استانی

پایان مرمت اضطراری سه بنای تاریخی در روستای نیاز آباد خواف

کد خبر : 54221

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف از پایان مرمت اضطراری سه اثر تاریخی در روستای نیازآباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی محمود باعقیده با اعلام این خبر افزود: روستای نیاز آباد به واسطه داشتن چندین اثر تاریخی، بافت سنتی و باغ‌های پسته یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان خواف محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف ادامه داد: مجموعه تاریخی نیازآباد شامل سه بنای ارزشمند آرامگاه مجد ماضی، مسجد قدیمی و سقاوه است که امسال مرمت اضطراری آن‌ها شامل بام سازی، پی‌بندی، دیوار چینی، نماسازی و استحکام بخشی انجام شده است.

او تصریح کرد: هزینه اجرای مرمت اضطراری این بناها به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات حقوق دولتی، توسط فرمانداری تخصیص داده شد.

باعقیده تصریح کرد: بنای مزار مجد ماضی به شماره ۷۴۸۶، بنای سقاوه به شماره ۸۲۷۰ و بنای مسجد به شماره۲۹۰۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او در خصوص شخصیت مجد ماضی گفت : ((فصیح خوافی» در کتاب مجمل فصیحی او را «خواجه مجدالدین محمد بن خواجه نجیب‌الدین احمد بن خواجه زین‌الدین حاجی الخوافی النیازآبادی» معرفی کرده است.

او رهبر نهضتی بود که در اوائل قرن هشتم هجری بر علیه دست‌نشاندگان مغولی در خراسان شکل گرفت، که احتمالا در مبارزه شیوۀ «حسن صباح» را پیش گرفته بود، بنا به نوشتۀ فصیح خوافی با قتل شاه علی سیستانی در سال ۷۰۶ه.ق آغاز به قیام کرده و بنا به نوشتۀ سیف هروی هزار مرد دلیر سفاک بی‌باک را به فرمان خود درآورده و هر چند روز در اطراف قهستان و خواف فتنه ظاهر می‌کرد، مرکز فرماندهی او «قلعۀ نیازآباد» بود و قلعه‌هایی نیز در کوه‌های اطراف خواف داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن