استانیاسلاید شواقتصادیستون اصلی

افزایش بیش از ۹۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق خراسان با اجرای سامانه‌های خنک‌کاری مِدِیا

کد خبر : 11968

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان گفت: با اجرای سامانه‌های خنک‌کاری مِدِیا در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان بیش از ۹۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق در خراسان اضافه شده است.
به گزارش صبح مشهد، محمدرضا زائرترقی در مراسم افتتاح رسمی سامانه خنک‌کاری هوای ورودی توربین‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور در شیروان، اظهار داشت: امروزه رشد و توسعه صنعت برق در سطح کشور هستیم و همزمان با آغاز ایام فرخنده دهه امامت و ولایت نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور در شیروان افتتاح شد.
وی افزود: این نیروگاه به مساحت ۱۲۰ هکتار و دارای ۶ واحد ۱۵۹ مگاواتی بوده است و ارتفاع طراحی شده آن از سطح دریا صفر بوده و به‌افزایش درجه حرارت و ارتفاع کاهش دما داریم و در بهترین شرایط تا ۴۰ درجه دریافت می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان با بیان اینکه سوخت اصلی نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور در شیروان سوخت گاز بوده است، خاطرنشان کرد: در این نیروگاه در هر ساعت ۴۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می‌شود و اگر سوختش مایع باشد ۳۹ هزار لیتر گازویل در هر ساعت مورد نیاز است.
زائرترقی تصریح کرد: جمعیت ایران نسبت به سال ۵۷ دو برابر شده اما ظرفیت نصب شده تجهیزات نیروگاهی در سطح کشور رشدی ۱۱ برابری داشته است و سطح رفاه برای مردم با استفاده از وسایل برقی و صنعتی افزایش یافته و باید ضمن تامین برق مورد نیاز در مصرف آن هم صرفه‌جویی کنیم.
وی با بیان مدیریت برق در شرق کشور در پرمصرف‌ترین ایام سال به‌خوبی صورت پذیرفت، تاکید کرد: فصل تابستان امسال پیک مصرف برق بیش از ۵۵ هزار مگاوات بود و همه ساله در فصل گرما بیشترین میزان مصرف را داریم و خوشبختانه بدون مشکل قطعی برق این بازه زمانی را پشت سر گذاشتیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان با اشاره به اینکه رو آوردن به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، تکنولوژی‌های نو، افزایش تجهیزات، نصب فاز بخار و توربین‌های گازی، اجرای طرح مِدِیا و غیره در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: با اجرای طرح مِدِیا در مجموع ۹۰ مگاوات افزایش تولید داشته‌ایم و ۵۰ میلیارد دلار هزینه در برداشت که همه اقدامات صورت‌گرفته با توان و تولید ملی بود و جلوی ورود کالای وارداتی گرفته شد که همین موضوع بالای ۱۱۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی داشت و ۹۵ درصد تولیدات صنعت برق کشور حاصل تلاش نخبگان و متخصصان ایرانی این صنعت بوده است.
حجت‌الاسلام حسین کوثری امام جمعه شیروان اظهار داشت: انتظاری که از نیروگاه سیکل ترکیبی می‌رود در بحث نور و روشنایی بوده است و باید تلاش‌ها و سختی‌های دوران قبل از انقلاب را به فرزندانمان گوشگزد کنیم تا قدردان نعمت بزرگ امنیت در جامعه باشند.
وی افزود: باید قدردان نعمات الهی و تلاش و زحمات نخبگان و ‌متخصصان داخلی در صنعت‌های مختلف همچون صنعت برق را بدانیم و جوهره دین در یک زندگی پاک و سالم بوده است.
امام جمعه شیروان با بیان اینکه این انقلاب هرچه دارد به برکت امام(ع) به عنوان حجت خداست بوده است، خاطرنشان کرد: خدمت‌رسانی به مردم توفیق و عبادتی بزرگ برای کلیه خادمان مردم بوده و شهدا در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسیدند و خادمان مردم باید خادمی حقیقی برای عموم مردم به‌ویژه خانواده معزز شهدا باشند.
عباس صفایی فرماندار شیروان، اظهار داشت: امروز نیروگاه شرق کشور تنها نیروگاه فعال و پایدار دولتی بوده است و بسیار مفتخریم که این افتخار و پایداری در خطه خراسان که متعلق به امام رضا(ع) بوده رقم خورده است.
وی افزود: راندمان تولید در نیروگاه شیروان ۹۰ مگاوات افزایش یافته و به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی باید در همه برنامه‌ها دیده شود و به‌زودی سیکل ترکیبی شیروان با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
فرماندار شیروان با بیان اینکه ۹۹ درصد زندگی‌های امروزی به برق بستگی دارد، خاطرنشان کرد: اگر جریان برق قطع شود با مشکل مواجه می‌شویم و تمام سیستم‌های تولیدی و خدماتی غیرفعال می‌شود و یک نمونه آن بحران قطع برق شیروان در شهریور ماه سال گذشته بود که شرایط سختی را در یک مقطع زمانی ایجاد کرد و با یک تدبیر ویژه و رساندن برق‌های اضطراری از پُست‌های فاروج و بابا امان مشکل ایجاد شده ظرف مدت ۲۴ ساعت برطرف شد.
عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: از مجموع ۷۷ میلیارد تومان تخصیص بودجه خاص نیروگاه‌های کشور ۴۵ میلیارد تومان آن به شیروان اختصاص یافت.
وی افزود: تمامی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور به بخش خصوصی واگذار شده که بخشی از آن‌ها به‌دلیل مشکلات ایجاد شده تعطیل و غیرفعال شدند و امروزه تنها نیروگاه فعال سیکل ترکیبی دولتی کشور در شیروان فعال است.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در موضوع جذب نیروهای جوان به نیروهای بومی توجهی ویژه بشود، خاطرنشان کرد: از مجموع نفر نیروی کاری در نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور در شیروان ۷۵ درصد آن‌ها نیروی بومی و ۲۵ درصد دیگر هم نیروی غیربومی هستند و بالاترین آمار جذب نیروی بومی کشور در این نیروگاه که قطب تولید برق شرق ایران بوده مشغول به‌کار هستند و معتقدیم که این عدد باید به ۹۰ درصد برسد.
عزیزی با بیان اینکه در زمان انتخاب وزرا حامی بی‌طرف وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت نیرو بودم، تصریح کرد: متاسفانه یک نیروی فعال آبی و برقی جهت حمایت از بی‌طرف تماس نگرفت و معتقدم که باید وزیری توانمند و فارغ از رنگ‌ها و جناح‌ها انتخاب شود.
وی تاکید کرد: عملکرد روحانی در دولت یازدهم رضایت‌بخش بود و در میان گزینه‌ها و کاندیداهای انتخابات برترین گزینه برای ریاست جمهوری دولت دوازدهم بود.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید میزان تولید تا بالای هزار مگاوات مستقل شود، گفت: در نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور افزایش ۶۰۰ مگاواتی را به‌زودی خواهیم داشت که‌ منجر به افزایش تولید روزانه ۱۵۰۰ مترمکعب برق و بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب آب می‌شود.
علی نیکبخت مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا، اظهار داشت: پروژه‌های متعدد دانش‌بنیانی اجرا شده که شاخص‌های آن شامل ۳ پروژه خنک‌کاری در مشهد، شاهرود و شیروان، ساخت پره‌های معکوس و ساخت پر‌ه‌های بخار بوده است.
وی افزود: همه ساله بالاترین میزان مصرف برق را داریم در فصل تابستان بوده و کاهش محسوس توان مصرف سوخت را در این فصل از سال شاهد هستیم و در جهت عدم ایجاد مشکل در تامین برق مورد نیاز پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور توسط شرکت مهندسی و خدمات تابا اجرا شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات تابا با بیان اینکه قرارداد اجرای این پروژه در سال ۹۴ منعقد شد، خاطرنشان کرد: کل پروژه در فازهای اول و دوم با یک برنامه‌ریزی درست و در کمتر از ۵ ماه بهره‌برداری رسید و پروژه نخست در ۱۳۰ روز و پروژه دوم در ۱۲۵ روز به‌بهره‌برداری و افزایش ۲ درصدی تعهدات داده شده در قرارداد منعقد شده را داشتیم.
نیکبخت تصریح کرد: در فاز نخست ۴۶۰۰ نفر روز و در فاز دوم ۳۳۰۰ نفر روز و در مجموع دو فاز ۷۹۰۰ نفر روز در ۱۹ کارگاه اجرایی فعال بودند.
وی با بیان اینکه باید همیشه از توان و دانش متخخصان و نخبگان ایرانی بهره‌مند شویم، تاکید کرد: این طرح با رقم ۱۵۰ میلیارد ریال اگر این کار به نیروی خارجی واگذار می‌شد بالغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خارج ارز از کشور داشتیم و این اقدام با توان نخبگان و متخصصان داخلی صورت پذیرفت و امیدواریم که چرخ اقتصاد این کشور روزبه‌روز پررونق‌تر از قبل بچرخد.
اسماعیل نمازی معاون دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی شرق کشور، اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور اقدامات موثری صورت داده و بدون آنکه واحدی اضافه کند ۶ واحد فعالش معادل ۷ واحد کار می‌کند و به ازای هر یک درجه دما ۷ درجه کاهش مصرف را به‌همراه دارد و این مهم اقدام موثری در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی افزود: برق نعمت بزرگی است که به‌سادگی تامین نمی‌شود و زحمات بسیاری بردوش فعالان این صنعت در بحث تامین برق بوده و نباید در مصرف آن اصراف داشته باشد.
پروژه مهندسی، تامین و اجرای (epc) ۶ واحد سامانه خنک‌کاری هوای ورودی توربین‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرق کشور در شیروان طی قراردادی که با شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان منعقد شد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و طی مدت دو سال توسط شرکت مهندسی و خدمات تابا با موفقیت اجرا شد و این طرح در ایام فرخنده دهه امامت و ولایت که همزمان با گرامیداشت هفته دولت شده است به بهره‌برداری رسید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن