اقتصادی

پارلمان بخش خصوصی آماده راه‌اندازی پنج دفتر تجارت ملی در جهان است

کد خبر : 24584

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پارلمان بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) آماده راه‌اندازی پنج دفتر ملی تجارت در پنج کشور با هدف توسعه بازار و معرفی کالاهای ایرانی است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد که با حضور سفیر ایران در تاجیکستان برگزار شد افزود: در این راستا نخستین دفتر تجارت ملی ایران در روسیه راه‌اندازی خواهد شد.

وی توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه را از راهبردهای اساسی کشور دانست و اظهار داشت: در این مسیر باید به سوی توسعه روابط پایاپای تجاری حرکت کنیم که نقش سفرا و رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای همسایه در این زمینه انکارناپذیر است.

وی با اشاره به تجارب نهادهایی نظیر جترو (مرکز توسعه تجارت خارجی ژاپن) و آژانس کوترا (سازمان توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی) در توسعه تجارت این کشورها گفت: حدود ۱۰ ماه پیش و با استناد به تجربه های موفق این نهادها، پیشنهاد ایجاد دفاتر تجارت ملی با راهبری اتاق ایران را مطرح کردیم تا به مدد این ساختار، توسعه بازار برای کالاهای ایرانی ممکن شود.

شافعی افزود: با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه کشورهای اوراسیا، مقرر گردید اولین دفتر تجارت ملی در روسیه راهاندازی و فعال شود که تاکنون ۴۰ درصد این کار انجام شده است.

وی پیوستن ایران به اتحادیه کشورهای اوراسیا را فرصت طلایی برای کشور دانست و اظهار داشت: البته این اقدام میتواند علاوه بر فرصت، چالش هایی را نیز ایجاد کند که تاکید داریم اقلامی که میان ایران و اوراسیا تعیین شده، باید مورد بازبینی قرار گیرند و در مورد آن بررسی کامل و کارشناسی انجام شود.

وی گفت: در این عرصه، بخش خصوصی نقش تعیین کننده دارد و باید نظر فعالان این حوزه نیز در این زمینه اخذ می‌شد که این اتفاق رخ نداد.

شافعی دغدغه دیگر را فراهم سازی زیرساخت ها عنوان کرد و افزود: چنانچه به موازات توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی، زمینه ها، امکانات و زیرساخت ها فراهم نشود، بخش خصوصی متضرر خواهد شد.

وی اظهار داشت: از آنجا که یکی از مزیت های تجاری ما در بخش محصولات کشاورزی است باید ببینیم آیا زیرساخت های سردخانه ای آن را نیز در اختیار داریم که تاکید ما این است زمینه ها و بسترهای همکاری باید به تناسب جهش صادراتی فراهم شود.

وی به پیشنهاد اتاق ایران برای واگذاری تعدادی از گمرکات کشور به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پارلمان بخش خصوصی آمادگی دارد پس از تحقق این امر پیشرفته ترین تکنولوژی ها را در این گمرکات مستقر سازد.

شافعی افزود: در جلسه اخیر با وزیر اقتصاد در مشهد، تفاهم اولیه به امضا رسید تا زیرساخت های گمرکات پرتردد کشور از جمله سرخس، دوغارون، کرمانشاه و هرمزگان مهیا شود که امیدواریم این امر به نتیجه بیانجامد و مزایای خوبی برای بخش تجارت و بازرگانی کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: در عرصه بازرگانی و تجارت نیز نیازمند متولی قدرتمند هستیم تا بتواند با اختیارات کافی پاسخگوی نیازها و الزامات این بخش باشد که تقاضاهای فراوانی نیز مطرح شده تا برای جلوگیری از لوث مسئولیت، این ظرفیت فراهم شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن