یادداشت روز

رئیس جمهور: مشکلات حاشیه شهر مشهد و سایر شهرهای مهاجرپذیر دغدغه دولت است/ انتقاد از بی‌توجهی به نقش مردم در بافت پیرامون حرم

کد خبر : 45273

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکل حاشیه‌نشینی در مشهد و اهتمام دولت برای همراهی با مسئولان استانی و شهری در مسیر رفع آن گفت: یکی از مسائل دولت مقوله حاشیه‌نشینی در مشهد و سایر شهرهای مهاجرپذیر است.

به گزارش صبح مشهد، آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون مجموعه تدابیر اندیشیده‌شده در سفر استانی به خراسان رضوی اظهار کرد: مسائل جاده‌ای، ریلی، حمل‌ونقل، اسکان زائر و تأمین ارزاق در خراسان رضوی باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: دولت باید اقدام مشترکی با دستگا‌ه‌های مرتبط در حوزه زیارت و فرهنگ‌ انجام دهد، در حوزه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بناست اختیاراتی به استاندار خراسان رضوی اعطا شود و کارگروه تسهیل زیارت تشکیل شود و در بافت پیرامون حرم اقداماتی انجام گردد.

رئیسی تصریح کرد: در تحقق اقدامات، مشارکت و حضور مردم بسیار اهمیت دارد، این در عین حالی است که کارهایی در مشهد انجام شده است و نقش مردم در بافت پیرامون حرم مورد توجه نبوده است و اعتراض آن‌ها را در پی داشته است؛ ازاین‌رو لازم است با مشارکت مردم مشکلات مرتفع شودمشکلات مرتفع شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های خراسان رضوی‌ بیکاری و ضرورت اشتغال است،‌ گفت: رهبری به تولید دانش‌بنیان تأکید داشتند، مشهد ظرفیت‌هایی خوبی در این حوزه دارد که می‌تواند در اشتغال، نقش‌آفرینی کند.

رئیس جمهور با ابراز اینکه “امروز از شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید به‌عمل آمد”،‌ بیان کرد: باید بتوانیم تولیدات دانش‌بنیان را تجاری‌سازی و در جهت اشتغال‌آفرینی حرکت کنیم، در این راستا بایستی گام‌هایی به‌صورت جدی در جهت نقش دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد برداشته شود و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: بنا شده است در جهت توسعه کمّی و کیفی پارک‌های علم و فناوری و کارهای دانش‌بنیان در مشهد اقدامات مهمی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: یک‌پنجم اعتبارات سفر را به بخش کشاورزی اختصاص دادیم، چرا که این بخش با یک‌سری مشکلات مواجه است که امیدواریم رفع شود؛ در نظر است کار‌ گلخانه‌ای در مشهد توسعه پیدا کند که در این جهت اقدامات خوبی صورت گیرد.

رئیس جمهور گفت: مسکن از نیازهای جدی استان است و امروز وزیر راه کار عملیاتی ۶۰ هزار واحد مسکن را آغاز کرد؛ این مسئله از وعده‌های انتخاباتی بنده بوده است و بایستی سالی یک‌میلیون مسکن و در چهار سال ۴ میلیون مسکن ایجاد شود که نیاز جدی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه باید عقب‌ماندگی را جبران کرد، بیان داشت: ساماندهی وضعیت مسکن در این سفر کلید خورد و مردم خراسان رضوی به‌ویژه زوج‌های جوان نیازمندی‌شان در این حوزه به‌زودی مرتفع می‌شود؛ یکی از نگرانی‌های جدی من مسئله مسکن است که هم وعده دولت بوده، هم نیاز کشور است و همچنین مصوبه قانونی دارد، اگرچه برخی نسبت بدان تردید دارند، ولی این اقدام باید انجام بشود.

آیت الله رئیسی یادآور شد: مشهد جاذبه‌هایی دارد و همچنین روستا‌های آن با مشکلاتی مواجه است که حاشیه‌نشینی را به وجود می‌آورد؛ باید در این راستا کارهای زیربنایی انجام داد که در دست اجراست. در بحث آب، برق، گاز، مدرسه و خانه بهداشت زیرساخت‌ها مهیا شده است، ولی کشاورزی برای آن‌ها صرف نمی‌کند و فروش محصول‌شان تضمین نمی‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید اقتصاد روستاها را فعال کنیم؛ در اولین جلسه دولت در سال جاری قیمت گندم را اعلام کردیم که کشاورز بداند کارها پیش‌بینی شده است، حمایت از تولید کشاورزی روستا به‌عنوان کارخانه بزرگ تولیدی مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه خدمات زیادی در حاشیه شهر مشهد انجام شده است، عنوان کرد: اما مسائل حاشیه شهر این‌گونه حل نمی‌شود، بایستی در این مناطق مسائل فرهنگی، اقتصادی و مسکن بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد؛ این در عین حالی است که یکی از مسائل دولت، مقوله حاشیه‌نشینی در مشهد و سایر شهرهای مهاجرپذیر است.

آیت الله رئیسی پیرامون موضوع افاغنه و مهاجرین بیان کرد: پیگیری مسائل مربوط به مهاجرین در اداره اتباع وزارت کشور را کافی نمی‌دانیم؛ بیش از ۴ میلیون افاغنه در ایران داریم،‌ اگرچه اروپایی‌ها به‌خلاف شعارهای خود مسئولیتی در قبال افاغنه ندارند ولی ما نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت داریم.

رئیس جمهور گفت: امروز شکل گرفتن حاکمیت فراگیر از همه گروه‌ها و اقوام و شکل‌گیری دولت در افغانستان برایمان مهم است؛ این در حالی است که تحصیل و اشتغال مهاجران افغانی برای ما دارای اهمیت است و باید به‌دنبالش برویم.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق این مهم، سازوکاری تحت عنوان سازمان مهاجرین شکل گیرد و دفتری در خراسان رضوی کار را دنبال کند تا مشکلات افاغنه مرتفع گردد؛ به‌زودی این مرکز فعال می‌شود و سازوکار مسائل افاغنه را دنبال می‌کند.

وی گفت: بنده اولین جلسه شورای‌عالی زیارت را برگزار کردم و به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اعلام شده است که زمینه برگزاری جلسه آتی نیز صورت پذیرد چرا که مسئله زیارت مهم است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن