زندگی
موضوعات داغ

کرونا در فاز دلهره و شایعه! / احتمال ابتلای کارگران چینی قم!

کد خبر : 28022

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور از روز چهارشنبه که اولین موارد آن خبری شد، تا دیروز رو به افزایش دارد و تا لحظه تنظیم این خبر این ویروس خشن پنج قربانی و ۲۵ مبتلا در کشور داشته و به نوعی فضای مردم را در فاز دلهره قرار داده است. در همین حال بازار شایعات درباره شیوع این ویروس نیز حسابی داغ شده است. مسئولان وزارت بهداشت تازه ترین گزارش وضعیت بروز ویروس کرونا را در کشور اعلام می کنند اگرچه به دلیل فعالیت شدید شایعه پراکنان در فضای مجازی ، این انتظار می رود که خبرهای کرونا سریع تر و دقیق تر اطلاع رسانی شود.
صبح مشهد–  ظهر چهارشنبه گذشته بود که اولین خبر درباره رسیدن کرونا ویروس با اسم رسمی “کووید۱۹” به ایران منتشر شد. ابتدا اعلام شد که پاسخ آزمایش های اولیه دو بیمار مشکوک به کرونا در قم مثبت بوده است و حدود ۶ ساعت بعد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت، خبر فوت این دو بیمار را منتشر کرد.
بستری شدن ۷۳۵ شبه آنفلوآنزایی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت که روز گذشته پاسخ گوی تماس های خبرنگار خراسان نبود، عصر دیروز به پایگاه خبری این وزارتخانه گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی های ایجاد شده بین مردم درباره کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از ۷۳۵ مورد، با علایم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفتند و بستری شدند.
کیانوش جهانپور افزود: با بررسی های انجام شده از بین افراد مشکوک، تاکنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید۱۹ بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش های انجام شده، ابتلای ۱۳ مورد جدید تا امروز قطعی به نظر می رسد.
قم ، تهران و گیلان
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که از این ۱۳ مورد، اغلب موارد یا از ساکنان شهر قم هستند یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم طی روزها و هفته های اخیر داشته اند. از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید از کووید ۱۹، هفت مورد مربوط به شهر قم، چهار مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متاسفانه جان خود را از دست داده اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید ۱۹، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته اند؛ اما هنوز نتایج آزمایش های انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است.وی اضافه کرد: در شهر اراک پنج شنبه گذشته آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان دهنده ابتلا به کووید۱۹ بود که در گزارش روز پنج شنبه اعلام شد، هشت مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به کووید۱۹ نیستند. حال عمومی فرد مبتلا به کووید ۱۹ در اراک که از همکاران پزشک ماست نسبت به روز گذشته بهتر گزارش شده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نگفته است که دو فوتی دیگر کرونا مربوط به کدام شهرها بوده است. با این حساب تا عصر روز گذشته، در مجموع قربانیان کرونا ویروس در کشور به چهار نفر رسیده است.همچنین تعداد افرادی که ابتلای آنان به کرونا تایید شده است تا عصر دیروز به ۱۸ نفر رسیده که چهار نفر آنان فوت کرده اند. این در حالی است که برخی رسانه های خارجی این تعداد را هشت نفر اعلام کرده اند.چهارمین محموله کیت های تشخیص اختصاصی کووید ۱۹ نیز صبح دیروز توسط نماینده سازمان (WHO) در جمهوری اسلامی ایران از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در دبی دریافت و در تهران تحویل انستیتو پاستور ایران شد.وزارت بهداشت همچنین از ارائه پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و دیگر اماکن زیارتی و محل های تجمع در شهر قم خبر داد.
به اندازه مورد نیاز، ماسک تولید می شود
ورود کرونا به ایران باعث شد که ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت پنج شنبه گذشته با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزیران تشکیل جلسه دهد. وی پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در اولین فرصت به اندازه مورد نیاز، ماسک و موارد دیگر تولید می شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

درخواست وزیر ارشاد از مراجع

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عصر دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: “از مراجع، مدیران حوزه و تولیت‌های مراکز مذهبی خاضعانه می‌خواهم که در مواجهه با کرونا در مراکز تحت تدبیر، توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی را مبنا قرار دهند و از هرگونه تصمیم اختصاصی پرهیز کنند. مبادا بهانه دیگری برای دین‌گریزی و دین‌ستیزی پدید آوریم.”
کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست
قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که به قم رفته است نیز با بیان این که کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست، افزود: از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و به رعایت بهداشت فردی توجه کنند و ترجیحا از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.
کمبود ماسک و افزایش قیمت ژل ضد عفونی
“ماسک چرا پیدا نمیشه ؟ ژل ضدعفونی هم چند برابر شده قیمتش، کاش نظارت رو بیشتر کنن.” این پیام ارسالی توسط یکی از مخاطبان خراسان است که حاکی از انتقاد برخی شهروندان از کمبود ماسک و افزایش قیمت ژل های ضدعفونی در سایه نبود نظارت است. با این حال اما غلامحسین مهرعلیان مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک و ژل های ضد عفونی کننده گفته است که ژل و ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد.
احتمال ابتلای کارگران چینی در قم
یکی از سوالات اساسی این است که کرونا از چه طریقی وارد ایران شده و در واقع منشأ کرونا در ایران چه بوده است. آن طور که مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز به ایرنا گفته است، با توجه به ابتلای چند نفر در قم که با چینی ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشأ این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند، رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.
آزمایشگاه خصوصی امکان انجام تست ندارد
همچنین در حالی که برخی ادعای تشخیص ویروس کرونا را در آزمایشگاه های خصوصی دارند، علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت گفته است که هیچ آزمایشگاه خصوصی امکان انجام تست کرونا ۲۰۱۹ را ندارد و هرگونه ادعا در این خصوص کلاهبرداری و فریب است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن