اقتصادیزندگی

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد؛ موفقیت مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان مشهود است/ برای کسب نتیجه کامل استفاده از تجربیات ستادهای پشتیبانی جنگ ضروری است

کد خبر : 23226

ما یک سری قوانین کشوری و نسخه واحد برای تمام کشور با شرایط متفاوت داریم که تمام بروکراسی های اداری کشور در بستر آن شکل می گیرند. در شرایط جنگ‌اقتصادی اینگونه امکان اداره اقتصادی کشور به درستی اداره نمیشود ، یک روزی آقای محسن رضایی صحبت از چند ایالتی یا چند منطقه کشوری در حوزه اقتصاد سخن گفت که اتفاقا حرف درستی بود ولی متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد از موفقیت طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان به عنوان یک الگو و نمادی از ستاد های پشتیبانی دوران دفاع مقدس یاد کرد.
به گزارش صبح مشهد، مهندس محمد حسین روشنک با بیان این که ما واقعا نیازمندیم در مسائل اقتصادی قوانین منطقه ای داشته باشیم و البته منطقه ای لزوما استان نیست، گفت: مثلا چند استان شمال یا شرق کشور یا غرب می توانند با هم توان ویژه ایجاد کنند .
وی افزود: کشور به ۶ یا ۷ منطقه اقتصادی تقسیم شود تا مسائل اقتصادی هر منطقه که منطبق با زیست بوم آن است بر اساس آن تدوین و اجرا شود.
تمرکز و مرکزیت قوانین در تهران مشکل و آفتی است که امروزه در حوزه اقتصاد کشور مشهود است و استانداران نمی توانند خارج از آن چارچوب عمل و تصمیم گیری نمایند همان طرح برادر محسن رضایی ضروری به نظر می رسد.
رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی با تاکید بر این که اختیارات اقتصادی که به استان ها داده شده بسیار کم است گفت: مثلا بعد از مدت ها پیگیری اعلام شد، بنگاهی که چک برکشتی دارد، استانداران میتوانند برای اعطای تسهیلات یا اعتبارات، حداکثر تا یکسال به او فرصت بدهند فرض کنیم استاندار در این قالب حداکثر زمان را بدهد آیا این مشکل را حل میکند.
روشنک خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم در مسائل اقتصادی توفیق بیشتری داشته باشیم میبایست برنامه ریزی ها بر حسب قوانیم اقتصادی منطقه ای تنظیم کنیم.
به عنوان مثال شرق کشور راه آهن و مرز دارد، جنوب و شمال دریا وکشتیرانی دارد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص طرح مثلث توسعه اقتصادی هم گفت: قرارگاه یا ستاد اقتصادی آقای رزم حسینی تحت عنوان مثلث اقتصادی ،نقشی که می تواند ایجاد کند فقط تسهیل گری و روان سازی اجرای قوانین موجود و منسجم کردن نیروها و پشتیبانی در قالب یک پنجره واحد است که به نفع حوزه اقتصاد است و جلوگیری از اجحاف های غیر قانونی به تجار و همچنین فضایی فراهم کند امید و نشاط با وجود تحریم ها و سختی ها در فعالین اقتصادی و بنگاه ها ایجاد شود.

کار دیگری که می تواند انجام دهد، این است که همه دستگاه ها با هم از فعالین اقتصادی حمایت کنند. یعنی یک جایی حمایت کند، اما نمیتواند مجوزی خارج از قوانین مرکزی بدهد، یا جایی دیگر را که به اقتصاد استان خسارت وارد میکند باطل یا متوقف کند. آیا این همان مشکل اصلی نیست ؟!
ایشان میتواند فضایی فراهم کند که به عنوان مثال در خطبه های نماز جمعه، فعالین اقتصادی مورد هجمه قرار نگیرند! در منبرها و تریبون ها فعالین اقتصادی را بد جلوه ندهندکه این کار را بخوبی انحام داده است.
کهنه سرباز سال های دفاع مقدس خاطر نشان ساخت: اما دقت کنیم به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس یک قرارگاه خاتم داشتیم و قرارگاه های فرعی مثل نصر، کربلا و یا نجف و… حال مثلث اقتصادی آقای رزم حسینی استاندار قرارگاه فرعی از قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور باید عمل کند . بنگاه های اقتصادی و تولیدکنندگان ، بازرگانان ،معدن کاران در قالب یکان های عملیاتی اقتصادی تعریف شوند.
وقتی می گوئیم جنگ اقتصادی، آن زمان ستاد پشتیبانی از جنگ داشتیم که رئیس آن نماینده ولی فقیه و مثلا در خراسان، نماینده امام و تولیت آستان قدس رضوی بود. نائب رئیسان استاندار و امام جمعه بودند که اختیارات کامل داشتند.
من در کتاب اقتصاد مقاومتی که در سال ۱۳۹۱ به چاپ رسید گفتم و واضح پیشنهاد دادم که قرارگاه یا ستادهای پشتیبانی جنگ ها را مجددا احیا کنیم. اون موقع هنوز صحبت از ترامپ و جنگ اقتصادی اینگونه چیزا نبود.
اما قابل پیشبینی بود که این اتفاق ها خواهد افتاد. در کتاب اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کردم که ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار عضویت همه نهادها و ریاست معنوی و حمایتی امام جمعه و ولی فقیه هر استان شکل بگیرد.
روشنک که کوهی از خاطرات و تجربیات ارزشمند و فراوانی را در سینه خود دارد با بیان چند خاطره گفت:

در سال های اخر جنگ شهید نورعلی شوشتری فرمانده جلیل القدر خراسان بزرگ چند گردان نیروی رزمی فوری از ما خواست. بسیج نیروها را جمع کرد نیاز به وسیله ای بود که این نیروها را فوری به جبهه برساند آن زمان من دبیر ستاد پشتیبانی جنگ بودم. عملیات مرصاد بود و باید از طریق آقای بهزاد نبوی برای هواپیما هماهنگ میکردیم که نشد هماهنگ کنیم. اون زمان آقای سرهنگ عبدلله پور که الان شرکت هواپیمایی داره، مسئول پایگاه پدافند هوایی مشهد بود. اون موقع برخی هواپیما را از تهران فرستاده بودند به مشهد که جای امن و دور از دسترس حملات هوایی دشمن بود.
اون وقت برای هماهنگی با آقای شمخانی هم صحبت کردیم. نتیجه نداد!
همین عبدلله پور اومد و گفت: اگر یک نامه از عابدینی استاندار وقت بتونی بگیری که تایید آقای طبسی بعنوان رییس ستاد پشتیبانی جنگ استان را داشته باشه میتونم همکاری کنم و هواپیما بدم تا نیروها را به جبهه برسانید.
من شب ساعت ۱۰:۳۰ رفتم درب منزل آیت الله واعظ طبسی برای درخواست به ایشان و اخذ موافقت که ایشان موافقت کرد و دستور داد و بعد به اتفاق استاندار رفتیم پیش فرمانده پایگاه پدافند هوایی که انتهای خیابان نخریسی قرار داشت .
ساعت ۵ صبح دو تا هواپیما نیرو فرستادیم به جبهه که در سرنوشت جنگ واقعا اثرگذار بود.
در خاطره ای دیگر، وقتی ما یگان های استان نیاز به لاستیک داشت، ستاد گفته بود در داخل لاستیک توزیع نشه و حقیقتا کسی هم مقاومت نمی کرد.
اون موقع ستاد پشتیبانی جنگ اختیار کامل داشت، الان هم باید به ستاد پشتیبانی جنگ اقتصادی که ماموریتش حوزه اقتصاد و مقابله با دشمن است، اختیار کامل داشته باشد تا بتواند تصمیم گیری و اقدام کند.
خاطره دیگر مربوط به اعزام نیرو با راه آهن بود. وقتی بسیج می خواست نیرو اعزام کند، مسافر عادی هم بود ولی روزی که اعزام نیرو داشتیم، شخصی به نام آقای رشدی مدیر راه آهن استان بود ایشان شخصا مسافران قطار را متقاعد می کرد با وسیله دیگه ای سفر کنند تا جا برای رزمندگان اسلام قطار باشد و این یعنی اتفاق جمعی، اراده و همدلی.
مهندس روشنک با ذکر گلایه ای گفت: امروز می خواهیم جهاد کنیم، نیاز کشور رو تامین کنیم ارز بیاریم و کارهای دیگر..
آیا اختصاص دادن واگن به سایر کالاها و خالی بودن دست بازرگان برای صادرات کالا جایگاهی دارد؟! معنی حمایت این هست…
وی در بخش دیگر گفتگو خاطر نشان ساخت: به هر حال باید دید جناب رزم حسینی با طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی چه کارهایی می تواند انجام دهد و چه کارهایی نمی تواند؟!
به عنوان مثال این طرح نمی تواند خارج از حوزه قوانین موجود عمل و دخل تصرف نماید، مدیران کل دستگاههای اجرایی دستشان بسته است و نمی توانند منویات مد نظر استاندار رو پیاده سازی خارج از بخش نامه ها عمل کنند! با این حال نکته مهم و مزیت طرح مثلث توسعه روان سازی و تسهیل در اجرای قوانین موجود است که زمانی از آن تحت عنوان پنجره واحد نام برده می شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد از دیگر مزیت های طرح استاندار به بسیج همه دستگاه ها از جمله امام جمعه ها آستان قدس رضوی، دادگستری و شهرداری ها درقالب قرارگاه مثلث اقتصادی استان برای حمایت از طرح های کارآفرینی و توسعه اشاره وگفت: به نظرم طرح مثلث توسعه جناب آقای رزم حسینی تاکنون و تا حد اختیارات بسیار موفق بوده است.
همچنین اشکال ها در مسائل اقتصادی بویژه اقتصاد مقاومتی استان مشخص شده و باز تاکید میکنم از تجارب زمان جنگ برای رفع نواقص ومشکلات موجود می توان استفاده کرد.
مهندس روشنک ادامه داد: باید مسائل اقتصادی ریشه ای و واقعی حل شود و مجلس هم کارآمد تر رفتار کند. ۱۳ سال پیش کتابی عنوان طنز و مناظره خودرو و تخم مرغ که حسابی جنجال کرد و در آنجا به وضوح خطرات اقتصاد دولتی و صرف حمایت شعاری از تولید کننده بخش خصوصی را شرح دادم که به همه توصیه می کنم، این کتاب را اگر نخوانده اند بخوانند و اگر خوانده اند یکبار دیگه بخوانند تا به حرف های این خادم و کهنه سرباز کوچک وفادار انقلاب و نظام برسند!
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی به کاهش دستوری نرخ سود بانکی نیمه شهریور سال ۹۶ اشاره و گفت: دیدیم بانک مرکزی که خواست در یک شبه عادت یا بهتر است بگویم اعتیاد ۳۵ ساله نظام بانکی را حل کند چه بلایی سر نقدینگی کشوردر آورد و موجب شد برخی سرمایه خود را به دلیل ترس از افت ارزش نقدینگی از بانک ها خارج و روانه بازار کنند و بعد هم شاهد تورم افسار گریخته و افزایش نرخ ارز شدیم بنده همان زمان نوشتم که نتیجه این دستکاری اگر نگوییم عمدی اما حتما ناشیانه خسارت سنگین به اقصاد کشور وارد میکند.

محمد حسین روشنک در پایان گفت:در هر حال باید امیدوار بود و من از تلاش های دولت جناب آقای روحانی برای رشد و توسعه اقتصاد در شرایط تحریم های ظالمانه از یک طرف و حضور جناب آقای رئیسی در راس دستگاه قضا و اقدامات ایشان برای تسهیل گری و حمایت از اقتصاد سالم و کارآفرینان ، بارقه امید را در دل همه بوجود آورده و خوشبختانه طبق منویات و توصیه های رهبر معظم انقلاب عمل نموده اندف بنده بعنوان خدمتگزاری کوچک از هر دو بزرگوار در راس دستگاه اجرایی و قضایی کشور تشکر میکنم و اطمینان دارم به شرط همدلی و همگرایی از این پیچ سخت تاریخی، با سرافرازی عبور خواهیم کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن