مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامییادداشت روز

نظم هوایی لازمه توسعه پایدار گردشگری

کد خبر : 5940

نویسنده: حمید مهرابیان
صنعت گردشگری بدون تجربه مستقیم و فقط با داشتن زمینه توسعه این صنعت و علم نظری، راه بجایی نخواهد برد و به احتمال زیاد سبب تخریب ظرفیت های موجود نیز می شود.
مسافران خارجی که قصد سفر به ایران را دارند ممکن است از مبدا تا مقصد اولیه خود در ایران که اغلب فرودگاه امام خمینی (ره) تهران و در برخی مواقع فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است با مشکل چندانی مواجه نشوند، اما همین افراد وقتی قرار است از پروازهای داخلی استفاده کنند، شرایط بسیار متفاوت تر است و به طور قطع این امر برای مسافرانی داخلی بسیار پیچیده تر و دشوارتر.
تاخیر در پروازهای داخلی، آشنا نبودن بیشتر کارمندان به زبان های خارجی از جمله عربی و انگلیسی و زمان بندی نامناسب فرایند پرواز از لحظه تحویل وسایل سفر تا پرواز هواپیما از جمله مشکلاتی هستند که رسیدگی به آنها می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و البته در مورد مشهد ارائه خدمات بهتر به زائران امام هشتم (ع) داشته باشند.
باید در نظر داشت که هر یک از گردشگران یا زائرانی که به ایران سفر می کنند پس از سفر به تنهایی همچون رسانه ای موثر هستند که قدرت تبلیغ یا تخریب آنها اگر از برخی رسانه های جمعی بیشتر نباشد به یقین کمتر هم نخواهد بود.
با توجه به این تاثیرگذاری نیاز است نه تنها فرودگاه های بزرگی چون امام خمینی(ره) و هاشمی نژاد مشهد بلکه حتی کوچکترین فرودگاه ها و مکان های دیدنی کشور با فراهم کردن تسهیلات و خدمات قابل قبول به مسافران خارجی دستکم در مبادی ورودی و خروجی و همچنین اماکن گردشگری سبب انتقال تجربیات مثبتی توسط این افراد به کشورشان شوند.
تاخیر در برنامه زمانی پروازها و دلایل واقعی یا غیر واقعی که توسط کارکنان مربتط با این پروازها ارائه می شود، شاید برای مسافران داخلی به توجیهی که جز پذیرش آن چاره ای نیست تبدیل شده، اما این توجیه برای مسافرانی که از کشورهایی آمده اند که تاخیر در پرواز را نیازمند دلیل قانع کننده و حتی جبران خسارت می دانند، قابل قبول نیست.
برای مثال هیات و یا تیم تجاری که برای شناخت فرصت ها و ظرفیت های تجاری قصد دارد از کارخانه ای در مشهد دیدن کند، در صورتی که فاصله زمانی یک ساعت تهران – مشهد را با یک تا دو ساعت تاخیر مواجه شود، ممکن است با تعمیم آن به سایر امور به تصویر ذهنی نامناسبی از همه بخش های مختلف کشور دست پیدا کند.تصویری که به طور حتم به هنگام برگشتن به کشور خود آن را منتشر خواهد کرد و بدین گونه یک تاخیر هواپیما که از سوی برخی مسئولان هوایی، امری ساده محسوب می شود، عانملی برای خدشه دار شدن چهره ایران اسلامی در نزد مردم یک کشور بیگانه خواهد شد.
نبود نظم در کارها که در جامعه ما امری تکرارپذیر است، آفت توسعه همه جانبه محسوب می شود و تا زمانی که حل این مساله در دستور کار قرار نگیرد، دستیابی به توسعه پایدار بسیار مشکل و با فرض دستیابی نیز تضمینی بر ماندگاری آن نیست.
صنعت گردشگری که با وجود طبیعت خدادادی و بناهای ماندگار تاریخی فراوان در مقایسه با صنایع دیگر امکان سوددهی سریع تر و مطمئن تری دارد و فرصت های شغلی زیادی ایجاد می کند، ساده ترین و در عین حال مهمترین صنعتی است که توان مدیریتی دست اندرکاران را در نظم بخشیدن به امور مربوط به آن مورد سنجش قرار می دهد و چه بهتر که مدیران خراسانی با توچجه به نزدیک بودن رویداد مشهد ۲۰۱۷پا پیش گذاشته و ایجاد نظم در امور مرتبط با گردشگران و زائران را سرلوحه کار خود سازند.باشد که دیگران نیز درس گیرند.
*کارشناس توریسم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن