب آن شدهام، میگوید اگر من در مالزی موفق بودم به این دلیل بود که همواره منافع ملی و بلند مدت کشور را بر رضایت کوتاه مدت مردم ترجیح دادم.
وی افزود: منافع بلند مدت کشور گاهی با رضایت کوتاه مدت مردم در تضادند. درعمر چهل ساله جمهوری اسلامی ما همواره رضایت کوتاه مدت را بر منافع بلند مدت مردم ترجیح داده ایم، یعنی برعکس عمل کرده ایم. یارانههای نقدی نمونه ای از رضایت کوتاه مدت است، استخدام بیش از حد ظرفیت در نهادهای دولتی و افزایش حقوق کارکنان، نمونه دیگری است، بنابر این هیچ دولتی جرأت ندارد موضوع یارانهها و قیمت انرژی را دست بزند.
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی اسلامی اضافه کرد: مورد سوم اشکال کلان مدیریت کشور، عملکردی است. دولت میخواهد بودجه را تقدیم مجلس کند و با توجه به تحریم ها این بودجه نمی تواند یک بودجه عادی باشد، ولی توقعات منطقه ای و حمایتی و یارانه ای مانع نوشته شدن بودجه ای انقباضی میشود.
انقلاب ما فرهنگی است
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود، آیا به اهداف فرهنگی خود رسیده است؛ گفت: اول انقلاب می گفتیم ما برای اقتصاد انقلاب نکردیم و درست هم بود اما زمانی که به حکومت رسیدیم متوجه شدیم که مردم نیاز به رفاه دارند، به همین دلیل مقداری بعد از انقلاب از مسائل فرهنگی غافل شدیم. آن رشد فرهنگی را که به آن اعتقاد داشتیم را کسب نکرده ایم، اما به این مفهوم نیست که کاری انجام نشده است.
**حول محور منافع ملی حرکت می کنیم
اکبریان در رابطه با تحریمها، کانال مالی اروپا و لوایح چهارگانه نیز گفت: بحث FATF پیچیده بوده و نیاز به کار کارشناسی عمیق دارد، یک عده میگویند که مملکت را فروختند یک عده میگویند که مملکت را خریدند. حرف ما همیشه یکی بوده است، رابطه ما با پنج به علاوه یک و برجام و غیره حول منافع ملی ایران است.
وی افزود: می گویند شما در سوریه و یمن چه کار می کنید، باید پاسخ داد ما در آنجا به دنبال منافع ملی خود هستیم. منافع ملی ما میگوید.
وی با تاکید بر اینکه باید از مقاومت دفاع کنیم، گفت: اگر زمانی هزینههای برجام بیشتر از منافع آن باشد در برجام نمیمانیم، اروپا هم در دو راهی گیر کرده است، از نظر سیاسی کاملا با ما موافق و با رفتار آمریکا و ترامپ مخالف است.
دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی اضافه کرد: اروپا در کنار تمایل سیاسی باید هزینه اقتصادی هم بپردازد. اگر میخواهند با ما روابط سیاسی داشته باشند و اخلاق سیاسی را دنبال کنند، باید هزینه اقتصادی آن را هم بپردازند، اگر هزینه نپردازند و معطل کنند زمانی می رسد که اگر ما احساس کنیم برجام سودی ندارد از آن خارج میشویم، آن وقت ممکن است اروپا به ما التماس کند که در برجام بمانید ولی ما چون منفعت نداریم نمی مانیم.