اجتماعی

سروده‌های پروین اعتصامی همراه با معنویت و معرفت الهی بود

کد خبر : 57848

یک شاعر گفت: در سروده‌های پروین اعتصامی معنویت و معرفت الهی که مربوط به انسان امروز است دیده می‌شود و در شاعرانه‌ترین و زیباترین حالت انتقاد سیاسی را در برابر حکومت رضاشاه مطرح می‌کند.

به گزارش صبح مشهد، یوسف بینا در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی، اظهار کرد: اگر پس از انقلاب مشروطه و از منظر نوآوری و تحول شعر فارسی نگاه کنیم، می‌توانیم ۲ دسته شاعر بزرگ را نام ببریم. دسته اول شاعرانی مانند نیما یوشیج و پیروانش بودند که در فرم شعر نوآوری و فعالیت‌های نویی را ارائه و شعر نو را تشکیل دادند.

وی اضافه کرد: همچنین جریانی که در مشروطیت آغاز شد این بود که شاعران بزرگی در درون آن قالب‌های سنتی شعر فارسی به وجود آمدند و حرف‌های انسان امروز را مطرح کردند که در این دسته دوم می‌توان به شاعران بزرگی مانند حمیدی شیرازی، ایرج میرزا، شهریار، پروین اعتصامی و در رأس همه آن‌ها ملک الشعرای بهار را نام برد.

این شاعر تاکید کرد: بنابراین شاعرانی که در قالب‌های سنتی شعر فارسی و نیز در دوران جدید حرف انسان امروز را مطرح کردند و شعرهایی سرودند از منظر قوانین و سنتی ادب فارسی درجه یک به شمار می‌آیند. این دست از شاعران از نظر محتوا نیز حرف انسان زمانه را عنوان می‌کردند و پروین اعتصامی در این زمینه از جایگاه بسیار والایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه پروین اعتصامی با تکیه بر سنت جاری و ساری در فرهنگ ایران ظهور کرد و بر پایه این سنت شعرهای نو سرود و در میان شاعران درجه یک نیز قرار گرفت، افزود: البته در طول تاریخ شاعران بانوی خوبی داریم که بسیار موفق بودند اما درخشش آن‌ها در برابر تعداد مردانی که شعر سرودند، بسیار اندک است.

بینا تصریح کرد: پروین اعتصامی در آن شرایط فرهنگی زمان خود شعرهایی می‌سراید که هم ردیف بزرگترین شاعران معاصر قرار می‌گیرد و کار بسیار بزرگی است. پروین اعتصامی در سروده‌های خود دغدغه زنان زمانه خود را مطرح و گاهی فراتر از آن، دغدغه انسان زمانه خود را مطرح ‌کرد و به انتقادهای اجتماعی و سیاسی روی آورد.

وی ادامه داد: پروین اعتصامی نه سنت‌گرایی بود که حرف و سخنش برای انسان امروزی مفید نباشد و نه شیفته و مسحور شده مدرنیسم و تمدن جدید بلکه راه انسانی و فرهیخته را پیش می‌گرفت. البته باید در نظر داشت که پروین اعتصامی در خانواده فرهیخته‌ای متولد شد که پدرش از رجال فرهنگی ایران بود و قطعا این نوع تربیت در ظهور او و همچنین آشنایی با شاعران بزرگ از جمله ملک الشعرای بهار بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد که پروین اعتصامی درخشش بی‌نظیری پیدا کند.

این شاعر با بیان اینکه در سروده‌های پروین اعتصامی معنویت و معرفت الهی که مربوط به انسان امروز است دیده می‌شود، عنوان کرد: در اشعار پروین اعتصامی دغدغه زنان را شاهد هستیم که کاملا جدید، مدرن و انسانی است. پروین اعتصامی در شاعرانه‌ترین و زیباترین حالت انتقاد سیاسی را در برابر حکومت رضاشاه مطرح کرده است که شاید اکثر شاعران سیاسی‌سرا و مدعی جرأت سرودن چنین اشعاری را نداشتند.

علاقه‌مندان به شعر به حب و بغض‌های افراد در باب شاعران بزرگ بها ندهند

وی خاطرنشان کرد: به افرادی که قصد دارند شعر بسرایند و یا به تازگی قصد مطالعه اشعار شاعران را دارند و به عبارتی در آغاز راه هستند، پیشنهاد می‌کنم اشعار تمام شاعران را بخوانند و به حب و بغض‌های افراد در باب شاعران بزرگ بها ندهند، زیرا متاسفانه در دوره معاصر حب و بغض‌ها در باب افراد زیاد بود. به عنوان مثال شاعران نوپرداز به شاعران سنت‌گرا فحاشی می‌کردند و یا برعکس و این امر باعث شد بخش اعظمی از شعر فارسی نیز دیده نشود.

بینا اضافه کرد: بنابراین افراد بی‌طرفانه به شاعران نگاه کنند و براساس دانش و زیبایی خود اشعار قضاوت بهتری داشته باشند و اگر با این نگاه به مطالعه اشعار شاعران مختلف معاصر برویم قطعا پروین اعتصامی جزو ۱۰ شاعر بزرگ این ۱۰۰ سال اخیر نیز خواهد بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن