شهری

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

کتاب «گزیده اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی از صفویه تا پهلوی اول» چاپ و منتشر شد

کد خبر : 45571

سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتاب «گزیده اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی از صفویه تا پهلوی اول» را چاپ و منتشر کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، در این کتاب که با همکاری مشترک خانم‌ها زهرا طلایی و الهه محبوب تنظیم و به نگارش در آمده است، اسنادی از حضور زنان در حرم مطهر رضوی معرفی شده است که نشان می‌دهد زنان نقش‌های گوناگونی همچون خدمت به زوار و انجام امور خیریه وقف و نذر را در حرم مطهر رضوی ایفا می‌کردند.

آشنایی پژوهشگران با نفایس مرکز اسناد آستان قدس رضوی و تسهیل دسترسی به اسناد از جمله اهداف انتشار این اثر برشمرده شده است.

همچنین مجموعه حاضر گزیده‌ای از اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی و اقدامات خیرخواهانه آنان را معرفی کرده تا از دریچه آن نقش ایشان در توسعه و پیشرفت فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی و به ویژه فرهنگ شیعی شناخته شود.

این کتاب در بخش اول به معرفی اسناد مشاغل زنان درحرم مطهر امام رضا (ع) می‌پردازد که در دوره زمانی صفویه تا پهلوی اول وجود داشته است.

این مشاغل شامل زنان شاغل در روضه منوره (زیارت نامه خوان،کفشبان، بخور سوز، ضابطان و جاروکشان،کنیزها و خادمان) و مشاغل زنان در دارالشفا (خادم بیماران، عزب دارالشفا، بیماردار و داروساز) است.

همچنین زنان شاغل در پرورشگاه آستان قدس و دبستان رضوی، متولیان زن در موقوفات آستان قدس و مشاغل اداری زنان مطالب دیگراین بخش را شامل می شود.

در بخش دوم کتاب نیز به معرفی اسناد نذورات و موقوفات زنان به حرم مطهر می پردازدکه شامل اسناد زنان واقف و نذرکننده در دوره های صفوی، افشار و قاجار است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن