اخبار مهماسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

طرح تحول سلامت در ایستگاه تغییر استراتژی

کد خبر : 14094

قائم مقام وزیربهداشت با بیان این که اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بود، تاکید کرد: به جز طرح تحول نظام سلامت انتخاب دیگری روی میز نیست.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، ایرج حریرچی در پنل تخصصی آینده طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: گروهی در وزارت بهداشت، مجلس، سازمان‌های بیمه‌گر، برنامه و بودجه و … زندگی خود را گذاشته‌اند و روزی ۱۴ ساعت کار می‌کنند. گروهی هم کارشان را انجام می‌دهند، مسافرت و خارج می‌روند و سالی دو بار هم حرف‌های تندی می‌زنند.قائم مقام وزیربهداشت تصریح کرد: دریافتی خالص جامعه پزشکی و گروه پرستاری بعد از طرح تحول افزایش یافته و توزیع آن بهتر شده است. حریرچی افزود: دکتر روحانی می‌خواست هدفمندی یارانه‌ها را حذف کند و آن را درقالب یارانه‌های درست به مردم بدهد. طرح تحول ۱۵ آبان ۹۲ از میان طرح هایی که  دستگاه ها در این زمینه ارائه داده بودند، انتخاب شد. در آن زمان ۱۳ میلیون نفر بیمه نشده بودند. حالا که بیمه شده‌اند می‌گویند خرجت را نگه دار. امروز هفت میلیون بیمه نشده داریم؛ باید بمیریم از خجالت که هنوز در این مملکت بیمه نشده داریم.قائم مقام وزیربهداشت با تاکید بر این که اعتماد به برخی شرکای داخل و خارج از طرح تحول اشتباه بود، گفت: مصوبه دولت این بود که پنج میلیون نفر با استفاده از آزمون وسع، بتوانند از بیمه خدمات بستری در بیمارستان دولتی استفاده کنند که هزینه‌ای معادل ۵۵۰ میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شد، اما ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان، برای استفاده از خدمات دولتی، خصوصی، بستری و سرپایی بیمه شدند که در حال تصحیح آن هستیم. ما نرخ ویزیت را به شرطی دوبرابر کردیم که پزشکان فقط ساعتی هشت بیمار را ویزیت کنند، اما نه همکاران پزشک رعایت کردند و نه ما به خوبی نظارت کردیم.وی تصریح کرد: تمام هزینه‌ای که داروهای OTC برای بیمه‌ها ایجاد می‌کنند، ۱۴۰ میلیارد تومان است که آن ها را دچار هزینه‌های کمر شکن نمی‌کند. شورای عالی بیمه از بیمه‌ها درخواست کرده خدماتی را که برای کاهش هزینه‌ها نیاز است، اعلام کنند، اما مجموع ۵۰ اقدامی که مطرح کرده‌اند، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نمی‌شود.

قائم مقام وزیربهداشت تاکید کرد: تا زمانی که نظام فی فور سرویس را اصلاح نکنیم و خرید راهبردی نداشته باشیم، این اشکالات ادامه دارد. علاوه بر آن باید نظام خدمات تخصصی را تبدیل به نظام DRG کنیم. هیچ کاری را نمی‌توان در کوتاه مدت انجام داد، در بهترین شرایط در سال ۱۴۰۰ می‌توان نظام سلامت الکترونیک را به صورت کامل مستقر کرد.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این پنل گفت: سازمان بیمه سلامت در اصل بیمه‌گری نمی‌کند، کارهای اداری و تشکیلاتی انجام می‌دهد و دستش به طرف سازمان برنامه و بودجه دراز است. الان هم که ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده‌اند می‌گویند ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهید. اگر بیمه سلامت،  قانون نظام ارجاع، پزشک خانواده، راهنماهای بالینی و فارماکوپه اجرا می‌شد، از تقاضاهای القائی کم می‌شد. سازمان تامین اجتماعی که یکی از سازمان‌های برخوردار در کشور بود، زیربار درمان کمرش شکسته است. علی نوبخت ادامه داد: در سال‌های ۷۰-۶۹ تامین اجتماعی را از وزارت رفاه گرفتیم تا بتوانیم کار انجام دهیم. امروز که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت داده شده است، فقط گفته می‌شود برنامه و بودجه و تامین اجتماعی پول نداده است.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که اکنون وضع غیرمترقبه و غیرعادی است، ادامه داد: آیا در این شرایط باید هشت هزار میلیارد تومان به شکم سیری ناپذیر بیمه سلامت واریز کرد؟ ما برای این رقم ۱۰۰۰ میلیارد تومان نزول داده‌ایم. شکم سیری ناپذیری به نام طرح تحول نظام سلامت بازکرده‌ایم. این طرح باید ادامه پیدا کند؛ چون با هدف آن موافق هستیم و مقدس است، اما نه به هر قیمتی. باید استراتژی‌های آن تغییر کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن