اجتماعیاسلاید شوستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

شورای اسلامی جدید شهر در برابر تخریب آثار تاریخی مشهد سکوت نکند

کد خبر : 10864

مراسم گرامی‌داشت هفته میراث فرهنگی و روز ملی ایرانشناسی به همت انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در خانه تاریخی ملک برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد، در آغاز این برنامه رضا سلیمان نوری، رئیس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان، از تصمیم دکتر حسن حبیبی درباره ثبت روز دوم خرداد به نام روز ملّی ایران‌شناسی تقدیر کرد و گفت: مرحوم دکتر حبیبی را اغلب ما به عنوان یک فرد سیاسی و معاون اول دولت های سازندگی و اصلاحات می شناسیم اما به واقع او یک دانشی مرد کامل بود که فرهنگ وهویت ایرانی مهم ترین دغدغه زندگیش بود.
وی ادامه داد: بر همین اساس بود که دکتر حبیبی تصمیم به ایجاد مرکزی به عنوان بنیاد ایرانشناسی برای پرداختن علمی و دانشگاهی به امور مختلف مرتبط با ایران کرد و روزی را هم در تقویم ملی بدین نام مزین کرد. اقدامی که البته در دوران پس از درگذشت وی به تاراج رفت و نه تنها نام این روز از تقویم رسمی کشور حذف شد بلکه بنیادی هم که وی تاسیس کرده بود با اهداف اولیه خود فاصله بسیار گرفت.
سلیمان نوری افزود: مجموعه انجمن چهارباغ قصد داشت تا برنامه ای را به مناسبت روزهای ملی دو حکیم بزرگ خراسانی یعنی فردوسی توسی و خیام نیشابوری برگزار کند اما تقارن این دو روز با در آن انتخابات باعث شد تا این امر با اندکی تاخیر در روز ملی ایرانشناسی برگزار شود . تاخیری که البته خوش یمن بود زیرا برنامه به نخستین برنامه فرهنگی که در فضای فرهنگی سیاسی جدید پس از انتخابات در مشهد برگزار می شود،تبدیل شد.
رئیس هیات مدیره انجمن چهارباغ در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مدیریت مجموعه ملک خبر از برگزاری برنامه ویژه ماه مبارک رمضان این انجمن با نام«چهارشنبه های مناجات» با همکاری کافه کتاب آفتاب در شب های چهارشنبه ماه مبارک رمضان داد.
مرجان اکبری مدیر مرکز پژوهش ها و هنرهای سنتی خانه ملک نیز در این مراسم طی سخنانی، ضمن بیان تاریخچه این خانه گفت: خانه ملک به عنوان نخستین خانه تاریخی ثبت‌شده در مشهد اکنون مرکز فعالیت‌های هنری و فرهنگی جاری خاصه صنایع دستی است .
هنرمندان باید در بستر جامعه حمایت شوند و هنر تاج سر آفرینش و هنرمندان تاج‌دار این افرینش هستند و برای اولین بار سعی کردیم این منزلت را با فضای اجتماعی بسط دهیم.
اجرای نقالی «نبرد رستم و اشکبوس» توسط هنرمنمد شاهنامه خوان و نقال استاد بیابانی بخش بعدی این مراسم بود که با استقبال حاضران مواجه شد.
سپس دکتر امیر الهامی، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی در سخنانی به اهمیت جایگاه فردوسی و عمرخیام در فرهنگ و ادبیات پارسی پرداخت و گفت:در سراسر ادواری که بر ادبیات فارسی گذشته تنها به چهار نفر از بزرگان شعر و هنر لقب حکیم داده اند که فردوسی توسی و عمر خیام نیشابوری از آن جمله هستند.
وی افزود: بن‌مایه‌ اصلی نهفته در کلام این دو حکیم خراسانی همانا توجه به خردورزی است و از منظر این دو بزرگ مرد تنها خرد است که می تواند رهگشای بشر برای رسیدن به کمال مطلوب باشد .
الهامی در ادامه با اشاره به مفهوم آزادگی در ادبیات این دو حکیم آن را اصل مشترک که ادبیات فارسی و فرهنگ شیعی دانست و گفت: آزادگی در عمل امری است که اگر فارسی‌زبانان و شیعیان بدان توجه داشته باشند بی شک هیچ گاه جمود وتحجر بر جامعه سایه نخواهد انداخت.
اجرای قطعاتی از موسیقی اصیل کرمانجی توسط وحید بهشتیان هنرمند اهل کلات نادر بخش بعدی این آیین بود.
سپس حسین اصغری ثانی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در جایگاه سخنران قرار گرفت و ضمن تشریح برخی از مشکلاتی که طی سال های اخیر برای میراث فرهنگی شهر مشهد ایجاد شده است از انجمن های مردم نهاد به عنوان پاسبانان میراث وهویت ایران زمین نام برد.
وی گفت: در دوره ای که آخرین روزهای آن را سپری می کنیم یعنی دوران مدیریت شهر توسط چهارمین شورای اسلامی، تخریب‌های گسترده ای در بافت های تاریخی مشهد خاصه در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی رخ داد که اعضای شورا در برابر آن سکوت پیشه کرده و اقدام قابل توجهی برای حفظ هویت شهر نکردند.
اصغری ثانی ادامه داد: در این مدت چندین خانه و بنای تاریخی در شرف ثبت تخریب شد و برخی بناهای ثبتی هم آسیب های جبران ناپذیر دید اما شورای شهر و مدیریت شهری کنونی واکنش قابل توجهی انجام نداد و برهمین اساس مجدانه از منتخبین مردم برای شورای شهر پنجم مشهد می خواهم تا به این موضوع توجه کرده و جلوی تخریب بیش از این بافت تاریخی مشهد که هویت شهر بر پایه آن بنا شده است را بگیرند.
اجرای زنده قطعاتی از موسیقی مقامی شمال خراسان توسط گروه موسیقی ایوار، پایان بخش این مراسم بود.

شایان ذکر است که دکتر سید محسن حسینی پویا، نماینده منتخب مردم مشهد در پنجمین شورای شهر مشهد و برخی چهره های فرهنگی وهنری شهر از جمله مظفر علیزاده،سروش مظفر مقدم و علی رزاقی بهار از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن