استانی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

کد خبر : 58301

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ گفت: آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر این شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، رضا ربیعی گفت: آیین سنتی پخت شیر برنج همراه با برنامه «شیردوشی» و «خلمه»، بازارچه فروش محصولات محلی و صنایع‌دستی به همت شورای اسلامی و دهیاری و مشارکت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اهالی روستای توندر از توابع بخش بررود شهرستان کوهسرخ جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۹ تا ۱۴ برگزار خواهد شد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ در خصوص «خلمه» اظهار کرد: خلمه زمانی‌ است که بعد از دوشیدن و «کیله کردن» و «هم شیری»، چوپان گله بره‌ها را با نوای «های های»، صدا میزند، چوپان دوم که همراه گله بره های شیرخوار( گله خلمه‌ها) است، از پشت تپه به سمت گله حرکت می‌کند، به محض اینکه دو گله همدیگر را می‌بینند، به سوی هم می‌دوند و بره‌ها به دنبال مادر خود می‌گردند تا او را پیدا کنند.

او تصریح کرد: در این آیین سنتی ۲ هزار کیلوگرم شیر گوسفندی هم شیری می‌شود و به نیت ظهور امام زمان (عج) و نزول بارش رحمت الهی بین شرکت کنندگان توزیع می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ با بیان این‌که این آیین بیش از هفت دهه قدمت دارد، تصریح کرد: در نیمه اول اردیبهشت ماه از صبح زود شیر دوشی در محلی که در اصطلاح محلی دامگاه می‌گویند انجام و پس از تجمیع شیرها با مشارکت تمامی اهالی میهمان نواز روستا در مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ربیعی افزود: پخت شیر برنج از صبح اول وقت شروع و تا ظهر ادامه دارد و هنگام اذان ظهر اهالی و میهمانان به محل مزار روستا مراجعه و پس از اقامه نماز، پذیرایی شیر برنج به همراه کماج یا همان فتیر محلی، شکر و شیره انگور انجام می‌شود.

او گفت: در این آیین بیش از سه هزار پرس شیر برنج پخت می‌شود و از نکات حائز اهمیت این آیین استفاده از شیر گوسفند است.

روستای زیبای توندر در دامنه کوه در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر ریوش مرکز شهرستان کوهسرخ استان خراسان رضوی قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن