اجتماعی

گفت وگوی تفصیلی| همت بلند بسیج سازندگی خراسان رضوی برای محرومیت زدایی و اشتغال زایی

کد خبر : 56022

مسئول بسیج سازندگی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت مردم در فعالیت های جهادی و داوطلبانه، مهم ترین اقدامات و برنامه های این نهاد برای محرومیت زدایی، رفع مشکلات مناطق محروم و همچنین اشتغال زایی و عمل به دستورات رهبر انقلاب اسلامی برای اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

به گزارش صبح مشهد، با دعوت از سرهنگ پاسدار محمد روحانی، مسئول بسیج سازندگی خراسان رضوی گزارشی از عملکرد یک ساله این گروه داوطلبانه و جهادی شنیدیم. این گفت و گو را در ادامه بخوانید.

آماری از فعالیت گروه های جهادی در یک سال گذشته وجود دارد؟

بسیج سازندگی با گروه های جهادی در سراسر استان در گروه ها و موضوعات مختلفی مشغول فعالیت هستند. در سامانه اطلس جهادی ۵ هزار و ۸۰۰گروه جهادی از سراسر استان ما برای حضور در فعالیت های جهادی اعلام آمادگی کرده اند و طی یک سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ گروه جهادی با حضور در مناطق مختلف روستاها، شهرهای کم برخوردار و حاشیه شهرها مشکلات مختلفی را رفع کرده اند.

بیشترین اقدامات گروه های جهادی در چه حوزه هایی بوده است؟

طبق روال گذشته بیشترین خدمات گروه های جهادی در دسته خدمات عمرانی است. عملکرد یک ساله بچه های جهادی در فعالیت های عمرانی ۱۳۰۰ پروژه را شامل می شود که رسیدگی، مرمت یا ساخت ۱۰۵۸ واحد مسکونی، ۱۲۰ مدرسه، ۳۸ پروژه آبرسانی به روستاهای کم برخوردار، احیای قنوات، ایجاد استخر، کانال های انتقال آب، آسفالت جاده ها و راه های روستایی از پروژه های انجام شده با کمک جوانان این استان است.

حضور در فعالیت های جهادی و داوطلبانه چه سودی برای جامعه دارد؟

کار جهادی یک اقدام چندسر سود برای کل جامعه است. اول این که محرومان از این اقدامات منتفع می شوند. از طرف دیگر این اقدامات جهادی اثر تربیتی برای جوانان و نوجوانانی دارد که از شهرهای بزرگتر و شهرهای برخوردار به مناطق محروم می روند و فقر و محرومیت را با چشمان خود می بینند. این که جوان امروزی در گرمای تابستانی یا در شرایط سخت نیازمندان، چندروزی را بگذراند و سختی را بچشد تاثیرات زیادی در آینده و تحمل سختی ها دارد. از سوی دیگر نیز فعالیت های جهادی و مشارکت مردم در اقدامات جهادی موجب می شود که افراد حاضر در این برنامه ها بنای ساخته شده را مال خودشان بدانند و در نگهداری آن نیز تلاش کنند. فعالیت های جهادی حتی موجب کاهش هزینه ها می شود. چون در این گونه فعالیت ها همه آمده اند تا باری از روی دوش مردم بردارند و نگاه درآمدزایی به آن ندارند.

یکی دیگر از فواید فعالیت های جهادی، حرفه آموزی است. در سال های اخیر، تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان با حضور در همین اردوهای جهادی، فعالیت های ساختمانی از قبیل بنایی، نقاشی ساختمان، سنگ کاری و کاشی کاری و… را آموخته اند. این ها بخشی از ارزش افزوده ای هست که اقدامات جهادی برای جامعه دارد.

بسیج سازندگی به جز فعالیت های عمرانی چه اقدامات دیگری دارد؟

در کنار فعالیت های عمرانی جهادی، یکی دیگر از اقدامات بسیج سازندگی، نهضت مومنانه است. با کمک مردم و بسیجیان عزیز در یک سال گذشته ۴۵۰ هزار بسته معیشتی به خانواده های نیازمند اهدا شده است. این اقدامات نیز با مشارکت مردم انجام می شود. به شکلی که در اهدای ۴۵۰ هزار بسته معیشتی در یک سال گذشته بخشی از هزینه ها را قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پرداخت کرده و بخشی را هم مردم تامین کرده اند. بسیج سازندگی در یک سال گذشته با کمک مردم ۲ هزار و ۵۸۰ سری جهیزیه و ۲۲ هزار بسته لوازم تحریر به محرومان داده است که با کمک خیرین و نیک اندیشان انجام شده است. این موضوعات، مهربانی و نوع دوستی هم وطنان مان را نشان می دهد. در کمک های ارائه شده همیشه حداقل ۵۰ درصد هزینه ها را قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پرداخت می کند و بخش باقیمانده را مردم و خیران انجام می دهند.

در بحث پزشکی ۵۳ هزار و در زمینه دامپزشکی ۲۵۰ هزار خدمت به مردم استان خراسان رضوی ارائه شده است. در این مدت انتقال ژن رویان در شهر مرزی خواف برای تولید دام قوی، تولید علوفه ارزان و اقداماتی برای سوددهی بیشتر به کشاورزان از جمله اقداماتی است که توسط بسیج سازندگی به مردم ارائه می شود.

از دیگر اقدامات این نهاد برای عمل به دستورات رهبر انقلاب اسلامی بگویید

بخشی از کار ما مربوط به اقتصاد مقاومتی است که با هماهنگی فنی و حرفه ای به آموزش نیروی انسانی می پردازیم و در ادامه هم با ارائه تسهیلاتی از تولیدکننده ها حمایت می کنیم. در یک سال گذشته با همین تسهیلات هزار و ۸۴۰ کارگاه راه اندازی شده است و ۳ هزاز و ۷۰۰ شغل ایجاد شده است. در همین هفته بسیج ۲۰ نمایشگاه از مشاغل مختلف تولیدی با کمک های بسیج سازندگی برپا شده است تا بازاریابی، شناسایی و فروش محصولات تولیدی انجام شود.

بسیج سازندگی در سطح استان خراسان رضوی ۴۸ تسهیلگر دارد که به مردم مشاوره می دهند که وارد چه فعالیتی شوند تا سود بیشتری کسب کنند و فعالیت آن ها با شکست روبرو نشود. یکی از اقدامات بسیج سازندگی، انتقال بخشی از تولیدات به خانه هاست تا در مواقع حساس مانند قطعی برق یا گاز صنایع، کسب و کار افراد تعطیل نشود. به عنوان نمونه در زبرخان با حمایت از یک بانوی کارآفرین ۴ نفر شاغل شده اند. در صورتی که تولیدات، مشکلات بهداشتی و مزاحمتی برای ساکنان نداشته باشند از تولیدکننده ها حمایت می کنیم.

شناسایی افراد و مناطق محرم و همچنین افراد علاقه مند برای حضور در فعالیت های جهادی و اقتصاد مقاومتی چگونه است؟

در سطح استان خراسان رضوی چندین هزار پایگاه بسیج داریم که در مساجد، محلات، ادارات، مدارس و… حضور دارند و ما مخاطب خودمان را از همین پایگاه ها شناسایی می کنیم. توزیع خدمات و بسته های حمایت از محرومان از طریق همین شبکه انجام می شود.

افراد شاغل در تولیدی ها یا علاقه مندان به حضور در فعالیت های اقتصاد مقاومتی چطور می توانند از حمایت های بسیج سازندگی استفاده کنند؟

تولیدکنندگان و افراد علاقه مند برای درخواست کمک از بسیج سازندگی با مراجعه به سامانه تسهیلات اقتصاد مقاومتی می توانند درخواست و پیشنهادات خود را ثبت و مدارک لازم را بارگذاری کنند. این افراد برای تایید شرایط خود باید به نزدیکترین پایگاه بسیج سازندگی یا سپاه مراجعه کنند. ما هم در خدمت مردم هستیم. افراد نیکوکار نیز با مراجعه به پایگاه های بسیج می توانند به کمک ما بیایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن