پایتخت فرهنگ اسلامی

یک نویسنده و کارگردان تئاتر:

جشنواره تئاتر استان، بهترین انگیزه برای تولید است

کد خبر : 49196

مهدی سیم‌ریز، نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد گفت: جشنواره تئاتر استان، بهترین انگیزه برای تولید است.

به گزارش صبح مشهد، مهدی سیم‌ریز در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری سی و دومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، جشنواره تئاتر استان را عرصه رقابت تنگانگ تولیدکنندگان آثار نمایشی دانست و اضافه کرد: این جشنواره در سالهای گذشته نوسانات زیادی داشت. در این جشنواره از حیث محتوا گاهی با مجموعه‌ای از نمایش‌های غنی مواجه بودیم که برای داوران انتخاب اثر برتر را بسیار سخت می‌کرد و گاهی سطح کیفی جشنواره در سطح محتوا رضایت‌بخش نبود و به تبع آن، سال ِ خوبی را پشت سر نمی‌گذاشتیم چراکه اثار قابل دفاع نبودند.

داور بخش پژوهش جشنواره تاتر استان با اشاره به بعد دیگر اهمیت جشنواره تئاتر استان گفت: نکته مهم دیگر در خصوص این رویداد، معرفی آثار برگزیده‌ی این جشنواره، به جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر است که اهمیت جشنواره تئاتر استان را بیشتر می‌کند چراکه باید آثاری از استان به جشنواره فجر راه پیدا کنند که در خراسان رضوی به عنوان قطب دوم تئاتر کشور، نماینده استان ما باشند. لذا این دو فاکتور مهم باید از هر دو حیث مد نظر برگزار کنندگان و شرکت کنندگان باشند.
نویسنده تئاتر «آش آشتی‌کنان» با تشریح نقاط ضعف جشنواره تئاتر فجر استان گفت: در جشنواره تئاتر استان، ما همواره در حوزه محتوا ضعف داشته‌ایم یک متن خوب نصف راهِ تولید را رفته است اما سال‌هاست که ما در حوزه رسیدن به متون خوب مشکل داریم. در سال‌های اخیر آثار بسیاری در حوزه‌های اجتماعی، دفاع مقدس و.. تولید شدند که مربوط به معضلات اجتماعی بودند که متاسفانه متهم به سیاه‌نمایی شدند در صورتی که نیت نویسنده بررسی معضلات اجتماعی بوده بنابراین خیلی از این آثار خوب کنارگذاشته شده و دیده نشدند که این مسئله به دلیل فقر محتوای ما بوده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به یکی دیگر از نقاط ضعف جشنواره تئاتر استان، اظهار کرد: محدودیت‌های ارتباط هم از دیگر نقاط ضعف ما است، جشنواره تئاتر استان هیچگاه نتوانست از تولید کنننده حمایت مالی مطلوبی داشته باشد. اگر یک اثر به مرحله بعد، یعنی جشنواره فجر راه پیدا کند، این حمایت مالی قابل دفاع است اما در مرحله استانی مبالغی که به گروه‌ها داده می‌شود، بسیار کم است ضمن آنکه با این حجم تولید اثر در استان خراسان رضوی، فقط دو اثر می توانند به فجرراه پیدا کنند.

وی افزود: یک نمایش ساده در یکی از شهرستان‌ها حداقل چهل میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، اما ورودی جشنواره تنها سه یا چهار میلیون تومان است و هزینه تولید یک اثر با ورودی اعطا شده توسط جشنواره همخوان نیست لذا گروه به خاطر محدودیت مالی نمی تواند تولید با کیفیتی داشته باشد.

مهدی سیم‌ریز در خصوص نقاط قوت جشنواره تاکید کرد: خود جشنواره بهترین انگیزه برای تولید است. اینکه جشنواره تئاتر استان، مسیر ورود به جشنواره بین‌المللی فجر است، تئاتر استان را با افزایش راندمان مواجه می‌کند و آثاری که از این جشنواره به فجر راه پیدا می‌کنند از نظر کیفی همواره اثار بسیار خوبی بوده‌اند.

وی افزود: دیگر نقطه قوت جشنواره تئاتر استان این است که در تئاتر استان خراسان رضوی، همه هنرمندان به جشنواره اعتقاد دارند و آثارشان را برای جشنواره تولید می‌کنند و اجرای عموم، هدف دوم‌شان است در تهران با آثار نمایشی بسیاری مواجه هستیم که با کیفیت خوب هم تولید می‌شوند اما تولیدکننده‌ی اثر، نمایش‌اش را به فجر نمی‌فرستد، اما در خراسان رضوی فراخوان‌های جشنواره، همواره انگیزه جدی برای تولید آثار بوده‌اند و جشنواره بین‌المللی فجر یک محرک جدی برای افزایش راندمان آثار تولید شده بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن