اسلاید شوشهری

وعده مدیرعامل سازمان میادین برای جابه جایی جمعه بازار خودرو تا 2 ماه آینده

حراج آسایش در جمعه بازار مجیدیه !

کد خبر : 49254

جمعه بازار خودروی مشهد؛ جایی که همه نوع خودروی سواری در آن برای فروش به صف شده، بازاری که از ساعت ۸ صبح فعالیت خود را آغاز می کند و تا ساعت ۱۵ ادامه دارد.

روزنامه خراسان نوشت: از همان ساعت اولیه که درِ بازار به روی افراد باز می شود سر و کله تعداد زیادی از افرادی که دلال خودرو هستند نیز جلوی ورودی بازار پیدا می شود، همین ایستادن دلالان ورودی بازار خودرو را شلوغ کرده و خودروها میلی متری حرکت می کنند و بوق های ممتدی که به صدا در می آید امان مردم، شهروندان و اهالی این منطقه در بولوار مجیدیه را بریده است. ماموران پلیس راهور هم به گفتن این جمله بسنده می کنند که «آقا حرکت کن!» دلالان هم تلاش می کنند که در همان ورودی، مشتریان خود را تور کنند چون به ادعای یکی از این افراد اگر مردم داخل بروند، دیگر مشتری از دستشان پریده است.

کاسبی پردرآمدی هم برای خود به راه انداخته اند، همین که می خواهم وارد جمعه بازار خودرو شوم یک نفر به دنبال ماشینم می آید و با صدای بلند فریاد می زند که داخل نروم، کمی جلوتر از درِ ورودی می ایستم و مدل، خوردگی و رنگی بودن خودرو را می پرسد و یک چرخی دور ماشین می زند ، به نظرش ماشین مناسبی می آید و می گوید که اگه فروشنده ای بیا تا با هم کنار بیاییم، به بهانه پایین بودن قیمت اعلامی اش وارد جمعه بازار می شوم، کاپوت یکی از ماشین ها بالاست و چند نفر کنار آن ایستاده اند، پیرمردی که صحبت می کرد انگار در کار خودرو موی سپید کرده و با یک نگاه زیر و بم خودرو را به صاحب ماشین می گوید، افرادی که اطراف او بودند هر کدام هم با یک حرفی به اصطلاح «تو سر ماشین می زنند» و مشخص است که از همکاران خود او هستند. از معضل دلال بازی ها در جمعه بازار خودرو که بگذریم، بولوار مجیدیه که به جمعه بازار خودرو منتهی می شود روزهای جمعه بسیار روز پر ترافیکی را سپری می کند، ترافیکی که بلای اعصاب اهالی این منطقه هم شده، چند سال پیش که این جمعه بازار به روی خریداران و فروشندگان خودرو باز شد خبری از ساختمان های مسکونی به این شکل امروزی نبود اما هم اکنون روبه روی بازار مملو از ساختمان های مسکونی است که روزهای جمعه که روز استراحت آن هاست با بوق ممتد خودروها، پارک خودرو جلوی پارکینگ ساختمان ها، سر و صدای دلال ها و عبور و مرور فراوان ماشین ها، به کلی خراب می شود.

آسایشی که سلب شده است
با چند نفر از ساکنان مجتمعی در همسایگی جمعه بازار خودرو هم کلام می شویم، شهروندانی که گلایه جدی دارند و می گویند جمعه بازار آسایش آن ها را سلب کرده است، مادر و فرزندی که قصد خروج خودروی خود را از داخل پارکینگ مجتمع دارند گرفتار خودروهای پارک شده مقابل درِ پارکینگ هستند، خودروهایی که شانه به شانه هم پارک شده و کوچه را تبدیل به پارکینگ کرده است. او دل پر دردی دارد و می گوید: قبلا ساکن اطراف حرم مطهر بودیم، دوست داشتم در یک مکان خلوت زندگی کنم و مجیدیه را برای سکونت انتخاب کردم اما جمعه بازار خودرو آسایش را از ما سلب کرده است، نگاه کنید کوچه را، همه جای کوچه پر از ماشین است و هیچ کدام از ماشین ها هم متعلق به ساکنان نیست و افرادی که به جمعه بازار خودرو می آیند، خودرو را هر جا دوست دارند پارک می کنند، غافل از این که این جا منطقه مسکونی است، صبح ها هم که از سر و صدای دعوا و بگو مگو آسایش نداریم، این مشکلات حکایت هر جمعه ماست. وی می افزاید: روبه روی مجتمع را نگاه کنید بولوار مجیدیه هیچ سرعت گیری ندارد ، خودرو ها با سرعت می آیند و می روند، چندین بار به شهرداری، سامانه ۱۳۷ و پلیس زنگ زدیم و گفتیم این جا سرعت گیر بگذارند ولی کسی حرفمان را گوش نمی کند، بچه های مردم از این خیابان برای سوار شدن به تاکسی و برای رفتن به ایستگاه اتوبوس با ترس و لرز عبور می کنند.

اذعان شهردار منطقه به مشکلات جمعه بازار خودرو برای اهالی

گلایه ها و مشکلاتی را که جمعه بازار خودرو برای ساکنان اطراف آن ایجاد کرده است از شهردار منطقه ۱۲ مشهد پیگیری می کنیم. علی زینت بخش با اذعان به مشکلات ایجاد شده برای ساکنان اطراف جمعه بازار به «خراسان رضوی» می گوید: به دلیل ایجاد همین مشکلات و نارضایتی های ساکنان اطراف جمعه بازار خودرو، این بازار به جای دیگری منتقل خواهد شد. وی با بیان این که روزهای یک شنبه و چهارشنبه در محل جمعه بازار خودرو ارزاق عمومی عرضه می شود، می افزاید: طبق نظرسنجی که انجام دادیم از همه جای مشهد برای تهیه ارزاق عمومی به این بازار می آیند و به دلیل ارزانی و دسترسی به این بازار، مردم راضی هستند که این بازار ارزاق عمومی ایجاد شده ، اما قبول دارم که جمعه بازار خودرو مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده است. شهردار منطقه ۱۲ مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که در بولوار مجیدیه منتهی به جمعه بازار، خودروها به علت نبود سرعت گیر با سرعت بالا تردد می کنند و ساکنان از این موضوع ناراضی هستند، می گوید: این موضوع را حتما با دوستان راهور در میان می گذاریم و پیگیری می کنیم.

زمین جمعه بازار خودرو به مالکان پلاک ۱۷۶ تحویل داده می شود
مشیری، مدیر عامل سازمان میادین و مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری مشهد نیز در این زمینه از انتقال جمعه بازار خودرو به مکانی جدید خبر می دهد و به «خراسان رضوی» می گوید: جابه جایی جمعه بازار خودرو در دوره های قبل انجام شده است، برای جابه جایی جدید این بازار با توجه به این که شهرداری بابت مالکان پلاک ۱۷۶ زمینی به ازای آن می داد، در کمیته شهرسازی مصوب شد که زمین جمعه بازار خودرو به مالکان پلاک ۱۷۶ تعلق بگیرد، از این رو ما باید به سرعت این زمین را تخلیه کنیم، پرونده اختلافی این زمین مربوط به ۱۵ سال پیش است، یک زمانی دور میدان نمایشگاه افرادی بودند که همان مالکان پلاک ۱۷۶ بودند که زمین اصلی آن ها احراز نشده بود و در این دوره مدیریت شهری با جابه جایی جمعه بازار خودرو، مشکل این عزیزان نیز برطرف می شود.

فرصت ۲ ماهه برای جابه جایی جمعه بازار خودروی مشهد
مدیرعامل سازمان میادین شهرداری مشهد وعده جابه جایی جمعه بازار خودرو تا دو ماه آینده را می دهد و یادآور می شود: با توجه به این که هم اکنون نمی توانستیم جمعه بازار خودرو را تعطیل کنیم، از مالکان دو ماه فرصت خواستیم که در این مدت این زمین را تحویل آن ها دهیم. وی در پاسخ به این سوال که مکان جدید جمعه بازار خودرو کجاست؟ می گوید: کل زمین جمعه بازار خودرو تحویل مالکان پلاک ۱۷۶ خواهد شد و زمینی مشابه همین بازار در اطراف آن (که با مناطق مسکونی فاصله دارد) برای جمعه بازار خودرو وجود دارد که شاید به آن جا منتقل شود، روزهای یک شنبه و چهارشنبه نیز در محل جمعه بازار خودرو، ارزاق عمومی عرضه می شد و مردم استقبال می کردند که به ناچار این بازارها از همین مکان باید به جای دیگری منتقل شوند.

۳۰ درصد خودروهای ورودی به جمعه بازار از شهرستان ها هستند
مشیری همچنین در خصوص نارضایتی ساکنان اطراف جمعه بازار خودرو می گوید: به هر حال بافت شهری رشد کرده است ، حدود ۳۰ درصد خودروهایی که به جمعه بازار مشهد می آیند مربوط به سایر شهرستان ها هستند، طرح جمعه بازار خودروی مشهد را دیگر کلان شهرها نیز می خواهند پیاده کنند، اما گره های ترافیکی و سر و صدا که روز جمعه ایجاد می شود باعث نارضایتی ساکنان می شود، البته پلیس راهور هم کمک می کند و ما از آن ها تشکر می کنیم. وی با بیان این که بر اساس آمار، هفته گذشته ۱۵۰۰ خودرو وارد پارکینگ های طرح جمعه بازار خودرو شدند، می افزاید: این هفته نیز میزان ورودی خودرو به جمعه بازار خودرو افزایش یافته و در جمعه این هفته به ۳۵۰۰ خودرو رسیده است.

شایان ذکر است، برای پیگیری گلایه های شهروندان درباره بلبشو در پارک خودروها و مزاحمت های ایجاد شده برای اهالی، با سرهنگ غلامی جانشین پلیس راهور استان نیز تماس گرفتیم که وی پاسخی به تماس های خبرنگار ما نداد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن